• Celia03

Brutet revben?

Någon som har fått brutet revben eller en spricka på revbenet under graviditeten? Jag har hostat förskräckligt mycket under snart tre veckors tid och sedan två dagar tillbaka har jag så förbannat ont under mitt högra bröst, typ längst upp på magen där revbenen sitter. Kan inte stå, inte sitta och knappt ligga utan att det gör skitont. Hostar jag så gör det också ont... Tar alvedon men det hjälper inte mot smärtan. Kan det vara ett revben som spökar eller kan det vara något annat? 

• Svar på tråden Brutet revben?
  • Jezamine

Ta kontakt med din BM så hon kan hjälpa dig med en läkartid.

Avstängd tills vidare
  • Celia03

Ingen som har varit med om detta och vill dela med sig?

• Jezamine

Varförkontaktar du inte sjukvården om du nu har så ont?

Avstängd tills vidare
  • Celia03
    Jezamine skrev 2010-05-26 21:23:08 följande:
    Varförkontaktar du inte sjukvården om du nu har så ont?
    Det har jag gjort, men dom sa att dom inget kan göra. Är det revbenet så ska det självläka. Jag skulle knapra alvedon. Vill bara veta om någon mer har varit med om det här, jag har BF om två dagar och vill gärna inte föda med den här vidriga smärtan.
  • samira noreen

jag har haft samma sak nu i två veckor. var hos akuten, sa att jag är gravid och det är normalt och kan bero på BH (oh My God jag var så irriterad,väntade på läkaren i akuten i 7 timmar efter blodprover och resultat allt ok och det här som svar)

Jag blev förkyld av min lilla syster som jag hälsade på innan hela det här började och har pollen så jag har hostat och nyst hela tiden och efter det började göra ont endast högra sidan.

Bokade efter 2 dagar tid hos barnmorskan för läkartid (för akuten var inte alls till någon hjälp) och där fick jag en läkare som kollade upp ordentligt och sa att jag har nog gjort illa revbenet, inte brutet men all hostandet och nysandet har skadat revbenet.
    Sa att jag skulle ta alverdon och citodon, försöka ta pollen tabletter för att undvika nysa etc. Men det kan ta 6 veckor att läka, så får nog undvika skratta tills dess med för det går inte ens att göra just nu.

• sara sthlm

Har en kompis som varit med om samma sak. Förmodligen var det bebisen som kom åt ngn nerv eller likande de kunde inte hitta ngt fel och det gick över direkt efter förlossningen. Men hon hade väldigt ont! De trodde också att det ev kunde vara brutet revben men det var det allstå inte.

• Ocean WoW

Hej,

Jag fick en spricka i revbenet när jag väntade min dotter. FYFAN säger jag bara!

Jag fick den då jag NÖS och samtidigt satt i en knasig position (skulle precis resa mig upp ur sängen). Jag lyckades krypa ut till vardagsrummet och nå telefonen, där svimmar jag för jag kunde inte andas. När jag vaknade till så lyckades jag sätta mig i soffan på ett sätt som kändes ok men det var mycket svårt att andas (andades stötigt och kunde inte dra djupa andetag). Jag ringde min man men av någon dum anledning så ville jag inte oroa honom så bad honom bara försöka komma hem i tid. Sedan satt jag i soffan i flera timmar (kunde inte komma upp igen).

När min man väl kliver in genom dörren så är jag kvar i samma position som jag satt mig och han kunde ju se direkt att något var knasigt. Så han ringde förlossningen och de bad mig komma in direkt för kontroll.

Väl inne på förlossningen fick jag träffa en läkare som kände på mig och de lyssnade på bebisens hjärtljud (allt ok med bebis). Då hon inte tyckte något var brutet och för att min mage fortfarande var rätt så hög så ville de inte röntga utan hon konstaterade en trolig spricka. Jag fick recept på smärtstillande som jag skulle ta tills smärtan lagt sig (ca 2 veckor). Jag fick även veta att det tar ca 4 veckor innan en spricka har läkt. Jag blev även lite av en cirkus som alla ville titta på då ingen där hade varit med om att någon NYST fram en spricka (hosta hade de bara hört ryktas om).

Detta var (som tur var) 4 veckor innan jag hade BF. Jag kan lova att jag knep, men som tur var gick jag inte bara över tiden utan blev överburen några dagar så jag hann verkligen läka. Smärtlindringen hjälpte mig mycket, även om det var skitjobbigt att bara kunna sova på en sida i 4 veckor. Det viktiga var att jag kunde andas så bebisen fick tillräckligt med syre.

Mitt råd är att du ska definitivt ringa förlossningen direkt för att få träffa en läkare och få smärtstillande då du är så nära BF. Det är ju de på förlossnigen som kommer ta hand om dig när det är dax så det är de som vet hur de vill att du ska behandlas för att få allt att funka.

LYCKA TILL! Jag lider med dig, stackare!

Svar på tråden Brutet revben?