Fattar inget! Vilken läkare ska man tro på? (Båtbenet)
Hej!
på lördagen spelade jag volleyboll och skadade min hand. Det svällde upp och blev blått men tänkte att det var för att jag var ovan. På onsdagen hade dottern 3år sin 3års granskning så passade då på att visa min hand och läkaren skickade mig direkt på röntgen.
Bilderna kom och en annan läkare (som är den bästa läkaren i vårt område, väldigt rak på sak och många gillar det inte. Men duktig är han! Kallar honom läkare1) tittade på dem och kände på handen. Han misstänkte att båtbenet tagit stryk och sa att jag direkt på morgonen skulle komma in och ta nya bilde. Morgonen kom och en annan läkare var där(kan kalla honom läkare2)och skickade mig till röntgenavdelningen. Bilder togs och en röntgenläkare tittade och sa att han inte såg nåt nu, men att båtbenen visar först efter ca. 1 vecka om det tagit skada. MEn han sa att jag skulle åka tillbaka till läkare2 och få en skena till handen och komma på nya bilder om en vecka.
Kom till läkare2 och han skickade hem mig!!! Han sa: bilderna visade inget. jag fråga: men jag skulle få en ny tid till nya bilder om en vecka. Han sa: Njaaa, ockej...om du vill komma så okej då. Jag sa: Och skenan då? han sa: Nej, den hindrar dig brar i arbetet...gå hem och ta det försiktigt istället.
Blev lite paff men gjorde som han sa. Väl hemma började jag tänka och tyckte dt var så märkligt allt. Ringde tillbaka till röntgnavdelningen och de sa att jag skulle kontakta läkare1 så jag kunde få min skena, de tyckte också att det hela var märkligt. Lämnade ett ringbud till honom och efter en par timmar ringer han och säger:
Jag och en ortoped har tittat på dina bilder, nu ska du genast åka in till sjukhuset och få ett gips för 8-10veckor. Ortopeden säger att dethär är ett helt klart fall av ett båtbens fraktur.
ok, åker in och sätter mig och väntare och en läkare3 ropar in mig. Han säger då att han tittat på bilderna och kan då inte se nåt alls. Jaha tänkte jag....då var vi där igen.
han sa att de skulle sätta på ett mjukgips och sen kommer jag tillbaka om en vecka för att ta bort det och ta nya bilder.
Nu fattar jag inget!! Vem ska jag tro på! Läkare1 säger att det är väldigt viktigt att få båtbenet bra direkt. Annars murknar det och man får problem för hela livet. Måste ta ben nån annanstans ifrån och sätta in osv.
Borde jag nu kontakta nån privatklinik som gipsar mig ordentligt eller vad ska jag göra???
Ber om ursäkt ör dålig text oxh stavfel...inte det lättaste att skriva med en han och dessutom den vänstra!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 19:31
Var tillbaka på koll idag då och idag så också de andra samma som läkare nr1 sett. Plus att de såg att gipset de satt förra veckan var helt fel.
Så nu är jag nygipsad ordentligt, och kommer att vara det i 8-12 veckor. Sen kollar de igen om det är bra.
Så dit gick min sommar. :/
Fast bättre att få det fixat nu antar jag.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:22
Jaja...så har då sommaren gått och jag sitter här med handen i gips fortfarande.
Var meningen det skulle tas bort för en vecka sedan men bilderna visade att det inte läkt ännu så gipset ska va kvar till i början av september, är det inte bra då så ska det väl opereras. Så nya frågan är:
Nån som gjort en sån operation? Förstod att det ska tas ben från ett ställe och sättas in i handen. Vart ifrån tar de det "nya" benet?
Har jag tur så är jag väl utan gips till nästa sommar...så känns det som om nu iaf.