• Stinis Olsson

När badade ni er bebis för första gången?

Jag har förstått att de flesta väntar ganska länge med att bada/ duscha bebisen för att skona huden och är intresserad över hur länge ni väntar?

Min dotter blev helbadad och tvålad på BB (inte i sverige dock) när hon var en dag och på andra dagen skulle man göra ett uppvisningsbad för barnmorskorna för att visa att man hade förstått hur man skulle göra. Såhär i efterhand kan jag tycka att det var lite lustigt, konservativt och onödigt och kommer inte att låta dem ta över på samma sätt nästa gång. Men det var mitt första barn och man vill ju göra "rätt".

We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • Svar på tråden När badade ni er bebis för första gången?
  • Pickeli

Kommer inte ihåg faktiskt, men när du tycker att det behövs så är det bara att bada. Använd inte tvål om du vill skona huden utan bada bara med vatten och kanske lite olja.

Google it!
  • TheMother

Sonen var 2 dagar gammal, badade i vatten samt olja (på BB). Var frivilligt om man ville bada barnet där eller vänta tills man kom hem, men vi kände att vi ville få instruktioner i hur man gör.

Mamma till Anton 080920
  • Anatha

Jag mindes inte men hade fotat första badet och bilden påvisade att hon badade första gågnen då hon var 10 dagar.

• Stinis Olsson
    Pickeli skrev 2010-05-26 09:49:03 följande:
    Kommer inte ihåg faktiskt, men när du tycker att det behövs så är det bara att bada. Använd inte tvål om du vill skona huden utan bada bara med vatten och kanske lite olja.
    Nej alltså hon är sex månader idag =) Jag bara tänkte tillbaka på första tiden och ville veta hur andra gjort.
    Tallkotten skrev 2010-05-26 09:49:35 följande:
    efter en vecka i vatten pch badolja
    Mmm, antar att en vecka borde vara ganska lagom
  • Stinis Olsson
    TheMother skrev 2010-05-26 09:51:11 följande:
    Sonen var 2 dagar gammal, badade i vatten samt olja (på BB). Var frivilligt om man ville bada barnet där eller vänta tills man kom hem, men vi kände att vi ville få instruktioner i hur man gör.
    Ok, så då finns det bb i sverige där man badar tidigt också, har inte hört någon innan som badat tidigt i sverige =)
  • hannis

Han var runt en vecka gammal. Vi ville vänta tills naveln hade läkt och vi använde bara vatten och babyolja, absolut ingen tvål.

• VinterNoll2

12 dagar gammal var vår son då vi badade honom för första gången. Jag hade olja i vattnet och tyckte att han gled ur händerna på mig hela tiden. Maken stod och fotade och filmade och sonen skrek konstant. Riktigt kul att titta på så här i efterhand men jag minns att jag var alldeles svettig efteråt

Lillprinsen är äntligen här
  • Stinis Olsson
    VinterNoll2 skrev 2010-05-26 09:59:46 följande:
    12 dagar gammal var vår son då vi badade honom för första gången. Jag hade olja i vattnet och tyckte att han gled ur händerna på mig hela tiden. Maken stod och fotade och filmade och sonen skrek konstant. Riktigt kul att titta på så här i efterhand men jag minns att jag var alldeles svettig efteråt
    Hihi, låter slitigt =)
Svar på tråden När badade ni er bebis för första gången?