Inte måste man väl byta efternamn när man gifter sig?
Man gifter sig väl att man är älskar varandra och vill leva ihop för resten av sitt liv?
Man gifter sig väl att man är älskar varandra och vill leva ihop för resten av sitt liv?
Såklart inte.
Jag ville då inte ha min mans efternamn när vi gifte oss!
O han ville inte ha mitt.
Nä. det går utmärkt att ha kvar sina namn.. Man jag tror att man ändå måste fylla i en namnändringsblankett och där kryssar man in att man ska behålla sina namn (i alla fall var det så förr).
Klart du kan behålla ditt namn. Jag behöll mitt efternamn som mellannamn för att de stora barnen heter så och jag ville ha den kopplingen till dem.
Nej du måste inte alls byta efternamn. Det är en gammal kvarleva från tiden då kvinnor behandlades som ägodelar, det var alltså inte valfritt men det är det nu.
Äktenskapet har ingenting med namnbyte att göra (inte nu för tiden i.a.f)! Behåll era egna efternamn - ni blir lika gifta för det.
Det är tydligen viktigt för honom och bara för att du tycker att det är löjligt och dumt och att ditt efternamn är bättre och finare så betyder det inte att det är det.
Är det så himla viktigt för honom så får ni väl kompromissa, typ ha dubbelnamn eller nåt då.
Men jag tycker du ska ifrågasätta vad giftermålet betyder för honom eftersom att det bara verkar handla om att han vill dela med sig av sitt efternamn, då kanske han kommer på bättre tankar och ni kan behålla era gamla efternamn bäst ni vill.
Vickeli: Man kan inte ha dubbelnamn i den bemärkelsen. En av parterna kan välja att ha kvar sitt efternamn som mellannamn, men den andra kan inte ta det namnen som mellannamn. T. ex
Kvinnan heter Larsson Karlsson
Då heter mannen bara Karlsson. Så nej man kan inte ta dubbelnamn.
Och ingen ska tvingas byta namn, och är mannen så fånig att han inte kan tänka sig att ni har olika namn, då kan ni ju lika gärna stanna vid förlovning. Min sambo bryr sig inte ett dugg om vilket namn jag väljer den dagen, så länge hans barn (har så länge 1) har hans efternamn (köpt namn som bara hans familj heter).
Att byta efternamn är faktiskt inte så gammalt, det började man göra någon gång på 1800-talet om jag minns rätt. Innan det hette ju de flesta namn efter sin far Nilsson, Johansdotter osv och det faktum att man gifte sig ändrade ju inte vem ens far var. Vi hade heller inte efternamn som var fasta då heller utan en son kunde kalla sig Johansson efter sin far medan en son kallades efter sin gård och en annan efter tex ett utseendemässigt kännetecken. Efternamn var mer för att skilja en Johan från en annan Johan och inte något som berättade så mycket om vilka som var släkt, iaf inte i den icke-adliga delen av befolkningen.
Ja inte skulle jag byta namn till Larsson iaf
Men jag tog min mans efternamn när vi gifte oss,barnen bytte oxå och nu är vi snart skilda 2 år efter...
Går alldeles utmärkt att heta olika namn,man är lika gift för det
För mig var det viktigt att behålla mitt efternamn eftersom det är en del av mig, min identitet, det man har hetat hela livet och dessutom är det inget vanligt efternamn.
Jag valde att ha kvar det som mellannamn eftersom jag också vill heta likadant som min man och vår dotter (som iof inte var född när vi gifte oss) men ändå, att det hörs att man hänger ihop.
Jag kommer ta min blivande man efternamn men behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Hade min man krävt det hade jag dock vägrat gänga mig övht.