• carolina36

Får inte riktigt ihop detta... men ngn annan kanske vet?

Någon skrev ett inlägg ang pergotime och p-piller. Hon hade blivit ordinerad av sin läkare att äta p-piller för att få mensblödning och köra med pergotime samtidigt. Funkar det, känns lite motsägelsefullt i mina öron men jag är ju ny på detta så andra här har säkert bättre koll, jag skulle gärna vilja veta om det funkar.

Jag ska köra provera/pergotime men man kan alltså lika gärna köra p-piller/pergotime då, eller?

En annan fråga, om man hade sin p-piller mens 9-14 maj kan man då börja provera/pergotime redan nu?

Tacksam för svar! {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Får inte riktigt ihop detta... men ngn annan kanske vet?
  • MD77

Det enda jag vet är att man kan börja med pergo när som helst om man inte har blödning. Om man nu har p-piller blödning så borde det gå då med.

• carolina36

Ok, men varför blir man då ordinerad provera om man nu inte behöver ha en blödning innan?

• Embla82
    carolina36 skrev 2010-05-27 08:04:34 följande:
    Ok, men varför blir man då ordinerad provera om man nu inte behöver ha en blödning innan?
    det är klart bäst att ha en blödning innan för att blöda ut slemhinnan. Pergo gör ju sen att en ny ägglossning och därmed ny slemhinna växer till sig.

Om man äter ppiller och sen får mens och börjar med pergon på det är väl jämförbart med att man äter provera och får mens och sen börjar med pergo. Men jag tror det flesta läkare väljer provera eftersom ppiller när man vill uppnå graviditet är lite motsägelsefullt även om det bara är till för att få en blödning.
  • carolina36

Ok, tack för svaret! {#lang_emotions_smile} 

• villsågärna38

Provera är progesteron, det hormon som höjs i kroppen efter mens och när man är gravid. P-piller är en kombination mellan progesteron och östrogen. Båda två funkar om man ska behandla med Pergo.

Svar på tråden Får inte riktigt ihop detta... men ngn annan kanske vet?