• scs

Hur fästa underförankringsbanden till bilstolen?

I vår bil finns det inga öglor i golvet där man kan sätta fast bilbarnstolens underförankringsband. Nu sitter stolen bakom passagerarsätet och banden är fästa i själva sätet enligt instruktionen. Men snart ska vi byta babyskyddet till bilbarnstol och då ska en stol så i mitten och behöver fästas i förarsätet. Hur gör man då? Min man och jag är ju olika långa och har ju sätet olika långt fram så det går ju inte att fästa banden i stolen för då måste man ju ändra varje gång.

Kan man sätta fast banden på något annat sätt i en Skoda Octavia -01 eller kan man (själv eller verkstad) montera in öglor och är det i så fall nån som vet ungefär vad det kostar? Vi vill gärna kunna ha en stol i  mitten, alternativet är att koppla ur aribagen och ha ett barn i framsätetet men det vill vi helst inte.

• Svar på tråden Hur fästa underförankringsbanden till bilstolen?
  • tinis77
    scs skrev 2010-05-26 23:00:05 följande:
    I vår bil finns det inga öglor i golvet där man kan sätta fast bilbarnstolens underförankringsband. Nu sitter stolen bakom passagerarsätet och banden är fästa i själva sätet enligt instruktionen. Men snart ska vi byta babyskyddet till bilbarnstol och då ska en stol så i mitten och behöver fästas i förarsätet. Hur gör man då? Min man och jag är ju olika långa och har ju sätet olika långt fram så det går ju inte att fästa banden i stolen för då måste man ju ändra varje gång. Kan man sätta fast banden på något annat sätt i en Skoda Octavia -01 eller kan man (själv eller verkstad) montera in öglor och är det i så fall nån som vet ungefär vad det kostar? Vi vill gärna kunna ha en stol i  mitten, alternativet är att koppla ur aribagen och ha ett barn i framsätetet men det vill vi helst inte.
    Det finns fästen att köpa på biltema, de sätter man fast i bultarna som skenan till stolarna sitter fast med. Man får alltså lossa bultarna, sätta dit fästena och sätta dit bulten igen. Fästena kostar runt 20:- för 2 st, och man kan sätta dit de själv. Sök på bilstolsfästen på biltema.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Joico

Man kan också sätta banden runt skenorna som stolarna fram glider på, men det funkar inte i alla bilar. Kolla om det går i eran bil!

• scs

Tack för era svar! Det verkar inte funka att använda skenorna på vår bil men det där med att sätta dit fästen ska vi absolut testa.

• Lantani

Vi har skoda aktavia, iof en 08, men vi har köpt biltemas fästöglor och satt i biltarna som stolsskenorna sitter fast med, men vi kan ändå inte föra tillbaka stolen så långt sambon behöver, eftersom öglorna inte sitter precis i slutet på skenorna, utan ganska långt in, de hamnar alltså under förarstolen när sambon på 193 kör bilen och då spänns banden förmycket, så att stolen hamnar snett (orkar ju inte dra lika mycket på andra sidan) eller så blir de slappa.

Svar på tråden Hur fästa underförankringsbanden till bilstolen?