Rimlig studentpresent?
Hej, vi har haft en ganska het debatt på mitt jobb ang. hur mycket pengar som är ok at lägga på en studentpresent. Tydligen ganksa känsligt ämne. Nyfiken på fler åsikter om detta.
Jag tycker det är svårt säga någon summa är rätt eller fel, beror på vad man har för ingång så tt säga. Traditioner inom familjen, ser man detta som ngt viktigt, eller främst en kul fest på ett litet mellansteg på väg till högre studier osv...
Min egen utgångspunkt är att detta är något stort, som samlar hela släkten, vänner osv, och ja vill gärna befästa detta med en gåva som håller över tiden. Diskussionen började på mitt jobb, med att jag visade en klocka jag funderar på köpa (om min sambo håller med om att det är en god idé). Det är vintgageklocka från 1962, den är tidlös, själfull och den kommer att hålla stilen samt öka i värde genom åren. Om min son vill är det något han bevara till ytterligare en generation. Därför tycker jag att priset på strax under 5000:- är ok. Det blir då den dyraste gåva ahn fått hitills i sitt liv.. (Bilder om någon vill kolla och koma med en åsikt: wp.me/pTq9y-cl (lösen seamaster).
Några av mina kollegor blev helt saliga och tyckte det var en fantastisk idé, medans vissa blev rent ut sagt förbannade, och menade att en shysst whiskeyflarra, en billigare klocka, osv räcker gott.
Vad tycker ni om klockan, ska jag slå till? Vad tycker ni en studentpresent får kosta egentligen?
//Niklas