• HäxanSurtant3

Högt tryck på synnerven-papilldrusen

Jag har fått en ovanlig åkomma i mitt ena öga. Min högra synnerv är svullen och det beror sannolikt på något som heter papilldrusen och som är förklalkningar i synnerven. Det ger ett högt tryck i papipllen (där synnerven går ut i ögat). Det läskiga är att det kan se likadant ut vid högt tryck i hjärnan som vid en hjärntumör.

Men jag skall på återbesök till ögonkliniken snart.

Lite läskgt, för först ville de skicka mig till akuten och undersöka hjärnan men sedan hittade de "papilldrusen" och då trodde de mina symtom och synnervssvullnaden berodde på det.

Jag ser iallafall blixtar, mkt starka vilket är obehagligt.

Ville bara skriva av mig lite här.

Är ensam med mitt barn så blev lite orolig för vad som skulle hända om jag skulle bli allvarligt sjuk.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden Högt tryck på synnerven-papilldrusen
  • nollnitton

Hej!
    Jag hitta ditt inlägg via Google. För jag har googlat som en idiot i flera dagar, och "fått så många olika sjukdomar" p.g.a. mina symtom.
    Jag hade precis som dej, ljusblixtar i synfältet. Även en fläck i synfältet som flimrar eller typ blänker i starka blinkande ljus. Skitsvårt att förklara, för det ändrar sej hela tiden. Men iaf så sökte jag för detta på Ögonmottagningen där jag bor (efter ha gått med detta i nästan ett halvår. Trodde det berodde på stress så jag ignorerade det förut) och då konstaterade dom att min ena synnerv var svullen. Först trodde dom att "jag föddes så, och har haft det hela livet", sedan var blodpropp i hjärnan en tänkbar orsak, men nu först idag, efter alla obehagliga undersökningar, så TRODDE hon att det var papilldrusen. Det var troligast alltså, men jag måste ändå ta ett ryggmärgsprov och hjärnröntgen för att utesluta andra saker.

Hur har det gått för dej sen? Nu var det ju ett tag sen du skrev om detta, men det skulle vara intressant om vi kunde byta erfarenheter? För vad jag har förstått så är inte papilldrusen något som är så vanligt.

Ha det bäst! Kram Lindah

• Anonym (IIH)

Hej!

Jag har sjukdomen ni syftar till.   Den är ovanlig. Jag har medicinerat i 4,5 år nu.  Om ni vill ha stöd och hjälp så ställer jag gärna upp med den erfarenhet och kunskap jag har.  Har turen att ha fått de främsta experterna knutna till mig, både vad gäller mina ögon och mitt höga tryck i hjärnan. Skriv här så inboxar jag er. Föredrar att vara anonym så här på en öppen sida.

• nollnitton

Hej!

Vad lättad jag blir att det är fler som har denna åkomma. Jag kan och vet princip inget alls om detta, och hur det påverkar livet.
    Men min läkare trodde inte att det skulle göra mej blind och att det var helt ofarligt.
    Vad har du fått för besked? Vad är det för medicinering du har och mot vad?

Jag är mitt uppe i massa undersökningar just nu, så inget är garanterat än. (Men jag är fruktansvärt orolig, så jag tror det allra värsta just nu)  Men drusen är det som är mest troligast iaf, enligt min läkare.

Kram

• Hejt

Hej!

Nog för att denna tråd är lite död, men kanske hittar fler hit via google (som jag).

Har samma symptom som det pratas om. Fick diagnos papilldrusen för ca 6 månader sedan. Läkaren påstod att man inte gjorde något åt det. Men nu sitter jag här med en smärta i mitt ena öga som påverkar mig hela tiden. Funderar på om det är något annat som faktiskt är orsaken... 

Vet någon hur man kan medicinera för att dämpa smärtan? 

Svar på tråden Högt tryck på synnerven-papilldrusen