• Anonym

Födelsemärke som gör ont???

Hej!

Hoppas någon kan ge mig lugnande besked. Jag har ett litet födelsemärke på smalbenet, ingen konstig färg eller form. Senaste dagarna har jag känt att det gör lite ont och känns som en pytteliten öm "kula" under. Hypokondriker som jag är tror jag genast att detta är cancer. Jag ska boka tid så snart jag kan men läkaren jag går till brukar ha flera månaders väntetid.
    Man har ju även hört att kvinnor oftast får malignt melanom på underbenen och det var knappast lugnande.

• Svar på tråden Födelsemärke som gör ont???
  • Anonym

Ring din vårdcentral å be att få en tid i stället för att vänta flera månader.

• Anonym

Jag ringde nyss och fick en tid den 9 juni!! Jag hade flyt! Men jag är fortfarande och nojjig.

• Anonym (Indra2009)
    Anonym skrev 2010-05-26 10:01:49 följande:
    Jag ringde nyss och fick en tid den 9 juni!! Jag hade flyt! Men jag är fortfarande och nojjig.
    Antagligen är du bara hypokondrisk (jag kan vara likadan:-/). Födelsemärken är ju till 99% oftast bara farliga om de ändrat färg eller plötsligt börjat växa... Att ett födelsemärke som ser "normalt" ut skulle göra ont har jag aldrig hört talas om. Om du dessutom heller aldrig (eller sällan) har solat solarium eller bränt dig i solen genom åren, så är ju sannolikheten att du skulle ha drabbats av hudtumör snudd på NOLL. Men men, det skadar ju aldrig att gå och kolla. Bättre en gång för mycket än en gång för lite >
  • Anonym
    Anonym (Indra2009) skrev 2010-05-26 11:01:33 följande:
    Antagligen är du bara hypokondrisk (jag kan vara likadan:-/). Födelsemärken är ju till 99% oftast bara farliga om de ändrat färg eller plötsligt börjat växa... Att ett födelsemärke som ser "normalt" ut skulle göra ont har jag aldrig hört talas om. Om du dessutom heller aldrig (eller sällan) har solat solarium eller bränt dig i solen genom åren, så är ju sannolikheten att du skulle ha drabbats av hudtumör snudd på NOLL. Men men, det skadar ju aldrig att gå och kolla. Bättre en gång för mycket än en gång för lite >
    Jag solade massor när jag var i 18-års åldern. Mycket dumt. Malignt melanom tar ca 15-20 år att utvecklas. Och idag är jag 31 så helt omöjligt är det inte
  • Anonym (Indra2009)
    Anonym skrev 2010-05-27 14:43:25 följande:
    Jag solade massor när jag var i 18-års åldern. Mycket dumt. Malignt melanom tar ca 15-20 år att utvecklas. Och idag är jag 31 så helt omöjligt är det inte
    Ok, som sagt, tror inte du behöver oroa dig, men gå hellre och kolla en gång för mycket.
Svar på tråden Födelsemärke som gör ont???