• FruStolpe

Fattar inget! Vilken läkare ska man tro på? (Båtbenet)

Hej!
    på lördagen spelade jag volleyboll och skadade min hand. Det svällde upp och blev blått men tänkte att det var för att jag var ovan. På onsdagen hade dottern 3år sin 3års granskning så passade då på att visa min hand och läkaren skickade mig direkt på röntgen.
    Bilderna kom och en annan läkare (som är den bästa läkaren i vårt område, väldigt rak på sak och många gillar det inte. Men duktig är han! Kallar honom läkare1) tittade på dem och kände på handen. Han misstänkte att båtbenet tagit stryk och sa att jag direkt på morgonen skulle komma in och ta nya bilde. Morgonen kom och en annan läkare var där(kan kalla honom läkare2)och skickade mig till röntgenavdelningen. Bilder togs och en röntgenläkare tittade och sa att han inte såg nåt nu, men att båtbenen visar först efter ca. 1 vecka om det tagit skada. MEn han sa att jag skulle åka tillbaka till läkare2 och få en skena till handen och komma på nya bilder om en vecka.
    Kom till läkare2 och han skickade hem mig!!! Han sa: bilderna visade inget. jag fråga: men jag skulle få en ny tid till nya bilder om en vecka. Han sa: Njaaa, ockej...om du vill komma så okej då. Jag sa: Och skenan då? han sa: Nej, den hindrar dig brar i arbetet...gå hem och ta det försiktigt istället.
    Blev lite paff men gjorde som han sa. Väl hemma började jag tänka och tyckte dt var så märkligt allt. Ringde tillbaka till röntgnavdelningen och de sa att jag skulle kontakta läkare1 så jag kunde få min skena, de tyckte också att det hela var märkligt. Lämnade ett ringbud till honom och efter en par timmar ringer han och säger:
    Jag och en ortoped har tittat på dina bilder, nu ska du genast åka in till sjukhuset och få ett gips för 8-10veckor. Ortopeden säger att dethär är ett helt klart fall av ett båtbens fraktur.
    ok, åker in och sätter mig och väntare och en läkare3 ropar in mig. Han säger då att han tittat på bilderna och kan då inte se nåt alls. Jaha tänkte jag....då var vi där igen.
    han sa att de skulle sätta på ett mjukgips och sen kommer jag tillbaka om en vecka för att ta bort det och ta nya bilder.

Nu fattar jag inget!! Vem ska jag tro på! Läkare1 säger att det är väldigt viktigt att få båtbenet bra direkt. Annars murknar det och man får problem för hela livet. Måste ta ben nån annanstans ifrån och sätta in osv.

Borde jag nu kontakta nån privatklinik som gipsar mig ordentligt eller vad ska jag göra???

Ber om ursäkt ör dålig text oxh stavfel...inte det lättaste att skriva med en han och dessutom den vänstra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 19:31
    Var tillbaka på koll idag då och idag så också de andra samma som läkare nr1 sett. Plus att de såg att gipset de satt förra veckan var helt fel.
    Så nu är jag nygipsad ordentligt, och kommer att vara det i 8-12 veckor. Sen kollar de igen om det är bra.
    Så dit gick min sommar. :/
    Fast bättre att få det fixat nu antar jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:22
    Jaja...så har då sommaren gått och jag sitter här med handen i gips fortfarande.
    Var meningen det skulle tas bort för en vecka sedan men bilderna visade att det inte läkt ännu så gipset ska va kvar till i början av september, är det inte bra då så ska det väl opereras. Så nya frågan är:
    Nån som gjort en sån operation? Förstod att det ska tas ben från ett ställe och sättas in i handen. Vart ifrån tar de det "nya" benet?
    Har jag tur så är jag väl utan gips till nästa sommar...så känns det som om nu iaf.

• Svar på tråden Fattar inget! Vilken läkare ska man tro på? (Båtbenet)
  • Anonym

Är det båtbenet är det superviktigt att di gipsas så fort som möjligt!

Ring ortopeden IDAG!

• Yohanna86

Hej!
    Är Naprapat och kan säga att det där med "Scaphoideumfrakturer" är knepigt. en röntgen ser inte alltid detta direkt utan man kan behöva ta om bilderna för att se, ibland behövs en annan slags röntgen, en scintografi. Men om en av läkarna sägs sig se en fraktur skall detta tas om hand om så snart som möjligt eftersom det är en sådan viktig led i tummens rörelse. Är vanligt med scaphoideumfrakturer inom volleyboll!
    Jag skulle söka ortoped på annan ort/annan stans och få ett till utlåtande om hur du skall göra, i vissa fall måste du in och operera innan du fixerar.

PS: du kan göra ett litet snabbtest på dig själv :) du vet "snusgropen eller saltgropen" -där du lägger salt när du dricker tiquila! spänn tummen så du får fram gropen och sen trycker du rakt ned där med ett finger, gör det ont, så är det garanterat en spricka eller fraktur på benet....

lycka till!!

Yohanna

KÄR
  • FruStolpe

Tack för era svar!

Nu är det ju som så att de satte ju på ett mjukgips igår, så nån snusgro får jag ju inte fram nu.

Kanske bäst att jag ringer och kollar iallafall. känns som jag är en tjatig tant nu som ringer, ringer och ringer.
    Hade jag fått 10veckpors gipset igår, så hade det varit ärdigt till 4 augusti. Perfekt med tankte på att jag ska börja studera en par veckor efter det. Jag är orolig över att detta skjuts fram så nu att när skolan börjar så sitter jag där med mitt gips och får inget gjort.

• FruStolpe

Nn annan med erfarenhet av skada i båtbenet?

• Myggan02

Ugggh.. Båtbenet. 

Ramlade för 1½ vecka sedan, och fick en rätt stor spricka i båtbenet. 
    Hade också jäkla mycket problem med läkare förra veckan. 
    Min läkare på akuten gipsade mig, med en skena. Och sen gick den sönder och jag skulle till Ortoped mottagningen och gipsa om, då fick jag höra att det bara var mjukdelarna. {#lang_emotions_throwup}
    Sen fick jag se röntgen plåtarna, usch. Det läskigaste jag sätt.  
    Har fått höra massor att vissa fått gå med gips i upp till 30 veckor, andra 10-12 veckor. 
    Jag ska ha i 5 veckor för att det bara var en spricka. 
    Hoppas du får bra svar snart!
  • FruStolpe

Var tillbaka på koll idag då och idag så också de andra samma som läkare nr1 sett. Plus att de såg att gipset de satt förra veckan var helt fel.
    Så nu är jag nygipsad ordentligt, och kommer att vara det i 8-12 veckor. Sen kollar de igen om det är bra.
    Så dit gick min sommar. :/
    Fast bättre att få det fixat nu antar jag.

Tack för alla svar!

• Noiis

Jag ramlade i tvättstugan för några år sedan och det var precis innan vi skulle bila till götet.

På vägen dit svängde vi in i örebo där handen rönkades och inget hittades så jag fick bandage. kom till götet med en smärta som var olidlig och fick en halv skena där.

Väl hemma i sthlm igen gjordes en om rönken men inget hittades. men man beslutade endå att helgipsa armen då man inte alltid ser båtbensfrakurer med vanlig rönken.

Till mig sa man att jag skulle räkna med att ha gips i 12 veckor. efter 10 veckor hade jag fått en tid för MR (detta skedde mitt i vintern så det fanns inte direkt några tider) efter den togs gipset bort pga. att jag inte hade eller hade haft en fraktur öht!

Jätte kul att ha haft gips i 10 veckor i onödan dessutom så iom att den varit stilla så länge och stukningen jag hade haft behövde att man rörde och arbetade upp handen gjorde att rehab. tog tid.

men men hoppas de går bra för dig. Varför låter dom dig inte göra en MR för att kolla hur det ser ut?

• FruStolpe
    Sjukhus Mamman skrev 2010-06-03 00:06:59 följande:

Jag ramlade i tvättstugan för några år sedan och det var precis innan vi skulle bila till götet.

På vägen dit svängde vi in i örebo där handen rönkades och inget hittades så jag fick bandage. kom till götet med en smärta som var olidlig och fick en halv skena där.

Väl hemma i sthlm igen gjordes en om rönken men inget hittades. men man beslutade endå att helgipsa armen då man inte alltid ser båtbensfrakurer med vanlig rönken.

Till mig sa man att jag skulle räkna med att ha gips i 12 veckor. efter 10 veckor hade jag fått en tid för MR (detta skedde mitt i vintern så det fanns inte direkt några tider) efter den togs gipset bort pga. att jag inte hade eller hade haft en fraktur öht!

Jätte kul att ha haft gips i 10 veckor i onödan dessutom så iom att den varit stilla så länge och stukningen jag hade haft behövde att man rörde och arbetade upp handen gjorde att rehab. tog tid.

men men hoppas de går bra för dig. Varför låter dom dig inte göra en MR för att kolla hur det ser ut?

Det togs nya bbilder igår och där så de att att det var spricka/brutet. Så nu är jag gipsad ordentligt.
  • Noiis
    FruStolpe skrev 2010-06-03 06:42:44 följande:
    Det togs nya bbilder igår och där så de att att det var spricka/brutet. Så nu är jag gipsad ordentligt.
    skönt att du förstår vad jag skrivit fasen jag stavar ju som värre än en 1a klassare!
    Skönt att dom kommit tillrätta med dina besvär. hoppas det läker fint
  • FruStolpe

Jaja...så har då sommaren gått och jag sitter här med handen i gips fortfarande. Var meningen det skulle tas bort för en vecka sedan men bilderna visade att det inte läkt ännu så gipset ska va kvar till i början av september, är det inte bra då så ska det väl opereras. Så nya frågan är: Nån som gjort en sån operation? Förstod att det ska tas ben från ett ställe och sättas in i handen. Vart ifrån tar de det "nya" benet? Har jag tur så är jag väl utan gips till nästa sommar...så känns det som om nu iaf.

• Mhaglund

Hej FruStolpe,

Jag har precis genomgått en båtbensoperation. Hur lång tid tog läkningen för dig? Hur blev ärret? Komplikationer?

Svar på tråden Fattar inget! Vilken läkare ska man tro på? (Båtbenet)