• Amazina

Vad köpa i present när tvillingar fötts?

Hej!

Väldigt nära vänner till oss är gravida i v 27 (typ) med tvillingar. Det är första graviditeten för dem. De har redan fått en jädrans massa kläder från alla kompisar som redan har "stora" barn, och de har barnvagn, bilbarnstolar och alla andra sk "måstesaker". Jag funderar nu på vad vi ska köpa i present. Om det går att undvika vill jag helst inte köpa presentkort, men kommer jag inte på någoyt klockrent är det också ett alternativ.

Vill mest hämta in några förslag från andra tvillingföräldrar. Vad underlättar livet som tvillingförälder? Finns det några specialgrejer som ni kan tipsa om? Det kan även vara en grej till föräldrarna. Total kostnad typ 1000 spänn.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Vad köpa i present när tvillingar fötts?
  • KlasStures mamma

Som nybliven förälder, oavsett hur många barn som "ploppat" ut, så är färdig hemlagad mat VÄLDIGT uppskattat. Den första tiden är man ju trött och har så mycket nytt att lära att mat blir ritkigt jobbigt!

Jag blev så glad när min svärmor kom med bullar, kanelbullar och mat och stoppade i vår frys! Helt underbart =) Både till att bjuda när vi fick gäster som ville se underverket och till oss så vi slapp tänka på maten!

Till min syster som fick barn sex veckor efter oss så tog jag med mig en lasagne och lite kläder till bebisen. Lasagnen åt vi när vi var där så slapp de tänka på det =)

• Billabong

Instämmer, god mat att fylla frysen med underlättar verkligen när man är nybliven (tvilling)förälder. Dessutom ska den helst kunna ätas med enbart gaffel eller sked eftersom man ofta har en arm upptagen...

Annars tycker jag inte det är särskilda saker man behöver som tvillingförälder jmf med när vi bara fick ett barn. Jo! Babysittern var ovärderlig. Vi hade en babybjörn (bästa, som de kan gunga sig själva i) och en lånad. Lite leksaksmobiler/speldosor ovanför babysittern gjorde den poppis lite längre stunder.

Annars är väl fina, mjuka filar alltid uppskattat - om man inte vill ge kläder eller varsitt gosedjur.
    Mjuka filtar har jag sett på Lindex, Villervalla, PO.P, och NameIt genom åren.

Annars är väl det som underlättar livet som nybliven tvillingförälder att vänner/familj kommer och hjälper till att underhålla storasyskon - eller tar med dem på utflykt. Eller går en promenad med de små i barnvagnen så att man själv hinner sova (högsta prio) eller duscha.
    Men det beror lite på hur tvillingarna är synkade och hur mkt pappan är hemma. De som INTE väljer att ha båda föräldrarna hemma en längre tid har större behov av det.

• Double the joy

Hejsan!

Hemmagjorda presentkort på måltider, städning, barnpassning eller vilostund, allt som kan underlätta vardagen för de nyblivna föräldrarna. Alla är ju olika, vissa vill ha hjälp med städning, andra vill tex att man tar barnen på en runda i barnvagnen så att de själva kan städa. Tänk över hur din kompis fungerar så kan du säkert hitta mängder av hemmasaker. 1000kr blir rätt många middagar ;)

DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Pocahontas

Med två små pruttmaskiner måste man torka mycket spya rap och bajs - vi har 40 vita tvättlappar från ikea som vi älskar.

Amningskudden från Visis gör att jag orkar helamma... får händerna fria jämfört mot att inte kunna röra mig alls. Bättre än den från tvillingklubben.

Amningslinne/t-shirts (hm har bra) till mamman (hon går nu och tror att "snart får jag ha vanliga kläder igen tjoho!" men så är det icke, brösten måste ju kunna dras fram på två röda),

och de tidigare förslagen om frysst mat var grymma! presentkort på restaurang som har hemleverans?

• glad i kvadrat

Ser att TS har fått många bra tips. Tänkte bara berätta att det absolut med genomtänkta som jag tycker att våra twins fick när de döptes var ett sådant där bryt-hjärta-halsband. Så stod det den enas namn på ena halvan och den andras namn på den andra halvan. Himla sött tyckter jag!

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Mazarin1

Mat!! Klockrent och det enda jag ville ha när något kom på besök. Grejer har och får man i överflöd men maten orkar man inte med första tiden. 

Svar på tråden Vad köpa i present när tvillingar fötts?