• FruSen

Fler med smultron?

Finns här fler föräldrar vars barn har smultronmärke?
    Var har era sintt/sina?

Min dotter (1 år) har ett mindre smultronmärke på högra kinden. Det fanns inte där när hon föddes utan började växa när hon var några veckor.
    När slutar de växa och börjar gå tillbaka? Själv har jag fått olika svar från samma läkare på BVC (det växer fram till ca 6 månader, det växer fram till 8 månader, det växer fram till 4-årsåldern!)
    Har läst att märket är på tillbakagång när färgen börjar skifta till vitt och/eller grått, vilket den gjort hos min dotter sedan ett halvår. Men ändå verkar märket inte ändra i storlek (min mor hävdar dock hela tiden att det blir större och större).

Får ni många frågor av folk? Jag tycker alla som tittar på dottern frågar vad det är och så säger man "smultronmärke" och ingen fattar vad det är.
    Börjar känna mig lite nervös inför dagisstart i höst. Vi var och hälsade på på hennes förskola tidigare i våras och alla barnen frågade vad hon hade i ansiktet. Och det förstår jag. Känner mig dock lite bekymrad över hur hon ska uppleva det hela och kanske främst när vuxna frågar hela tiden..

• Svar på tråden Fler med smultron?
  • Weezy

vi fick laserbahandling från att dotter va 3 veckor för att det ska dra sig tillbaka!. skriver mer senare lite stressad bara..!

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • Pickeli

Min son har ett på bröstet på bröstet, kanske högst 1*1cm och ett lite mindre och lite blekare i nacken ner mot skuldran som syns ibland när han har t-shirt på sig.

Han fyller 2 år nu och de har bleknat jättemycket och blivit mindre både i nacken och på bröstet.

Jag tror att hon ärligt skiter i det med tanke på hennes ålder. Hon förstår ju inte det riktigt. När hon blir större och kan tala för sig själv så är det väl bara att lära henne vad det är så hon kan svara själv utan att känna att det är jobbigt.

Jag brukar säga att det är som ett födelsemärke som barn kan få som växer bort, inget farligt. Det brukar räcka så..

Google it!
  • FruSen
    Pickeli skrev 2010-05-26 10:23:44 följande:
    Min son har ett på bröstet på bröstet, kanske högst 1*1cm och ett lite mindre och lite blekare i nacken ner mot skuldran som syns ibland när han har t-shirt på sig. Han fyller 2 år nu och de har bleknat jättemycket och blivit mindre både i nacken och på bröstet. Jag tror att hon ärligt skiter i det med tanke på hennes ålder. Hon förstår ju inte det riktigt. När hon blir större och kan tala för sig själv så är det väl bara att lära henne vad det är så hon kan svara själv utan att känna att det är jobbigt. Jag brukar säga att det är som ett födelsemärke som barn kan få som växer bort, inget farligt. Det brukar räcka så..
    Jo, du har nog rätt i att hon är för ung för att förstå/bry sig.
    När började din sons märken dra sig tillbaka? Minskade de i storlek eller har de bara bleknat?
    Har ni gjort ultraljud också? Till mig sa BVC att om man får fler än ett ska det kollas med ultraljud eftersom risken då är större att man även har invändiga smultronmärken som i så fall bör tas bort.
  • FruSen
    Weezy skrev 2010-05-26 10:21:33 följande:
    vi fick laserbahandling från att dotter va 3 veckor för att det ska dra sig tillbaka!. skriver mer senare lite stressad bara..!
    Gör gärna det, blev nyfiken på varför ni fick laserbehandla så tidigt.
  • Pickeli
    FruSen skrev 2010-05-26 10:28:42 följande:
    Jo, du har nog rätt i att hon är för ung för att förstå/bry sig. När började din sons märken dra sig tillbaka? Minskade de i storlek eller har de bara bleknat? Har ni gjort ultraljud också? Till mig sa BVC att om man får fler än ett ska det kollas med ultraljud eftersom risken då är större att man även har invändiga smultronmärken som i så fall bör tas bort.
    Började blekna när han var runt året.. Nej jag har aldrig hört om ultraljud eller något i den stilen. Det på bröstet började komma när han var antingen 4 veckor eller 4 månader jag kommer inte ihåg. Det i nacken kom när han var runt 6 månader.

De har både minskat i storlek och bleknat.

De minskar liksom inte jämnt i en cirkelform som jag trodde utan det liksom försvinner mer oregelbundet, ungefär som att man "suddar bort det". Det är helelr inte lika utåtstående. Det i nacken känns inte alls längre.

Han har formen av ett hjärta i nacken och en ek på bröstet, tycker det är lite gulligt :)
    Google it!
  • FruSen
    Pickeli skrev 2010-05-26 10:32:55 följande:
    Började blekna när han var runt året.. Nej jag har aldrig hört om ultraljud eller något i den stilen. Det på bröstet började komma när han var antingen 4 veckor eller 4 månader jag kommer inte ihåg. Det i nacken kom när han var runt 6 månader. De har både minskat i storlek och bleknat. De minskar liksom inte jämnt i en cirkelform som jag trodde utan det liksom försvinner mer oregelbundet, ungefär som att man "suddar bort det". Det är helelr inte lika utåtstående. Det i nacken känns inte alls längre. Han har formen av ett hjärta i nacken och en ek på bröstet, tycker det är lite gulligt :)
    Läckert. Dotterns är runt nu, men när det började växa såg det precis ut som lövet på Canadas flagga
    Det jag upplever är dock att dotterns märke inte bygger lika "högt" nu. Tidigare har det sett ut som att det varit så spänt och kan liksom sprängas när dom helst. Nu är det inte alls lika "högt" utan betydligt plattare och mindre "sprängt" så att säga
  • maelgi

Min son föddes med ett på ena fingret som försvann när han var ca 1 o ett halvt år. Det på ryggen var större, som en femkrona ungefär o d är så blekt nu att man knappt ser det. Nu är han 5 år. Men det började blekna när han var ca 1 år tror jag.

Svar på tråden Fler med smultron?