• TomMon

Väntetid om man adopterar syskon?

Jag och mannen har under en tid diskuterat att adoptera syskon, och nu känns det som det mest naturliga att göra!

Hur påverkas väntetider och sådant? Vi har funderingar mot Asien, men är öppna för andra förslag. Vi är med i BFA, har en kötid i Sverige på 18 mån ca i dagsläget.

Jag har tittat lite på BFA:s hemsida, men det verkar inte som att tex Taiwan eller Thailands väntetider påverkas om man kan tänka sig att adoptera syskon, eller har jag fel?

Hur ska man tänka när det gäller kostnaden, ska man dubbla det pris organisationen listat?

/TomMon

• Svar på tråden Väntetid om man adopterar syskon?
  • snötnos

Hej,

har själv också kollat lite på syskonadoption men har inte full koll på kötiderna ännu.
    Kostnaderna däremot - på "gamla" AC sidorna stod kostnaden för syskon med, men nu är det borttaget på den nya sidan. Men vad jag kommer ihåg när jag kollade var det t.ex. för Colombia privata barnhem 174 000:- och för 2:a barnet ytterligare 36 000:-. (Man får fortfarande 40 000:- adoptionsbidrag per barn, så om man vill räkna på det sättet så "vinner" man 4 000:- på 2:a barnet {#lang_emotions_wink}

Det var fler länder där kostnaden för 2:a barnet var angiven på ca 40 000:- 
    (tror det var Etiopien och Estland)

Är också nyfiken om någon vet mer om kötiderna... 

• Solvår H

Har du tillräckligt högt medgivande och är öppen för syskon eller ett barn är det kort kö till Taiwan via BFA, det finns många syskonpar i Taiwan som behöver föräldrar. Däremot är det sällan som det finns syskonpar där båda barnen är under tre år (som jag tror du pratade om att ni vill ha som ålder) och tvillingar är ju sällsynt i alla lägen.

Jag vet inte om det kommer syskonpar från Thailand, jag har aldrig hört talas om det.

• Helle68

Jag vet inte så mycket om de länder nu nämner, TS, men däremot vet jag att det i alla fall till alldeles nyligen, förmodligen fortfarande, var mycket kortare kö om man har syskonmedgivande för att adoptera från Slovakien, även det med BFA. Både i Sverige och i landet, eftersom det finns jämförelsevis många syskonpar där och inte lika många sökande med medgivande för syskon. Lycka till!

• TomMon

Tack för era svar, det ska bli så spännande att höra vad organisationen säger när vi väl fått vårt medgivande!

/TomMon

• Blandis

Vi har syskonmedgivande och ska adoptera från Slovakien, via BFA. Efter att vi skickat in vårat medgivande till BFA fick vi efter 3 veckor börja samla papper till landet, just för att vi hade syskonmedgivande. Vi hade då varit medlemmar i BFA, AC, FFIA och BV i 8 månader, under den tiden hann vi med föräldrautbildningen och hemutredningen. Och i fredags godkännde Slovakien våra papper så nu väntar vi på BB. Så kan ni tänka er andra länder än de som ligger i Asien tror jag det kan gå fortare för er. Tror att det är större chans till syskon från de länder som ligger i europa, men barnen är lite äldre. Lycka till.

• dalejo

Hej! Vilket ålderspann har ni önskat på syskon (alltså maxålder på äldsta barnet)?

• dalejo

Frågan är ställd till Blandis - det försvann från mitt förra inlägg! Hej! Vilket ålderspann har ni önskat på syskon (alltså maxålder på äldsta barnet)?

Svar på tråden Väntetid om man adopterar syskon?