Blir så ledsen när jag tänker på min mamma när hon väntade mig... Hur svårt hon hade de...
Kan vara lite privat men skönt att få berätta och skriva av sig lite....
Min mamma är från Vietnamn, me en annan kultur mm.
Min far är svensk, och jag ar fått hudfärgen av honom, men ansiktsdragen och temperament har jag fått från mamma...
Man ser inte att jag o mamma ör lika varandra förren man ser oss ihop, de flesta tar mig för hudfärgen, att jag är så ljus.
Senast har jag tänkt väldigt mycket på hur mamma hade det när hon väntade mig. Hur svårt hon hade det.
Och det är pg av att jag själv är gravid som känslorna förstärks. Och jag kan få så dålig samvete, även om jag vet att jag inte kan påverka det.
Mamma träffade min pappa efter kriget, han var där på jobb och byggde upp husen som förstörts efter kriget. Mamma och hennes familj bodde i Hanoi. Min pappa åkte tillbaka till Sverige, ovetandes om att hon var gravid. När jag var 3 år gammal skrev mamma ett brev till min pappa om att jag fanns.
Han kom dit och hämtade mig och min bror, mamma var tvungen att lämna kvar min syster hon fick inte ta med honom för pappan.
Men hon fick ´ta me brorsan.
(Mamma träffade en annan man som hon levde med, hon blrv utslängd hemifrån för att jag var vit. Och fick ingen hjälpande hand."
Mamma födde mig hemma. Det fanns inga sjukhus. De bodde flera mil bort, och sjukhusjukan var värre.
Folk ville inte vara tills hands, för att hjälpa henne, men tradionerna säger emot i Vietnamn, kvinnor ska hjälpa kvinnor...
Men hon fick höra gång på gång "Är det lika skönt att föda som att ligga med en svensk man".
Orden bara för att försvåra förlossningen.
Jag vet inte varför jag börjat må dåligt för det här.
Men de är nog mycket för att man själv är gravid. Jag vet ju hur känslig jag är och hur mycket stöd man behöver för att må bra under graviditeten...
kram på er...