• Näbbgädda

Var kan man extremförstora en bild? (Ej foto)

Jag har en bild på en person, den är helt i svart, alltså inget riktigt foto utan en datoriserad silhuett bild. Denna vill jag måla på väggen, i life size. Men den är bara ca 15 cm hög och jag är rädd att jag sabbar hela proportionerna om jag börjar förstora på frihand. Själv kan jag ju inte förstora den då jag endast har max A5 på skrivaren. Någon som vet om man kan anlita någon att göra det? Eller blir det affish-framkallnings-priser vilket är väldigt dyrt?

• Svar på tråden Var kan man extremförstora en bild? (Ej foto)
  • Näbbgädda

Kom precis på... är det smartare att beställa tapet med motivet istället? Det tar ju max 2 vårder att få in en life size människa på... Hmm... kom gärna med förslag.

• Sorbus

Ett alternativ som kanske är enklare är att projicera bilden på väggen med hjälp av en OH-projektor så kan du rita av konturerna och sedan fylla i med färg.

• Näbbgädda
    Sorbus skrev 2010-05-26 19:23:23 följande:
    Ett alternativ som kanske är enklare är att projicera bilden på väggen med hjälp av en OH-projektor så kan du rita av konturerna och sedan fylla i med färg.
    Titta! Gode värld så smart! Projektor, projektor... har de digitaliserats något sedan jag satt i klass 4A?
  • Sorbus
    Näbbgädda skrev 2010-05-26 19:25:44 följande:
    Titta! Gode värld så smart! Projektor, projektor... har de digitaliserats något sedan jag satt i klass 4A?
    Inte min idé, utan något de gör i var och varannat inredningsprogram känns det som. Sedan vet jag inte riktigt var man får tag på en OH-projektor i dagens läge måste jag medge... men på TV har de ju alltid sådana så de existerar än i alla fall
  • Näbbgädda
    Sorbus skrev 2010-05-26 19:33:06 följande:
    Inte min idé, utan något de gör i var och varannat inredningsprogram känns det som. Sedan vet jag inte riktigt var man får tag på en OH-projektor i dagens läge måste jag medge... men på TV har de ju alltid sådana så de existerar än i alla fall
    Efter lite googlande såg jag att det är tydligen väldigt vanligt bland inredningsprogrammen. Jag kollar sällan på dessa så kanske därför jag såg dig som världens uppfinnare här!

Det finns tydligen bärbara overheads, men de var det inte gott om på blocket. Vill ju helst inte betala multum, då kan jag ju lika gärna beställa den som tapet. Funderar på om det inte borde gå att få till på något smidigt sätt.

Klippa ut den lilla bilden, fästa den på lagom avstånd och belysa bakifrån med stark lampa mot väggen. Borde inte detta ge tydliga konturer så jag kan skissa av dom med blyerts? Bilden har bara 2 stycken små vita partier i sig som jag kan lägga dit på frihand. Kan detta funka tro?
  • Veritas numquam perit

ruta in den lilla bilden i rutor, gör samma rutor på väggen, fast i större skala...sen ritar du ruta för ruta, då blir det lätt att förstora på frihand.

• Näbbgädda
    Veritas numquam perit skrev 2010-05-26 19:58:25 följande:
    ruta in den lilla bilden i rutor, gör samma rutor på väggen, fast i större skala...sen ritar du ruta för ruta, då blir det lätt att förstora på frihand.
    Det var ju också ett smart förslag! Jag kan ju förstora upp den i A4 format och skriva ut i alla fall!
  • Veritas numquam perit
    Näbbgädda skrev 2010-05-26 19:59:46 följande:
    Det var ju också ett smart förslag! Jag kan ju förstora upp den i A4 format och skriva ut i alla fall!
    just...det är ju lättare att jobba med ruta för ruta, än hela bilden på en gång.
  • Näbbgädda
    Veritas numquam perit skrev 2010-05-26 20:15:58 följande:
    just...det är ju lättare att jobba med ruta för ruta, än hela bilden på en gång.
    Fast frågan blir ju då, hur blir jag säker på att jag får rätt storlek när jag förstorar rutorna själv mot väggen?
  • Veritas numquam perit
    Näbbgädda skrev 2010-05-26 20:18:16 följande:
    Fast frågan blir ju då, hur blir jag säker på att jag får rätt storlek när jag förstorar rutorna själv mot väggen?
    hehe...nu blev det matematik...inte min starka sida..

blir det inte så att om du rutar in din bild i ex 16 rutor...så måste du även ha 16 rutor på väggen. är dålig på skala...
  • Näbbgädda
    Veritas numquam perit skrev 2010-05-26 20:23:28 följande:
    hehe...nu blev det matematik...inte min starka sida.. blir det inte så att om du rutar in din bild i ex 16 rutor...så måste du även ha 16 rutor på väggen. är dålig på skala...
    Jooo, så långt är vi ense.
    Men sen?
    Det första jag måste göra är väl att bestämma hur pass hög bilden ska vara, låt säga 175 cm. Om jag då delar upp detta på 15 rutor, 5 på längden och 3 på bredden, hur får jag ut rätt mått för rutorna för att rätt mått på bilden ska bli till? 175 cm hög delat med 5 rutor på längden blir 35 cm höga rutor. Då bör de ju även vara 35 cm breda. Är det bara i mitt huvud jag låter smart nu?
  • skorpionen80
    Näbbgädda skrev 2010-05-26 19:39:49 följande:
    Efter lite googlande såg jag att det är tydligen väldigt vanligt bland inredningsprogrammen. Jag kollar sällan på dessa så kanske därför jag såg dig som världens uppfinnare här! Det finns tydligen bärbara overheads, men de var det inte gott om på blocket. Vill ju helst inte betala multum, då kan jag ju lika gärna beställa den som tapet. Funderar på om det inte borde gå att få till på något smidigt sätt. Klippa ut den lilla bilden, fästa den på lagom avstånd och belysa bakifrån med stark lampa mot väggen. Borde inte detta ge tydliga konturer så jag kan skissa av dom med blyerts? Bilden har bara 2 stycken små vita partier i sig som jag kan lägga dit på frihand. Kan detta funka tro?
    Om du klipper ut den lilla bilden i kartong och lyser med lampa bakom borde det bli bättre, då får du tydliga konturer. Det är ett billigt sätt att testa iaf, du ser ju rätt snabbt om det funkar eller ej.
Svar på tråden Var kan man extremförstora en bild? (Ej foto)