Vill du att din egen begravningscermoni
Apropå nyheterna nu på morgonen där det talas om att svenskarna sviker kyrkan.
Var skulle du vilja att begravningscermonin över dig själv skulle hållas?
Apropå nyheterna nu på morgonen där det talas om att svenskarna sviker kyrkan.
Var skulle du vilja att begravningscermonin över dig själv skulle hållas?
Jag vill att min egen ska ske i min trädgård, gärna under intagandet av mycket sprit
I kyrkan.
Vill ha i kyrkan
Annat. Det får mina efterlevande bestämma, mig kvittar det. Min pappa tex ville inte ha en gravplats, men upplät till min mamma (de var inte ihop) att bestämma. Hon valde en gravplats med sten och allt. Det var pga att jag var ung och hon tänkte att det skulle vara bättre med en "riktigt" plats. Det var ett bra beslut. Men när jag blev äldre så tog jag beslutet att ta bort graven och låta sprida askan, så som min pappa ville ha det från början.
Annat: Det är upp till mina efterlevande att bestämma. Jag antar att kyrkan är utesluten, eftersom jag inte är medlem. Hur ceremonin utformas och var den hålls, spelar ingen roll för min del, eftersom jag inte är närvarande.
Däremot så vet mina anhöriga att mina önskemål är kremering/promession följt av minneslund.
Jag TROR att man just kan få begravning i kyrkan även om man inte är med. Någon som vet med säkerhet?
Är det bara jag som inte vill ha en "värdig" begravning, utan mer en som speglar vem jag är idag? (dvs. inte särskilt stillsam och högtidlig, utan mera bohemisk och rock n roll)
Jag skulle kunna tänka mig kyrkan eller varför inte utomhus en vacker solig dag (svårt o beställa väder men ändå).
Men jag har skrivit ner hur jag vill att den "ceremonin" ska vara, allt från prästens prat till fika efteråt, då även hur kistan ska vara (enkel o ej dyr då jag ändå vill kremeras) samt vad jag vill ha uppepå den = vinröda + vita rosor samt ett kort på mig.
Så allt finns "klart" till den dagen det blir aktuellt, då jag vet att man som anhörig inte alltid orkar fixa med allt detta själv så gjorde jag på detta vis efter att min farfar dog för att underlätta för alla som kommer bli inblandade.
Det finns bara en regel: absolut inte i en religiös byggnad eller under religiösa former. I övrigt får min familj begrava mig hur de vill. Jag är död så det viktigaste är att min familj och mina vänner får en positiv upplevelse av min begravning.
För att svara på TS, jag tror att jag skulle vilja ha den i kyrkan men inte vilken kyrka som helst. Ute i det fria skulle också vara bra - bara det inte är vinter och -35 grader kallt.