• Stilla

Inte måste man väl byta efternamn när man gifter sig?

Man gifter sig väl att man är älskar varandra och vill leva ihop för resten av sitt liv?

Min kille tycker att det är jätteviktigt att jag tar hans efternamn, men jag vill inte!
    Han heter Larsson och jag har ett namn som är engelskt och det finns bara 9st i Sverige som heter det och det är min familj.
    Han vägrar byta till mitt efternamn.. bara för att typ, han har ingen egentlig anledning!
    Så då säger han att "jaha, men då gifter vi oss inte då!"
    Ändå är det han som dragit upp giftemål från första början..
    Men vafan, jag tycker det är så fånigt hela grejen men hur får man honom att inse det då..
    Alla andra när dom hör det tycker också det är löjligt och urbota dumt att behålla larsson när man kan få ett sånt fint namn som mitt istället..
  • Svar på tråden Inte måste man väl byta efternamn när man gifter sig?
  • La Lola

Såklart inte.

Jag ville då inte ha min mans efternamn när vi gifte oss!
    O han ville inte ha mitt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anova

Nä. det går utmärkt att ha kvar sina namn.. Man jag tror att man ändå måste fylla i en namnändringsblankett och där kryssar man in att man ska behålla sina namn (i alla fall var det så förr).

• Kyanita

Klart du kan behålla ditt namn. Jag behöll mitt efternamn som mellannamn för att de stora barnen heter så och jag ville ha den kopplingen till dem.

• Tottelina

Nej du måste inte alls byta efternamn. Det är en gammal kvarleva från tiden då kvinnor behandlades som ägodelar, det var alltså inte valfritt men det är det nu.

٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Anova skrev 2010-05-27 10:22:03 följande:
    Nä. det går utmärkt att ha kvar sina namn.. Man jag tror att man ändå måste fylla i en namnändringsblankett och där kryssar man in att man ska behålla sina namn (i alla fall var det så förr).
    Så är det fortfarande.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Pickeli

Det är tydligen viktigt för honom och bara för att du tycker att det är löjligt och dumt och att ditt efternamn är bättre och finare så betyder det inte att det är det.

Är det så himla viktigt för honom så får ni väl kompromissa, typ ha dubbelnamn eller nåt då.

Men jag tycker du ska ifrågasätta vad giftermålet betyder för honom eftersom att det bara verkar handla om att han vill dela med sig av sitt efternamn, då kanske han kommer på bättre tankar och ni kan behålla era gamla efternamn bäst ni vill.

Google it!
  • längtan09

Vickeli: Man kan inte ha dubbelnamn i den bemärkelsen. En av parterna kan välja att ha kvar sitt efternamn som mellannamn, men den andra kan inte ta det namnen som mellannamn. T. ex

Kvinnan heter Larsson Karlsson
    Då heter mannen bara Karlsson. Så nej man kan inte ta dubbelnamn.

Och ingen ska tvingas byta namn, och är mannen så fånig att han inte kan tänka sig att ni har olika namn, då kan ni ju lika gärna stanna vid förlovning. Min sambo bryr sig inte ett dugg om vilket namn jag väljer den dagen, så länge hans barn (har så länge 1) har hans efternamn (köpt namn som bara hans familj heter).

Mamma sedan juni 2009
  • Stilla
    Pickeli skrev 2010-05-27 10:23:57 följande:
    Det är tydligen viktigt för honom och bara för att du tycker att det är löjligt och dumt och att ditt efternamn är bättre och finare så betyder det inte att det är det. Är det så himla viktigt för honom så får ni väl kompromissa, typ ha dubbelnamn eller nåt då. Men jag tycker du ska ifrågasätta vad giftermålet betyder för honom eftersom att det bara verkar handla om att han vill dela med sig av sitt efternamn, då kanske han kommer på bättre tankar och ni kan behålla era gamla efternamn bäst ni vill.
    Kompromissa tror jag inte går, han har satt sig helt på tvären och jag med.
    Möjligtvis kan jag tänka mig att ta hans mammas efternamn och han med men varför kan han byta till hennes men inte till mitt?
    Det tycker jag är konstigt..
  • Pickeli
    längtan09 skrev 2010-05-27 10:28:13 följande:
    Vickeli: Man kan inte ha dubbelnamn i den bemärkelsen. En av parterna kan välja att ha kvar sitt efternamn som mellannamn, men den andra kan inte ta det namnen som mellannamn. T. ex Kvinnan heter Larsson Karlsson Då heter mannen bara Karlsson. Så nej man kan inte ta dubbelnamn. Och ingen ska tvingas byta namn, och är mannen så fånig att han inte kan tänka sig att ni har olika namn, då kan ni ju lika gärna stanna vid förlovning. Min sambo bryr sig inte ett dugg om vilket namn jag väljer den dagen, så länge hans barn (har så länge 1) har hans efternamn (köpt namn som bara hans familj heter).
    OT: Jasså det var märkligt, det trodde jag gick.. Hur blir det då om man redan har ett dubbelnamn från födseln, då räknas det bara som ett namn eller? {#lang_emotions_smile} Bara det att man inte aktivt kan välja att ha 2 efternamn? eller hur funkar det?
    Google it!
  • Pickeli
    Stilla skrev 2010-05-27 10:30:09 följande:
    Låter itne så konstigt tycker jag, för vissa är det jätteviktigt att behålla "släktnamnen" .

Ibland får man acceptera saker man inte förstår sig på :)

Det viktigaste när man gifter sig är väl ändå inte efternamnen. Han verkar ha snöat in sig på det... Prata med honom och säg som det är, om vi gifter oss så kommer vi behålla våra namn eftersom ingen vill byta. Är det därför vi gifter oss eller finns det andra anledningar?
    Google it!
  • mikroE

Att byta efternamn är faktiskt inte så gammalt, det började man göra någon gång på 1800-talet om jag minns rätt. Innan det hette ju de flesta namn efter sin far Nilsson, Johansdotter osv och det faktum att man gifte sig ändrade ju inte vem ens far var. Vi hade heller inte efternamn som var fasta då heller utan en son kunde kalla sig Johansson efter sin far medan en son kallades efter sin gård och en annan efter tex ett utseendemässigt kännetecken. Efternamn var mer för att skilja en Johan från en annan Johan och inte något som berättade så mycket om vilka som var släkt, iaf inte i den icke-adliga delen av befolkningen.

• längtan09
    Pickeli skrev 2010-05-27 10:33:06 följande:
    OT: Jasså det var märkligt, det trodde jag gick.. Hur blir det då om man redan har ett dubbelnamn från födseln, då räknas det bara som ett namn eller? Bara det att man inte aktivt kan välja att ha 2 efternamn? eller hur funkar det?
    Det vet jag faktiskt inte :) Vet endast det här för att jag ville att sonen skulle ha båda våra namn. Och det har han ju men bara ett efternamn.
    Mamma sedan juni 2009
  • linjes

Ja inte skulle jag byta namn till Larsson iaf

Men jag tog min mans efternamn när vi gifte oss,barnen bytte oxå och nu är vi snart skilda 2 år efter...

Går alldeles utmärkt att heta olika namn,man är lika gift för det

• petsod

För mig var det viktigt att behålla mitt efternamn eftersom det är en del av mig, min identitet, det man har hetat hela livet och dessutom är det inget vanligt efternamn.

Jag valde att ha kvar det som mellannamn eftersom jag också vill heta likadant som min man och vår dotter (som iof inte var född när vi gifte oss) men ändå, att det hörs att man hänger ihop.

• nollåtta

Jag kommer ta min blivande man efternamn men behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Hade min man krävt det hade jag dock vägrat gänga mig övht.

Svar på tråden Inte måste man väl byta efternamn när man gifter sig?