• Little me

Svullen mage på kvällen

Jag är gravid i vecka 14 och börjar bli trött på denna svullnad som kommer efter middagen.
    Den kommer inte när jag har ätit lunch utan alltid efter middagen. Det gör ont högt upp i magen, runt och därikring. Fler som jag?

Känns som att man är i 8e månaden redan ;)

Någon som vet varför det blir så och om det finns något att göra åt det?

• Svar på tråden Svullen mage på kvällen
  • MajsanD

tarmarna och organen som flyttar på sig, hade oxå så , helt normalt. åt mycket torkade aprikoser och minskade på mjölkprodukterna, hjälpte lite men luft får man stå ut med hihihihi{#lang_emotions_sunny}

• Little me

jo jag har väl tänkt att det är som det ska, men det är så tråkigt att nästan varje kväll går ut på att vara uppblåst och ha ont.

Än så länge har man inte så höga tankar om h*n där inne! Haha! {#lang_emotions_laughing}

• Jordgubb1

HEJ!
    Jag har haft samma problem hittills i graviditeten och jag är v 21 nu. Känner mig stor som ett HUS på em och kvällen, men ganska liten på morgonen. Kände mig som du säger i 8:e månaden redan i v 12 och jag tror tyvärr att magen kommer att vara som en ballong fram över också...

Jag har i och för sig alltid problem med min mage (även före grav) och det enda som hjälper för mig är att äta mindre på kvällen och gå promenader så att man får igång magen, eftersom det för min del handlar väldigt mycket om gaser...

Jag inbillar mig att det beror på att tarmarna får mindre plats och blir retade så att de inte jobbar som vanligt, men jag vet inte.

Hoppas det känns bättre snart för dig och lycka till!

• Little me
    Jordgubb1 skrev 2010-05-26 18:36:34 följande:
    HEJ! Jag har haft samma problem hittills i graviditeten och jag är v 21 nu. Känner mig stor som ett HUS på em och kvällen, men ganska liten på morgonen. Kände mig som du säger i 8:e månaden redan i v 12 och jag tror tyvärr att magen kommer att vara som en ballong fram över också... Jag har i och för sig alltid problem med min mage (även före grav) och det enda som hjälper för mig är att äta mindre på kvällen och gå promenader så att man får igång magen, eftersom det för min del handlar väldigt mycket om gaser... Jag inbillar mig att det beror på att tarmarna får mindre plats och blir retade så att de inte jobbar som vanligt, men jag vet inte. Hoppas det känns bättre snart för dig och lycka till!
    Härligt att du kom med förhoppningar om att det försvinner snart {#lang_emotions_tongue_out}
    Ja, det är inte lätt att vara gravid, men det är väl såååå värt det!
  • Jordgubb1

Förlåt {#lang_emotions_frown}, menade inte att vara negativ!! För dig kan det säkert gå över, allt är ju i perioder under graviditeten, tycker jag.

Men för min del är det nog bara att vänja sig vid att magen blivit ännu lite konstigare, eftersom jag som sagt har stora problem även i vanliga fall.

Håller tummarna för att du håller formen om kvällarna {#lang_emotions_smile}

• MajsanD
    Little me skrev 2010-05-26 18:35:40 följande:
    jo jag har väl tänkt att det är som det ska, men det är så tråkigt att nästan varje kväll går ut på att vara uppblåst och ha ont. Än så länge har man inte så höga tankar om h*n där inne! Haha!
    ja det är inte så kul att ha svullen mage, gör tom ont ibland men man får tänka på att det växer där inne och inte bara att man äter för mycket mat utan en liten bebbe där inne hihihihih
  • Little me
    Jordgubb1 skrev 2010-05-26 21:02:53 följande:
    Förlåt , menade inte att vara negativ!! För dig kan det säkert gå över, allt är ju i perioder under graviditeten, tycker jag. Men för min del är det nog bara att vänja sig vid att magen blivit ännu lite konstigare, eftersom jag som sagt har stora problem även i vanliga fall. Håller tummarna för att du håller formen om kvällarna
    Hehe ingen fara, var lite sarkastisk bara :)
  • ella79a
    Little me skrev 2010-05-26 18:30:19 följande:
    Jag är gravid i vecka 14 och börjar bli trött på denna svullnad som kommer efter middagen. Den kommer inte när jag har ätit lunch utan alltid efter middagen. Det gör ont högt upp i magen, runt och därikring. Fler som jag? Känns som att man är i 8e månaden redan ;) Någon som vet varför det blir så och om det finns något att göra åt det?
    Jag hade fruktansvärda magproblem vecka 7-14 undefär, allt från förstoppning, till extrem sveda/brännande känsla i magen + helt uppsvullen, jag var helt knäckt! Hade så extremt ont jämt efter maten att jag bara vågade äta ris och kokta morötter till slut i två veckor :/ Fick omeprazol på recept av läkare (finns även receptfritt), åt dem i 1,5 vecka och sedan dess har magen funkat kanon. Är nu i vecka 17 + och visst är magen svullen ibland men ingen smärta längre. Har fortfarande halsbränna men tar omeprazol då och blir mycket bättre. Tror du kommer bli bättre! Men vet att det är jobbigt.
  • Sofie
    ella79a skrev 2010-05-27 14:22:38 följande:
    Jag hade fruktansvärda magproblem vecka 7-14 undefär, allt från förstoppning, till extrem sveda/brännande känsla i magen + helt uppsvullen, jag var helt knäckt! Hade så extremt ont jämt efter maten att jag bara vågade äta ris och kokta morötter till slut i två veckor :/ Fick omeprazol på recept av läkare (finns även receptfritt), åt dem i 1,5 vecka och sedan dess har magen funkat kanon. Är nu i vecka 17 + och visst är magen svullen ibland men ingen smärta längre. Har fortfarande halsbränna men tar omeprazol då och blir mycket bättre. Tror du kommer bli bättre! Men vet att det är jobbigt.
    Åh kan man äta Omeprazol under graviditeten?! Dom har räddat mig förut men tänkte aldrig på att man kan ta dom nu med.
    Jag är i vecka 18 och har varit uppblåst sen vecka 8 tror jag... Helt galet. Ser ut som jag är höggravid efter middagen och på morgonen bara en liten kula...

Är det någon som får ont längst upp i magen, vid revbenen (precis under brösten)?? Jag får jätteont ibland och så känns det som hela det området liksom domnar av och nån brännande/stickande känsla.
  • ella79a
    Sofie skrev 2010-05-27 17:52:02 följande:
    Åh kan man äta Omeprazol under graviditeten?! Dom har räddat mig förut men tänkte aldrig på att man kan ta dom nu med. Jag är i vecka 18 och har varit uppblåst sen vecka 8 tror jag... Helt galet. Ser ut som jag är höggravid efter middagen och på morgonen bara en liten kula... Är det någon som får ont längst upp i magen, vid revbenen (precis under brösten)?? Jag får jätteont ibland och så känns det som hela det området liksom domnar av och nån brännande/stickande känsla.
    Japp omeprazol kan man äta, har pratat med både läkare och apotekspersonal om detta och apotekaren jag pratade med åt omeprazol själv under sin graviditet. Det finns inga risker med det. Omeprazol har samma aktiva ämne som losec mups, som alltså testats i en graviditetsstudie (av de som gjorde losec) och det är ofarligt. Jag hade ärligt talat inte klarat av de här utan omeprazol. Jag vet inte vad jag hade tagit mig till.
  • ella79a
    ella79a skrev 2010-05-28 12:28:50 följande:
    Japp omeprazol kan man äta, har pratat med både läkare och apotekspersonal om detta och apotekaren jag pratade med åt omeprazol själv under sin graviditet. Det finns inga risker med det. Omeprazol har samma aktiva ämne som losec mups, som alltså testats i en graviditetsstudie (av de som gjorde losec) och det är ofarligt. Jag hade ärligt talat inte klarat av de här utan omeprazol. Jag vet inte vad jag hade tagit mig till.
    Ja, det är magsäcken du har ont i troligtvis, det hade jag. Ont i magsäcken, magmunnen och matstrupen. Det gör ont för man har för mycket syra i magsäcken, som sen tränger upp och retar magmunnen och strupen. Min strupe började blöda så sönderfrätt var den av all syra.
    Men gå till läkare så du kan få en diagnos av någon med utbildning, men det låter som jag hade det.
  • ella79a
    ella79a skrev 2010-05-28 12:31:49 följande:
    Ja, det är magsäcken du har ont i troligtvis, det hade jag. Ont i magsäcken, magmunnen och matstrupen. Det gör ont för man har för mycket syra i magsäcken, som sen tränger upp och retar magmunnen och strupen. Min strupe började blöda så sönderfrätt var den av all syra. Men gå till läkare så du kan få en diagnos av någon med utbildning, men det låter som jag hade det.
    Det här inlägget var till sofie, inte till mig själv :)
  • Sofie
    ella79a skrev 2010-05-28 12:32:23 följande:
    Det här inlägget var till sofie, inte till mig själv :)
    Hehe jag förstod det! Tack.
Svar på tråden Svullen mage på kvällen