• Anonym (Frustrerad)

släpper bröstet och skriker! snälla hjälp

Hjälp!
    Har en liten pojke på snart 2veckor, allt har fungerat jättebra fram tills för 4 dagar sen.

Ha har vid ca: samma tid varje kväll efter kl:17 börjat skrika vid bröstet, släpper taget och är arg, fast han bör vara hungrig (ätit ca:3h innan) och visar tecken på hunger, suger på handen smackar mm. tar några sugtag och släpper och skriker igen.
    Har testat lugna honom innan, byta bröst mm men inget hjälper.
    Sen fortsätter kvällen i hans frustration, skrik och han vägrar komma till ro, trost att vi både ser och vet att han är trött.

Är detta kvällskolik, vad är det för skillnad på kvällskolik och vanlig kolik?

Idag har han dessutom strulat sen kl:6 imorse, ätit dåligt svårt att komma till ro, hade tom. svårt att somna i vagnen vilket han älskat tidigare.
    När han väl somnade under dagen sover han max en h, och är grinig igen?

Blir han mätt? Jag har bra med mjölk, ser att det rinner men är det tillräckligt, är den nog fet?

hela förra veckan ät än minst 20in/bröst
    nu äter han ett bröst på 8-10min? har han blivit snabbare på att tömma bröstet, eller vad kan det vara?!

När det har varit som värst testade jag även med ersättning men det dög inte heller, inte heller napp.

Snälla någon som vet vad detta kan vara, varför kommer han plötsligt inte till ro, och varför krånglar han vd bröstet när allt funkat så fint?!

Tips och råd, jag känner mig så otillräcklig och ledsen över detta.

• Svar på tråden släpper bröstet och skriker! snälla hjälp
  • Mama Mia

Kolik har jag ingen erfarenhet av, så om det är det kan jag inte svara på... Men min unge bara bråkade vid bröstet tills vi kom på att jag hade FÖR MYCKET mjölk. Då hjälpte det att mjölka ur lite innan och sen hade hon en liten udda amningsställning, sittandes. Då kunde hon själv kontrollera det bättre.

Men om det bara är på kvällarna det krånglar så är det kanske inte det som är problemet. Men kanske nåt att testa tills du fått bättre svar och vet vad det är för fel.

Lycka till!

• Anonym

Så gjorde min son också..hade lite kolik.! 

• Jempa L

Funderar också på om du har snabb utdrivning? Om mjölken kommer "för" fort blir det som en duschstråle rakt in i munnen. Gör det någon skillnad om du ligger ner och ammar? Alternativt som föregående inlägg, "sätter" barnet i knät mer upprätt. Man kan även trycka försiktigt över vårtgården för att stoppa det häftigaste flödet, men man bör vara försiktig med tanke på mjölkstockningsrisken.
    Att pumpa ur i början fungerar ju också, men då stimulerar man mjölkproduktionen ännu mer.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Minas

Jag har en tjej som gör likadant tyvärr och jag tror att det oftast är att mjölken kommer för snabbt. Då hon släpper taget och skriker kan jag se fem strålar som sprutar åt alla håll och då kan det hjälpa att lägga henne vi det andra bröstet som är mer urätet. Det fungerar också oftast mycket bättre med att liggamma än att sitta, tror det kommer mer lugnt då.

Sen har jag märkt att hon ibland faktiskt bara vill snutta och då blir hon ju arg för att det kommer massa mjölk så då brukar jag ge henne nappen men att hon änfå får ligga mot bröstet för att få trygghet och närhet.

Ibland kan jag dock inte avstyra det och vet in te vad det är för fel men då brukar jag vänta en liten stund och hålla henne mer upprätt, ibland kan det komma en rap och ibland inte men oftast så blir det bättre efter en stund. Hoppas det går över för er iaf!!

• Michaela83

Jag hade samma problem med min tjej.
    Jag pumpade ur lite innan amning för jag hade för mkt mjölk.
    Då blev bröstet lite "slappare" och tjejen fick lättare tag om det..

Wilma -05 & Elwira -07, och Hoppsan bf-10
  • Tian 10

Min Albin äter också snabbt och det resulterar i mycket gaser. Pröva Semperdroppar (ges 1ggr/dag) eller Minifom (inför varje måltid), båda finns på apoteket. Ge inte ersättning för det minskar din egen produktion av mjölk. Kolla vikten på bvc, går han upp så har du tillräckligt med mjölk.

Tror att de flesta känner igen sig i att inte känna att man räcker till, vanlig känsla även om få pratar om det.

♥Världens sötaste Albin kom 12 april♥
  • elinnnnn

det är som vanligast just i denna tiden 1-2 veckor efter förlossning att bebisen behöver mer mat. det betyder att du måste amma oftare tills brösten anpassat sig till den nya efterfrågan.

råden du fått om att det kan vara mjölken som kommer för snabbt och att du kan mjölka ur lite innan eller ev ligga ner och amma iställlet är jättebra

det är likadant ifall mjölken kommer för sakta, mjölka ur lite först och försök att amma när du sitter upp för då kommer mjölken oftare.

lycka till jag tror INTE att du har för lite mjölk så amma på om du vill och låt bebisen bestämma när och hur ofta den vill äta så kommer mjölkproduktionen anpassa sig. var medveten om att det kommer komma såna här perioder fler gånger under amningen och då är det bara till att amma som bebisen vill så att produktionen anpassas till den NYA efterfrågan. försök stressa ner också då bebisen märker om du är stressad. Om du är lugn blir h*n lugn...

Lycka till!

BF 100809
  • Anonym (4-barnsmorsan)

Jag har haft samma problem och har INTE haft för mycket mjölk, snarare tvärtom. Så det kan också vara ett tecken på att det kommer för lite och att produktionen behöver öka. Dvs bebisen blir sur när det inte kommer något. Ibland kan det vara en rap som sitter fast och måste ut. Om bebisen har lite ont i magen får den ett ökat sugbehov, men när den väl suger fortsätter magontet. Är det magont märker du det för att du ser att bebisen anstränger sig för att bajsa, den kryper ihop liksom. Så det kan vara många saker. Här är mitt bästa tips för magont: magläge dagtid (när du kan se bebisen hela tiden alt ha andningslarm). Sen ska bebisen inte äta för ofta, för magen måste ju få vila. Försök att få bebisen att sova mellan matpassen. 

Tyvärr är det så att om man tror felet är att det kommer för LITE mjölk, ska man ju amma mer. Tror man å andra sidan att den lilla/e har magknip ska man inte amma lika ofta utan mer vid varje tillfälle. Vet inte om du blev klokare av detta inlägg. 
    Riktig kolik såvitt jag vet håller på HELA tiden, kvällskolik är skrik kvällstid och ev morgnar men lugnt däremellan. 

• LadyN72

Hej!
    Jag hade likadant för någrra veckor sedan. Det har lugnat ner sig.
    Det som funkar för oss när han börjar skrika är att ta bort honom från bröstet. Det är antingen att det sprutar mjölk för fort eller att det är en rap som sitter i vägen. Ibland beror det på att han vill snutta utan att det kommer mjölk. Du ska se att det löser sig!!

• Spartacus

precis vid den tidpunkten brukar barnen få en kortare form av kolik, kvällstid är vanligtvis värre än dagtid... speciellt runt trötthet och vila.

min son är 5 veckor och började få så runt vecka 3 och nu har det börjat avta lite. med dottern var det precis som du beskriver runt veka 2. ilska och våldsamt snutt och slängde sig bakåt osv.. rätt frustrerande!

jag tror alltså inte ungen är hungrig utan har magknip pga omställningen i mage/tarm och försöker bota det med tutten. spädbarn tror ju att ALLT går att bota med bröstet

hursomhelst så är det ju övergående med det bästa är att du försöker lugna barnet innan du försöker med bröstet igen så ni inte skapar en ond cirkel (blev jag rekommenderad). upp och studsa och dansa lite så gaserna letar sig ut!

• stina2

Jo, jag hade det också precis som du beskriver, samma tid varje kväll och på samma sätt. Vi matar dock med flaska, så det var ju samma flöde som resten av dagen så vad det berodde på att problemen kom just på kvällen vet jag inte. Däremot var det i vårt fall så att han fått in luft. Han behövde rapas, ofta kom flera rapar, när vi gick omkring med honom. Han fick också ont i magen och det avhjälptes genom att han fick ligga på mage på min sambos underarm. jag googlad också på kolikmassage och hittade tips på kolikmassage. Att lyfta upp stjärten är ju bra för att få ut fisarna.

Problemen gick över ungefär vecka 8, men innan dess varje kväll. Men matningen fick ta den tid det tog, rapa - mata - bära på magen - mata - rapa osv. Vi använde också sempers magdroppar och miniform. vet dock inte vad som hjälpte, tror det vikigaste var att rapa honom när det satte in.

• Anonym

Han kanske behöver rapa ?  dvs min son gjorde så och då la jag honom på min axel buffade lite på hans rumpa fram tills han rapade och sen kunde han fortsätta att äta. Om jag inte rapade honom fick han magknip dvs mycket gaser imagen.

• Anonym (Frustrerad)

Å tack för alla bra svar och tips!
    Jag pratade även med min BM och det verkar som att jag har för mkt mjölk i brösten och det är därför han äter så hetsigt och sväljer då mkt luft som resulterar i magknip.

Jag fick oxå tipset att hand mjölka ur det första trycket så att det ska komma lite lugnare, har även köpt droppar Minifom och använt det i ett dygn nu.

Har haft två jätte lugna dagar för att sen idag ha en jätte jobbig dag då han skriker och släpper bröstet vid varje matning har hållt på att strula sen kl 6 imorse, är mäkta trött. Trots droppar och att jag handmjölkat innan amning.

kan vara att han inte får rapa ordentligt, tycker att det är svårt att få till, sällan han rapar fast jag håller upp han och puffar på rumpan testat olika ställningar, men sällan han får en ordentlig rap.

Idag vet jag inte vad som vart fel? !

Hur mkt ska man hand mjölka? svårt att veta vilken mängd som är "rätt" ibland får jag till ett sprut men sen tycker jag mest att det rinner ut....gör jag fel? ska det spruta ut?
    Vill ju inte heller trigga igång mjölkprod. ännu mer.

Gud tycker att det är så jobbigt när det inte funkar, det tar så mkt energi från mig, och jag blir ju så ledsen när lille man inte blir nöjd vid bröstet.

• Anonym

Ha honom högt upp på axeln och klia ryggen samtidigt, dvs det kan ta ett tag försök ialla fall fem minuter itaget. Kan hjälpa att gå omkring lite med honom på axeln oxå.
    Och om det rinner jättemycket pumpa lite innan och den mjölken kan du spara i frysen dvs om du  vill gå iväg utan bebis för dåkan nån annan ge den till honom.

Svar på tråden släpper bröstet och skriker! snälla hjälp