• Niklaas

Rimlig studentpresent?

Hej, vi har haft en ganska het debatt på mitt jobb ang. hur mycket pengar som är ok at lägga på en studentpresent. Tydligen ganksa känsligt ämne. Nyfiken på fler åsikter om detta.

Jag tycker det är svårt säga någon summa är rätt eller fel, beror på vad man har för ingång så tt säga. Traditioner inom familjen, ser man detta som ngt viktigt, eller främst en kul fest på ett litet mellansteg på väg till högre studier osv...

Min egen utgångspunkt är att detta är något stort, som samlar hela släkten, vänner osv, och ja vill gärna befästa detta med en gåva som håller över tiden. Diskussionen började på mitt jobb, med att jag visade en klocka jag funderar på köpa (om min sambo håller med om att det är en god idé). Det är vintgageklocka från 1962, den är tidlös, själfull och den kommer att hålla stilen samt öka i värde genom åren. Om min son vill är det något han bevara till ytterligare en generation. Därför tycker jag att priset på strax under 5000:- är ok. Det blir då den dyraste gåva ahn fått hitills i sitt liv.. (Bilder om någon vill kolla och koma med en åsikt: wp.me/pTq9y-cl (lösen seamaster).

Några av mina kollegor blev helt saliga och tyckte det var en fantastisk idé, medans vissa blev rent ut sagt förbannade, och menade att en shysst whiskeyflarra, en billigare klocka,  osv räcker gott.

Vad tycker ni om klockan, ska jag slå till? Vad tycker ni en studentpresent får kosta egentligen?

//Niklas

• Svar på tråden Rimlig studentpresent?
  • 071001

Jag tycker att det låter som en otroligt fin och bra present. Inget att tveka över, slå till!!

• LillaEllan

tycker det låter som en bra present. Det är ju så olika i olika familjer angående presenter. Jag fick en pengar till en resa av hela släkten när jag tog studenten det var väl vårt runt 8000? Jag  lever fortfarande på minnerna av den resan

• Anatha

Ja det tycker jag med en billigare klocka är ju inte något man är nöjd med länge och en flaska sprit kan han gott få från någon polare. Att lägga mycket pengar på en fin present vid en viktig händelse i livet tycker jag gott man ska göra om man har råd. Hellre en dyrare finare grej än massa saker man sen inte uppskattar.

Vintage på klockor är dessuotm en riktigt bra idé den ska jag tänka på när det är dax i min familj.

• Niklaas

Tack för peppen tjejer! :) Känner mig styrkt i min åsikt det här blir en fin gåva :)

• BillyX

Till sin son absolut, men till kusiner, styvsysslingar, grannar och bekantas barn - där tycker jag nån present för max några hundra räcker gott. SÅ stort är det inte att ta studenten, men det betraktas i mina ögon som ett sista kalas, sen är personen vuxen. Efter studenten kan man kanske inte alltid räkna med julklappar av släkt... nästa anhalt är väl barndop eller bröllop :) och det kan ju dröja

• Niklaas
    BillyX skrev 2010-05-26 12:08:33 följande:
    Till sin son absolut, men till kusiner, styvsysslingar, grannar och bekantas barn - där tycker jag nån present för max några hundra räcker gott. SÅ stort är det inte att ta studenten, men det betraktas i mina ögon som ett sista kalas, sen är personen vuxen. Efter studenten kan man kanske inte alltid räkna med julklappar av släkt... nästa anhalt är väl barndop eller bröllop :) och det kan ju dröja
    Håller helt med dig, glömde poängtera det i min trådstart, utgångspunkt för diksussionen är en gåva från från förälder till barn (kanske även mormor, morfar eller om särsklida starka band finns) . För mammor,  klockgåvan är ju knappast reserverad för far till son som traditionen bjuder
  • Memnok77

Klockren (ursäkta göteborgsvitsen) present. Har själv ett relativt stort klockintresse och äger en lite modernare seamaster. Självklart skall du köpa en vintageklocka till grabben. Dessutom såg den ut att vara i riktigt bra skick, spelar egentligen ingen roll att klockarmbandet inte är original så länge han kommer att använda den och inte bara ha den i en låda och hoppas på värdeökning.

Hade jag varit 19 igen så hade jag önskat att någon gett mig den klockan i present eftersom jag garanterat fortfarande hade haft den kvar.

Svar på tråden Rimlig studentpresent?