• Anonym (yey)

Hur lågt ska man gå i lön?

Kanske dum fråga att ställa här men man vet ju aldrig om det finns någon här som kan ge ett hyfsat svar =)

Min man fick veta idag att han har fått ett jobb som han sökt!
    Detta blev både hurra! och suck..

Detta är ett rekryteringsföretag igentligen men jobbet gäller heltid och fast på en märkesverkstad i stockholms stad.
    De sa att han får en lön på 18 500:- före skatt.
    Detta tycker jag är för lågt!
    Jobbet är bilmekaniker inom en märkesverkstad, mannen är 25 år och har erfaren på runt 3 år som bilmekaniker.
    Av dessa 3 år jobbade han på en likadan märkesverkstad i annan ort i nästan 1½år.

På sina 2 senaste jobb som va 1.) bilmekaniker skulle han ha tjänat 21 000 före skatt om han fick fast, han fick börja på 19 000 under provanställningen som skulle höjas med 1000 för varje tredje månad.
    På det andra jobbet jobbade han som bilmekaniker/däckmontör så tjänade han nästan 22 000 före skatt.

Jag tycker att han kan försöka få upp lönen till minst 20 000, är det dumt?
    Har han rätt att försöka trissa upp lönen eller ska han godta detta?
    Nu vet jag ju inte om lönen kommer höjas om det blir fast, vet inte än om det är provanställning men det är det ju säkerligen.
    Han ska på möte med dom igen imorgon.. 

• Svar på tråden Hur lågt ska man gå i lön?
  • MickeN1973

Nu vet jag inte vad avtalet ligger på.

Men han måste ju motivera att han är värd det han kräver.

Har han inte vänner som är mekaniker?

• Sheri Moon

Hej!

Det är för lite! Nu vet inte jag hur marknaden ser ut och om det är lätt att få jobb inom just den branschen. Din man bör kunna få högre lön om han står på sig. Ligger man lågt redan i början blir det svårt att få en riktig löneförhöjning. Tackar man ja till en låglön mår man dåligt när pengarna strömmar in på kontot. Lycka till imorgon. Hoppas att ni får fler klarheter kring det hela. Många utav de kända bemanningsföretagen påstår sig ej kunna trissa upp lönen, men är han den de söker finns det alltid utrymme till en löneökning, tror mig (det funkade för mig).

Lycka till imorgon. Hoppas att ni får fler klarheter kring det hela!

//Sheri_Moon

• Anonym (yey)

Tack för inläggen! Har sagt det till mannen att om det är provanställningslön så ska han få den upp till 19 000 minst sen ska den höjas minst till 21 000 vid fast anställning. Om detta är den lönen som han kommer få vid fast ansällning så ska den höjas direkt till minst 21 000. Han har jobbat för det här rekryteringsföretaget förut och han fick då också en super låg lön men då hade han ju ingen direkt erfarenhet som han har nu. Men nu handlar det ju inte om en visstidsanställning som de brukar ha, de brukar vara på ca 11 dagar till 3 månader, nu handlar ju detta om heltids tillsvidareanställning.. så då måste ju lönen komma från märkesverkstan och inte från rekryteringsföretaget? Funderar på att ringa metal också och fråga.

• Anonym

Han får troligtvis lida för det resten av tiden på firman om han går in för lågt i lön.

• Anonym (yey)
    Anonym skrev 2010-05-26 20:46:08 följande:
    Han får troligtvis lida för det resten av tiden på firman om han går in för lågt i lön.
    Så han ska försöka pressa så högt som bara möjligt direkt?
  • Anonym (yey)

Nu så har jag pratat med både if metall och transport.. Om han är anställd inom bemaningsföretaget och inte märkesverkstan så ska han ha genomsnittslönen av vad mekanikerna har.. Så nu ska man bara ta reda på det.. får se vad dom säger idag vid mötet då de ska skriva kontrakt.. för båda som jag pratade med tyckte som sagt att 18500:- lät väldigt lite..

• Anonym
    Anonym (yey) skrev 2010-05-27 09:06:40 följande:
    Nu så har jag pratat med både if metall och transport.. Om han är anställd inom bemaningsföretaget och inte märkesverkstan så ska han ha genomsnittslönen av vad mekanikerna har.. Så nu ska man bara ta reda på det.. får se vad dom säger idag vid mötet då de ska skriva kontrakt.. för båda som jag pratade med tyckte som sagt att 18500:- lät väldigt lite..
    En anledning till att man som uthyrd konsult har lägre lön än en som jobbar på stället är för att det inte ska bli för dyrt för kunden.. Konsulten (din man i detta fall ) får ut en lön och för att bemanningsföretaget ska tjäna på det så måste de i sin tur ta ut mer från kunden...

Men visst borde han ha högre lön?

Många i bemanningsbranchen som jobbar heltid har ändå en grundlön på ett visst antal timmar i månaden (brukar vara runt 80% av en heltid) och får sen extra för varje timme mer de jobbar. Din man har inte något sånt avtal?
  • Anonym (yey)
    Anonym skrev 2010-05-27 11:17:40 följande:
    En anledning till att man som uthyrd konsult har lägre lön än en som jobbar på stället är för att det inte ska bli för dyrt för kunden.. Konsulten (din man i detta fall ) får ut en lön och för att bemanningsföretaget ska tjäna på det så måste de i sin tur ta ut mer från kunden...Men visst borde han ha högre lön?Många i bemanningsbranchen som jobbar heltid har ändå en grundlön på ett visst antal timmar i månaden (brukar vara runt 80% av en heltid) och får sen extra för varje timme mer de jobbar. Din man har inte något sånt avtal?
    Han ska skriva papper idag och diskutera.

Det jag inte visste va att bemaningsföretag hyr ut tillsvidare anställningar till företag.
    Trodde de bara hade visstidsanställningar.
  • Anonym (yey)

Papper är skrivna, lönen ska diskuteras fram mer, 18500 är bemaningsföretagets
    instegslön om jag hörde rätt av mannen.
    Men han nämnde allt om transportsavtal m.m så det skulle han kolla upp och mannen får väl ta reda på mer på företaget nästa vecka och sen vända sig till facket.. är en 3 månaders anställning via bemaningsföretaget som sen övergår till fast via verkstan om de är nöjda med han..

• Anonym

Jag vet att tjejer ringer facket, roddar och fixar för sina vuxna pojkvänner. Men ni gör dem ju en tjänst. Låt dem kolla runt själva vilken lön de ska ha, låt dem känna själva i hjärtat att de tjänar för lite. Ni kan ju inte vara med och löneförhandla, så varför inte låta dem vänja sig vid att ställa krav för sig själva?

Jag tycker också att det är lågt. Jobbade själv för Manpower som IT-säkerhetskonsult och fick då 18000 i månaden trots att jag hade erfarenhet. Men så är det ju ibland... Kanske kan din kille hitta ett bättre jobb när han redan har ett jobb?
Svar på tråden Hur lågt ska man gå i lön?