• MassiiMotoo

Praktik via arbetsförmedlinge? Ersättning?

Jag är arbetslös efter att ha varit hemma med barn. Så det var bara att anmäla sig på AF. Efter strul med Akassa förnågra år sen gick jag ur och får inte a kassa alltså.
    Jag tror itne jag är berättigad till alfa ens.

Så nu sitter man här och har sökt och sökt jobb efter jobb. Jag ger dock inte upp , men funderade på att kanske detta med praktik via af där de betalar ut ersättning.

Någon som har gjort så via dem?

Jag frågade lite snabt om det och de säger att man får fixa praktiken själv men att de betalar ut aktivitetsstöd som är på 220kr per dag. INNAN skatt. Det är ju sjukt lite pengar om man ska jobba heltid på ett jobb:S

Någon som kan hjälpa mig lite om det verkligen stämmer att ersättningen är så pass låg.

• Svar på tråden Praktik via arbetsförmedlinge? Ersättning?
  • Anova

Det stämmer. Den som inte är berättigad till A-kassa har 223 kr/dag i ersättning.
    Du får den ersättningen från Försäkringskassan och där kan du läsa mer om aktivitetesstöd.

• MatsAtari

Ja, det stämmer. Blir väl lite drygt 3500kr/mån efter skatt, en timpenning på 20kr{#lang_emotions_laughing}
    Praktikplats är det sämsta skiten politikerna någonsin har hittat på.

• malung86

Jag har varit på praktik, är ungdom, och fick 2700 i månaden för att jobba 36 timmar i veckan.
    Ytterligare 4 timmar skulle jag söka jobb.

Finns självklart både för och nackdelar men jag hade varit mer positiv om man inte skulle jobba så många timmar.

Känns lite nedvärderande att efter att jobbat i tio år, bli behandlad som om man inte har några rättigheter.

• MassiiMotoo

Ja det är sjukt lite pengar för en heltidsjobb! Håller med dig du som skrev sist!

Vad fan ska man ta sig till annars :O??!!

Usch

• BillyX

Innebär praktik verkligen jobb, eller ska man LÄRA sig?

• Em00

Jag har fått praktik via af, jobbar 5 dagar i veckan, tiderna är 7-16...
    (i verkligheten ~07:30-15)... För 2700 i månaden.
    Verkligen skitkul, nooot.

• BillyX
    jassikan skrev 2010-05-28 00:03:15 följande:
    BillyX> Det finns några olika varianter på praktik. www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec... "Det finns fyra olika typer av praktik som du kan få genom oss på Arbetsförmedlingen: Praktik, Prova-på-plats, Yrkeskompetensbedömning eller Praktisk kompetensutveckling."
    Tack för infon :)
    Och här pratar vi alltså Praktik?
  • fiamiaria

Valet hade ju varit att fortsätta vara med i akassan & således fått bättre med pengar

• UpsyDaisy

Jag är en slav...ursäkta jag menar praktikant givetvis. Jag jobbar heltid med det jag är utbildad inom. Jag jobbar tillsammans med två andra...också de praktikanter. Arbetsplatsen jag arbetar på har anställningsstopp och ungefär häften av alla som arbetar där är praktikanter....högutbildade sådana. Jag "lär" mig inget utan jag gör helt enkelt ett jobb precis som alla andra som jobbar där. Det är ingen som övervakar mig utan jag arbetar självständigt.

För detta får jag socialbidrag.

• MatsAtari
    fiamiaria skrev 2010-05-28 00:28:08 följande:
    Valet hade ju varit att fortsätta vara med i akassan & således fått bättre med pengar
    Med A-kassa är såklart praktikplats någorlunda acceptabelt.
  • jassikan

Såvitt jag vet så är den vanliga praktiken i princip ett vanligt jobb, men att man får aktivitetsersättning. Men det finns ju några andra typer av praktik som mer handlar om att lära sig/se vad man kan.

Ni som har praktikplatser - har ni blivit anvisade att ta praktikplatserna? Eller fick ni välja om ni ville ta det eller ej? Alltså välja och ändå behålla ersättningen.

Har på sistone hört från fyra olika företag att de har själva fått ta kontakt med ev. praktikanter. AF har alltså inte anvisat dem, utan bara gett företagen förslag på vilka som ev. kan passa.

Vet åtminstone att ett av företagen ev. kan erbjuda jobb efter praktiken, förutsatt att personen verkar bra då såklart. Vet inte hur det är med de andra företagen.

• MatsAtari
    jassikan skrev 2010-05-29 12:35:34 följande:
    Såvitt jag vet så är den vanliga praktiken i princip ett vanligt jobb, men att man får aktivitetsersättning. Men det finns ju några andra typer av praktik som mer handlar om att lära sig/se vad man kan. Ni som har praktikplatser - har ni blivit anvisade att ta praktikplatserna? Eller fick ni välja om ni ville ta det eller ej? Alltså välja och ändå behålla ersättningen.
    Ja, men problemet är ju att aktivitetsersättningen är ju så extremt jävla låg.
    Väldigt mycket tid för väldigt lite pengar.

Tackar man nej så blir man utskriven som arbetssökande och får såklart ingenting.
  • t0va

Min sambo fick tips om ett företag som söker folk till en praktik, så han var på intervju och blev antagen, han jobbade från 6:30-18 ungefär ibland längre och fick ut 2800kr nu. Fast han stortrivdes och det har lett till anställning nu. Så har man tur kan det löna sig men det är nog det enda fallet av sån praktik som leder till jobb som jag har hört.

Sen har man inte tid att söka jobb undertiden så i många fall är det bara några månader då man sliter för slavlön och inte lär sig något användbart. Men finns det chans till fortsättning kan det vara en bra möjlighet att få visa vad man kan och företaget behöver inte chansa på att anställa utan kan prova och se hur personen är först.

• malung86

Praktiken är ju till för att det ska leda till anställning. Kanske inte just där man är men man får ju lite mer att skriva på meritlistan.

Tyvärr är det så många arbetsgivare (som i mitt fall) tycker det är jättebra med gratis arbetare.
    De får inte använda praktikanten som personal utan som nån som går bredvid.

• MatsAtari
    malung86 skrev 2010-05-29 15:50:55 följande:
    Praktiken är ju till för att det ska leda till anställning. Kanske inte just där man är men man får ju lite mer att skriva på meritlistan. Tyvärr är det så många arbetsgivare (som i mitt fall) tycker det är jättebra med gratis arbetare. De får inte använda praktikanten som personal utan som nån som går bredvid.
    Nej, det är inte så det fungerar.
    Om arbetsplatsen du praktiserar på ska anställa någon så måste de utlysa om en ledig plats via arbetsförmedlingen, vilket leder till 500 sökande och den som redan har praktiserat lär varken få förtur eller vara den med bäst meriter.
  • Anova
    UpsyDaisy skrev 2010-05-28 22:39:57 följande:
    Jag är en slav...ursäkta jag menar praktikant givetvis. Jag jobbar heltid med det jag är utbildad inom. Jag jobbar tillsammans med två andra...också de praktikanter. Arbetsplatsen jag arbetar på har anställningsstopp och ungefär häften av alla som arbetar där är praktikanter....högutbildade sådana. Jag "lär" mig inget utan jag gör helt enkelt ett jobb precis som alla andra som jobbar där. Det är ingen som övervakar mig utan jag arbetar självständigt.För detta får jag socialbidrag.
    Nja.. Är det inte snarare så att du får försörjningsstöd och därmed måste praktisera?
    Vad jag vet har man arbetsplikt som försörjningstödstagare, och därmed är man tvingad att ta anvisad praktik för att få försörjningsstöd.
    I regel får man ju ersättning ifrån försäkringskassan då man har praktik via arbetsförmedlingen.
  • malung86
    MatsAtari skrev 2010-05-29 16:56:49 följande:
    Nej, det är inte så det fungerar.Om arbetsplatsen du praktiserar på ska anställa någon så måste de utlysa om en ledig plats via arbetsförmedlingen, vilket leder till 500 sökande och den som redan har praktiserat lär varken få förtur eller vara den med bäst meriter.
    Så har inte jag uppfattat det som. Arbetsgivare kan anävnda praktiken som en provanställning.
  • t0va
    malung86 skrev 2010-05-29 17:23:50 följande:
    Så har inte jag uppfattat det som. Arbetsgivare kan anävnda praktiken som en provanställning.
    ja så var det på sambons praktikställe, de hade pratat om att anställa någon mer men haft stora problem med en tidigare anställd som det tog lång tid att bli av med, jag vet inte detaljerna men det hade tydligen varit stora problem med personen men företaget kunde inte bara sparka honom.

Så nu blev de glada över att kunna få testa en person utan att de skulle riskera något, och dessutom kunna hitta någon som passade in i arbetsgruppen. AF och facket har godkänt det så man borde få göra så. Nu ska sambon provanställas i ett halvår.
Svar på tråden Praktik via arbetsförmedlinge? Ersättning?