• ingendukänner

När kan man känna bebisen?

När kan man känna bebisen i magen har hört att har man fått fler barn så känner man det tidigare men undrar hur det var för er vid första barnet?

har gått 15fulla veckor nu och är inne i vecka 16, när kan jag börja känna något eller kan jag red redan om jag känner efter?

Är det så att när man rör sig mycket så sover ofta bebisen och om man sätter sig och tar det lungt så börjar de röra på sig?

allt känns så overkligt kan inte förstå att det är ett liv i mig.

• Svar på tråden När kan man känna bebisen?
  • Hhoney

Tror jag kande bebisen i v.18.. men var som sma bubblor pa insidan av magen

• Guerita

Jag kände inget förrän i v 20 med första och då var det som Hhoney skrev som bubblor i magen, lite killigt. När man känner beror på lite hur barnet ligger osv. De flesta verkar börja känna runt v17-18 med första så det kanske dröjer lite än, men det kommer, det kommer :).

Jag tror att man känner mer när man sitter/ligger ner just för att man inte gör så mycket annat som distraherar då.

• Fru Sveden

Jag kände första barnet i vecka 17-18 någonting. Nu är jag hravid med nummer två och började känna av honom i vecka 11-12. Jag vet inte om det beror på att jag varit gravid tidigare eller om det beror på att jag hade moderkakan i framvägg första graviditeten och har den i bakvägg denna gången.

• Cyberfru

Jag kände bebisen tydligt i vecka 16 och insåg då att jag antagligen kännt av den lite tidigare också bara det att jag inte visste vad det var då jag är förstagångsmamma :)

Då kändes det mest som miljoner med små små bubblor som släpptes lös i magen, det är den bästa beskrivningen jag kan komma på. Det var som en kittlande känsla liksom. Många säger att det känns som vibrationer eller som en fisk som sprattlar.

Ganska snart började jag även känna av små buffar.

Igår visade det sig dock att jag inte alls var i vecka 16 utan i vecka 15 då vi blev framflyttade 6 dagar på rutinultraljudet vi gjorde igår, så jag var nog ganska tidig med att känna för att vara förstföderska. Trodde att jag kommit halvvägs nu, till vecka 20 men är "bara" i vecka 19 :)

Men jag tror att det är mer vanligt att det dröjer några veckor till från där du är idag. Hoppas att du snart känner, det är supermysigt!

Igår kände jag första riktiga sparken på utsidan av magen, skithäftigt! Då var jag i 18+2

• Pinglan73

Jag kände inte ordentligt förrän i v20, fick förklarat att det är normalt att det tar längre tid att känna när man är gravid för första gången.
    Jag känner mest rörelser när jag tar det lugnt, ligger eller sitter men det kan buffa en del även när jag är som mest igång och springer på jobbet. Mysigt är det. Du ska se att det kommer kännas för dig också vilken dag som helst. Det beror väl lite på hur moderkakan sitter också, sitter den i framvägg så tar det tydligen längre tid att känna vad jag förstått.

• SailorGirl

Jag har moderkakan i framvägg och tyckte mig känna något skumt i v. 15. Därefter kom lite fladdrande, men en riktig spark fick jag inte förrän på 17+6.

• ladyshady

Jag har känt fladder i två veckor, men igår morse kände jag en spark då jag låg mornade mig. Blev jätteglad. Är i vecka 17 (16+3).

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Idaar

Jag känner bubbel och fladder och att det kittlas i magen på mig och har gjort i flera veckor men några sparkar har jag inte känt än, går in i v.22 idag.

• Anna Paulita

Mitt första barn tror jag jag började känna i v 15 eller 16 och nu är jag gravid igen och började inte känna något förrän i v 20. Men denna gång ligger moderkakan i framvägg så det har väl med det att göra.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Ericha

De flesta känner bebisen mellan v 18-26 vissa tidigare, men inte senare vad jag vet. Det beror på hur bebise ligger, om det är första eller andra (tredje osv) barnet och var moderkakan är. Ofta vanligare att känna senare när moderkakan är i framvägg och dämpar rörelserna. Jag är i v 18+6 och har kännt bebisen i någon veckas tid ordentligt, men långt tidigare lite mer diffust.

• brünnhilde

v 19 kände jag med första barnet.

• Hormigita

väntar min 4e och är i vecka 17+nånting började känna något igår kväll som jag är säker att de är h*n kändes som fiskar lite då och då.
    Man har känt något innan men inte varit säker.

Me de ändra barnen så va de kring v20 men de rörde sig inte så mycket i övrigt...

• Maybeee
    Jag är gravid med mitt första barn, och går in i v.18 idag :)
    Började känna rörelser för drygt 1 vecka sedan, och igår så var det ett jäklarns röj i magen :) Även idag så buffar den och rör på sig en hel del.

Mest aktiv var den nog igår kväll när jag skulle lägga mig, då rörde den på sig i princip hela tiden, så det tog en stund innan jag kunde somna.

Men det är fantastiskt!
  • merenwen

Jag är i v.19 och har ännu inte känt något.
    Och när jag var på RUL i tisdags så frågade jag barnmorskan, och hon sa att det är alldeles för tidigt för att känna något, och dessutom ligger moderkakan i framvägg och dämpar.
    Så jag får väl vänta lite till...

• ella79a
    merenwen skrev 2010-05-27 11:02:12 följande:
    Jag är i v.19 och har ännu inte känt något. Och när jag var på RUL i tisdags så frågade jag barnmorskan, och hon sa att det är alldeles för tidigt för att känna något, och dessutom ligger moderkakan i framvägg och dämpar. Så jag får väl vänta lite till...
    Vad lustigt att hon sa så...hon borde snarare ha sagt att det är VÄLDIGT OLIKA från person till person och ändå helt normalt...för på mig SYNS till och med sparkarna jättetydligt redan och jag är bara i vecka 17 + och känts tydligt har de gjort ett bra tag faktiskt. Och nej jag är ingen som letar tecken och tror att gaser är sparkar osv, men det här är supertydligt, jag både känner och ser mycket tydligt hur det buktar ut när han/hon sparkar/vänder sig. Däremot har jag ingen mage att tala om än, egentligen nästan ingen alls rättare sagt.
  • mariechen

går in i v. 23 imorgon och har nog först senaste veckan känt lite "bubbel" eller hur man ska förklara det. Första graviditeten för mig och har enorma IBS problem sen tidigare. Min BM trodde det kunde dröja innan jag kunde känna något definitivt just pga. mina tarmproblem.. och det verkar bli så med.. känner inget speciellt som jag till 100% kan säga är bebis.. men det kommer.. Så vitt vi vet mår lillen bra i magen..

• tina03

jag har känt båda mina barn väldigt tidigt, strax innan v 15 har det börjat röra sig lite i magen båda gångerna, riktiga sparkar runt v 16-17 båda gångerna, ska även tillägga att jag båda gångerna har haft moderkakan i bakvägg dvs mot ryggen till och då brukar man känna rörelser tidigare än om den suttit i framvägg.

• merenwen
    ella79a skrev 2010-05-31 10:45:58 följande:
    Vad lustigt att hon sa så...hon borde snarare ha sagt att det är VÄLDIGT OLIKA från person till person och ändå helt normalt...för på mig SYNS till och med sparkarna jättetydligt redan och jag är bara i vecka 17 + och känts tydligt har de gjort ett bra tag faktiskt. Och nej jag är ingen som letar tecken och tror att gaser är sparkar osv, men det här är supertydligt, jag både känner och ser mycket tydligt hur det buktar ut när han/hon sparkar/vänder sig. Däremot har jag ingen mage att tala om än, egentligen nästan ingen alls rättare sagt.
    Ja, lite lustigt, eftersom det verkar vara väldigt olika när man läser här. Men hon betonade att det var verkligen för tidigt... Märkligt. Men hon kanske bara ville lugna mig, vad vet jag!? {#lang_emotions_wink}

Jag kanske är för skeptisk å andra sidan, och tror att allt är tarmar eftersom jag har väldigt rörliga, kurrande och bubblande tarmar. Kanske kan vissa av bubblorna vara bebisen, kanske inte. Jag längtar tills den dagen jag kan vara säker på att det är en riktig spark!
Svar på tråden När kan man känna bebisen?