Har en 5,5 åring som blir så arg, om det inte går som hon vill! Ger upp direkt, hur kunna peppa henne att inte ge upp!
Har en 5,5 åring och en 4 åring. Är gravid och väntar trean runt midsommar.
5,5 åringen testar oss till maxgränsen just nu. Går det inte som hon vill kastar hon sakerna omkring sig blir vansinnig, ger upp hur lätt som helst. Några exempel: Då hon cyklar, (lär sig cykla utan stödhjul, går ganska bra men vet inte hur man börjar eller bromsar/stannar.) om hon ramlar eller något går fel blöir hon tokig kastar nya cykeln i marken, går därifrån och ska inte cykla mer, vi peppar henne allt vi kan.
På förskolan skulle de gå och spela fotboll (hon är tyvärr ingen bollfantast, har försökt att spela men hon kan inte med lagsporter) blev tokig för att hon ramla på fotbollsplanen sprang därifrån och vägra säga vad det var. Nästa gång hade fröken sagt att pojkarna fick inte ta bollen från flickorna då de spelade eftersom de är lite duktigare antar jag. Tyvärr var den en pojke som råka komma emot bollen, då hon hade försökt att få iväg bollen ett antal gånger, då blev hon ursinnig igen och sprang därifrån utan att säga varför.
Idag börjar de med fotboll för flickor där vi bor, först ville hon inte börja sedan när hon fick redan på att hennes kompis skulle gå och att det är hennes pappa som ska hålla i det ångra hon sig. Antar att det blir likadant ikväll min stackars man får peppa henne till tusen då något går fel! Hon kan inte hantera sin ilska känns som. Då vi pratar med henne säger hon att jag kan inte hjälpa det, det bara blir så. Hur ska vi kunna tackla detta, jag och min man står lite maktlösa vi rkar inte hela tiden peppa henne och höra hur hon flera gånger per dag bryter ihop hemma och på förskolan. Visst det händer mycket som blivande 6 åring, tappar tänder, lär sig cykla, börjar förskoleklass, får syskon snart, lärt sig simma. Hon blir lite irriterad över att jag som mamma inte kan följa med henne på diverse aktiviteter och cykla med henne för jag orkar inte det nu i slutet av graviditeten, har dessutom foglossning. Ge oss råd och tips hur ska vi orka peppa henne hela tiden, jag är rädd för att hon kommer tappa kompisar och få svårt att få nya kompisar i förskoleklass om hon fortsätter detta beteende!