• Anonym (tandtroll)

23 år och tappar tänder

Jag vet inte vad det är för fel på mig, inte heller åtta olika tandläkare i Stockholm. Jag är 23 år och började tappa tänderna när jag var 16. Idag har jag inga hela tänder kvar, jag kan enbart äta en måltid om dagen vilket har resulterat i att jag idag väger 48 kilo på en bra dag.

Jag undrar om det finns fler som jag, som i väldigt ung ålder tappat tänder och lagningar utan förklaring. Och i sådana fall, vad har tandvården gjort? Vilka tester har de gjort? Har ni fått förklarat vad som kan vara orsaken? 
  • Svar på tråden 23 år och tappar tänder
  • Anonym (Loloo)

Stackare. Men om du tappar tänderna ska du väl ha löständer eller inplantat? Inte ska det vara så att du inte ska kunna äta normalt. 

• RiNan

Håller med ovanstående talare. Du måste ju kunna få inplantat. Det blir ju en vårdsak om du inte kan äta så vem vet, kanske du få något genom kontakt med vårdcentralen? Vad säger tandläkarna då?

• RiNan

Fast tills du har tänder igen kan du alltid dricka mat. Nutrilett etc är till för bantare men tex herbalife har fokus på protein och dricks av folk som tränar och folk som bantar eftersom man kan reglera mängden protein. Kan du inte äta måste du hitta alternativa metoder för du blir ju sjuk om du inte äter.

• Anonym (tandtroll)

Jag har en partialprotes i underkäken, dock inga tänder i överkäken förutom framtänderna (de har dock många hål i sig). Jag har precis bytt tandläkare igen och sagt att jag vill ha proteser i överkäken. Min tandläkare vill dock inte sätta in något permanent innan man får rätsida på vad som orsakar tandlossningen. Det jag kan hoppas på nu är löstagbara proteser i under- och överkäken. Om summan inte blir för hög dvs.

• Anonym

Min mammas tänder gick av när hon var i 20 års åldern. De knäcktes som tändstickor har hon berättat och rötterna satt kvar och fick tas bort sen.
    Hon säger att hon aldrig fått ngn förklaring, och jag har aldrig hört talas om ngt liknande heller.

• Anonym (Loloo)
    Anonym (tandtroll) skrev 2010-05-26 19:03:48 följande:
    Jag har en partialprotes i underkäken, dock inga tänder i överkäken förutom framtänderna (de har dock många hål i sig). Jag har precis bytt tandläkare igen och sagt att jag vill ha proteser i överkäken. Min tandläkare vill dock inte sätta in något permanent innan man får rätsida på vad som orsakar tandlossningen. Det jag kan hoppas på nu är löstagbara proteser i under- och överkäken. Om summan inte blir för hög dvs.
    Gud jag lider med dig. Måste vara jätte hemskt=(. MEN tycker det låter väldigt konstigt att dom måste veta VARFÖR du tappar tänderna innan du får hjälp. Låter mer som dom försöker slingra sig tycker jag!
  • Anonym (tandtroll)
    RiNan skrev 2010-05-26 19:02:06 följande:
    Fast tills du har tänder igen kan du alltid dricka mat. Nutrilett etc är till för bantare men tex herbalife har fokus på protein och dricks av folk som tränar och folk som bantar eftersom man kan reglera mängden protein. Kan du inte äta måste du hitta alternativa metoder för du blir ju sjuk om du inte äter.
    Jag försöker hitta mat som inte behöver tuggas. Jag slutade äta mest för att det gjorde ont att tugga. Nu har det antagligen bara blivit en dålig spiral att jag inte äter för att jag inte har som vana att äta frukost eller lunch.
  • Anonym (tandtroll)
    Anonym skrev 2010-05-26 19:04:56 följande:
    Min mammas tänder gick av när hon var i 20 års åldern. De knäcktes som tändstickor har hon berättat och rötterna satt kvar och fick tas bort sen. Hon säger att hon aldrig fått ngn förklaring, och jag har aldrig hört talas om ngt liknande heller.
    Det låter precis som jag! Jag har bara stumpar kvar av tänder. Och när tandläkaren ska dra ut tänderna så säger det bara tjoff, tanden ute, knappt någon ansträngning från tandläkaren. 
    En gång tappade jag en halv tand när jag borstade tänderna. Det var verkligen bottennivån.
  • Anonym (tandtroll)
    Anonym (Loloo) skrev 2010-05-26 19:05:24 följande:
    Gud jag lider med dig. Måste vara jätte hemskt=(. MEN tycker det låter väldigt konstigt att dom måste veta VARFÖR du tappar tänderna innan du får hjälp. Låter mer som dom försöker slingra sig tycker jag!
    Jag hoppas inte det, jag har precis bytt till henne så jag vill verkligen att hon ska vara på min sida.
    Jag förstår helt ärligt inte vad som ska göras eller vilken plan hon har. Jag har försökt fråga men hon ger luddiga svar. Det ända jag vet är att hon ska dra ut de sista fyra tänderna jag har i underkäken för att göra en helprotes. Det känns surt. Betalade kanske många tusenlappar för den protesen för bara något år sedan.
    Det gör också att jag egentligen vill ha en långsiktig lösning, jag har inte råd att betala tusen efter tusen för provisoriska lösningar.
  • Anonym (Loloo)
    Anonym (tandtroll) skrev 2010-05-26 19:12:26 följande:
    jag förstår det. Därför skulle inplantat vara bättre. men det är ju ännu dyrare. Min pappa har gjort det och det kostade säkert 40000 kr=(
Svar på tråden 23 år och tappar tänder