hjälp min hund rullar sig i
jag har en hund som så fort hon får chansen så rullar hon sig i BAJS!!!
varför gör hon det??
någon som vet ``???????
jag har en hund som så fort hon får chansen så rullar hon sig i BAJS!!!
varför gör hon det??
någon som vet ``???????
jag har läst att hunden gör så för att dölja sin egen doft. en instinkt sen förr. vår rulla sej i mårdhundsbajs bl.a urk
oki tack....
det är ju såååå himla äckligt!!
varför vill dom gömma sin egen doft????
ingen aning varför. om de hade göra med att de var på jakt då å kanske inte ville att bytet skulle känna deras riktiga doft kanske...? ingen aning. men som sagt...läste att de va en instinkt sen förfäderna liksom
Läste att hunden anser det vara som parfym o gärna klär sig i en annan doft...! Oberonde av jakt, löp och så. Detta står i härliga hund i frågespalten... Det är inge roligt med en parfymerad hund... FY!!
Dom rullar sig i bajset för att den som bajsat inte ska känna hundens lukt, hunden vill jaga.. typ
Det är iaf vad några hundkännare och uppfödare sagt till mig, men kanske dom gillar lukten oxå som det stog ovan, fan va glad jag är att jag inte har hund :P
Vår vovve rullar sig oxå
Värst är det när det är människobajs...
Men... jag har hört olika teorier:
1. Dölja sin egen lukt. Men sen har jag hört av etologer att det är att underskatta viltet. Skulle det komma en hund i närheten skulle t ex ett rådjur känna "åhå, här kommer en hund med en massa bajs på sig"
2. De rullar sig i "mysiga" saker som avföring, kadaver mm för att kunna komma hem till flocken och "berätta" vad de hittat ute.
3. De rullar sig för att få ut sitt naturliga fett i pälsen (så gör djur i det fria, husdjur borstar man) men då skulle de nog inte rulla i avföring... utan t ex i gräs.
4. Har för mig att jag hört/läst något mer men det minns jag inte nu
Visst är det VIDRIGT!!!
Vår hund rullade sig också i bajs, men även i döda fåglar, döda kaniner........hittade även en död fisk som hon tyckte var TOPPEN!!!!
Jag kan inte ens räkna alla de gånger som vi har fått duscha henne efter att vi varit i skogen eller vid havet......... Det värsta är när man har varit iväg någonstans och måste sätta in hunden i bilen för att köra hem (när de har rullat sig i något), hela bilen stinker!!!!
Tack & lov så har vi haft hundbur i bilen, så då håller sig "skiten" på ett ställe, men fy f-n om man skulle haft hunden i baksätet.........uuuurk!!!!
Man vet faktiskt inte varför hundar rullar sig i bajs. Det finns flera gissningar. De vanligaste är att hunden gör så för att dölja sin egen doft, och en annan för att de ska komma hem till flocken och visa sig duktiga...
Hur som helst är det grymt snuskigt och jag vill spy varenda gång min hund lyckas få tag i en bajhög... BLÄ!
Vår hund kom hem från jakten och hade rullat sig i bär-plockar-skit! Precis som många andra skrivit beror det på många olika saker. Bekanta till oss föder upp Bichon Frisé och de badar dem stup i kvarten för att märka att de springer ut och rullar sig så fort den får tillfälle. De luktar för rent helt enkelt!
Av våra två hundar är det bara den ena som gör så - en kritvit golden retriver med så fiiiin stamtavla så, hon heter tom amourus beuty från uppfödaren, så givetvis måste all typ av bajs vara parfyyyym för en sån fin flicka
Av våra två hundar är det bara den ena som gör så - en kritvit golden retriver med så fiiiin stamtavla så, hon heter tom amourus beuty från uppfödaren, så givetvis måste all typ av bajs vara parfyyyym för en sån fin flicka
Mammas hund var lyckligtvis "bara" förtjust i stillastående gröna gölar. Illaluktande slem är gojsigt nog i lång hundpäls, jag är glad att han aldrig fastnade för bajs sådär jättemycket.