• Exra46

får inte bort mammamagen...!!!

Fick 2 barn ganska tätt, 1år och 8 månader emellan.  Nu är minsta 2.5 år och jag har kämpat nu i över ett år aktivt att försöka få bort putmagen och det extra fettet som är kvar runt midjan..men fasiken det går inte...grrr..
    vad gör jag för fel.  Värsta är tycker jag är att magen liksom står rakt ut..ser ut som om jag är gravid fortfarande.

Tränar 4dgr i veckan, Body pump, combat, stepup och Core.
    Sen rider jag ca 3dgr i veckan på det.  Mycket mer träning än så kan jag inte klämma in.

En vanlig dag äter jag ung det här.
    Frukost.  en tallrik verumfil + 1-2 fullkornsmacka.
                  en frukt vid fikat
                  lunch, aldrig snabbmat o sånt, egen låda. med lite varierande. ibland blir det köpköttbullar o macaroner och ibland, rostade grönsaker o kyckling. Aldrig feta stora luncher.
                   em fikat. oftast en frukt. fredagar har vi fikabröd.
                   kvällsmat normal husmanskost, inga feta såser eller stora portioner.
                   på kvällen tar jag oftast något typ en tallrik youhurt eller fil o en macka.
                   ibland kan det bli nåt kex, en glass..en godisbit eller så. Men inga mängder.

Helgerna unnar jag mig lite mer gott, typ grillat med lite bea o ett glas rött. lite godis och sånt.

Har ni några tips..!!!  Vill verkligen komma i form nu....

• Svar på tråden får inte bort mammamagen...!!!
  • Caysa

Jag är ju ingen expert, har inte ens varit gravid själv, men har en bekant som hade liknande problem och jag kommer ju inte ihåg exakt, men jag tror det var något med att bukmusklerna hade brustit i sambande med grav. Så hon fick göra någon operation där domfäste ihop dem igen eller något.

Hoppas du förstår vad jag menar, för som sagt så vet jag inte riktigt hur det låg till då vi inte var nära bekanta!

Men det kan ju vara värt ett läkarbesök!

• Snuttan06

ja jag börjar misstänka att det är något sånt faktiskt, fick hon den operationen eller fick hon betala själv. ?  Alltså jag ser inte klok ut...helt sjukt !
    Jag är 170 lång och väger 65 kilo så jag är inte överviktig har bara en stor "gravidmage"  ..

• Barbabok

Hej
    Operationen är då magmusklerna delat sig. Det kan du enkelt kolla genom att göra en situp, känn då på magen i "uppläget", får du plats med mer än 2 fingrar mellan musklerna är de delade. Så har jag fått förklarat för mig.
    Plankan (övningen) är ngt som ska hjälpa, absolut inte situps!

• Smilla75
    Snuttan06 skrev 2010-05-27 21:10:55 följande:
    ja jag börjar misstänka att det är något sånt faktiskt, fick hon den operationen eller fick hon betala själv. ?  Alltså jag ser inte klok ut...helt sjukt !Jag är 170 lång och väger 65 kilo så jag är inte överviktig har bara en stor "gravidmage"  ..
    Det får man bekosta själv.
  • Exra46

Ok, tack, plankan kör jag 1-2ggr i veckan  Finns det någon träningprogram man kan köra för att träna bort just det ?

• Pormoicheia

Har du testat Tuplermetoden?

Apprentice Moraltant *back in action*
  • snabla

oj det känns som att du gör allt rätt du tränar ju mkt äter rätt.
    fanns en artikel i Aftonbladet nyss tror det var förra veckan om
    en träningsexpert hon sa att man ska satsa på att träna de inre musklerna ex
    med statisk träning och få en bra hållning o undvika sit-ups tills magmusklerna
    hittat sin plats igen, kolla om du kan hitta den.

• Momalicious

Men enligt läkare kan man inte träna ihop musklerna igen. Klart du kan gå ner fettvikt själv, men om själva musklerna, som håller magen platt, har delat sig så är det ju inte så svårt att lista ut att det putar :)

• snabla

hej Ortwins! det var ju dig jag menade perfekt m experthjälp på området...

• Colisa

Hej TS, jag har tyvärr inga tips till dig då jag själv fick första barnet för mindre än två veckor sedan, däremot skulle jag gärna vilja ha tips av dig!

Hur i hela friden hinner du träna så mycket? Jag brukar i normala fall vara rida två ggr/v och vill gärna fortsätta med det, och skulle dessutom gärna vilja träna ett par ggr/v, men bara det blir ju 4 tillfällen och känns som om det kan bli svårt att klämma in när man börjat jobba igen... Hur bär du dig åt?{#lang_emotions_surprised}

Lycka till med att få bort magen!

• Att dansa är att leva

Tuplermetoden går ut på att man andas in, spänner ut magen, andas ut och drar in magen så långt det bara går. Som om naveln dras in hela vägen till ryggraden. Så håller man, och kniper musklerna kring naveln så många gånger man kan (enligt Tupler 100 ggr per session men jag klarar bara 30) och upprepar så ofta det går. Gärna så att det blir 1000 knip per dag. Skaffa ett brett stödbälte eller bind en sjal runt midjan som stöd för musklerna, tänk på att du alltid stiger i och ur sängen från sidan, så att det INTE blir situpsövning av det hela. Gör inga situps, det bara förstör. Dra in och spänn magmusklerna när du nyser, snyter dig, lyfter barnen osv.

Lycka till!

• Exra46

Hej,

Och tack Ortwins för tipset.
    Köpte mama tidningen i fredags och fick många bra tips.  Nu ska jag köra plankan varje morgon och kväll. 
    Men hur länge tar det innan man märker skillnad ?

jag har förmånen att träna på lunchen på jobbet, annars skulle jag nog inte ha tid att träna så mycket. Sen har jag egen häst på gården så det tar inte så mkt tid heller att gå ut och rida en sväng.
    när jag slutat det här jobbet (vilket jag tyvärr får göra snart) tänkte jag börja springa istället och bara köra ett body pump pass i veckan istället.

Men jag undrar bara hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt.  Ska jag skippa vanliga crunch helt och hållet ?  Och bara köra plankan ?

Nu jädrar ska magen bort..gäller bara att göra rätt nu så det blir någon effekt.

• ortwins

Det tar ett par veckor innan du kommer känna skillnaden sen ytterligare lite tid innan du ser skillnaden och sen räkna med att det tar lite till tid innan andra ser det!

Mig tog det kring 4 månader att få magen tillbaka efter tvillingarna. Efter -bilden i Mama är tagen 4 månader efter förlossnigen. Nu har det gått 6 månader och jag gör olika plankor 2-3 gg/v. Magen är i ännu bättre form nu, kolla i galleriet!
    Efter fem barn är den helt ok

Crunches och situps får vänta helt eftersom man använder helt fel muskler i dessa övningar men även höftböjar.

• Exra46

Tack så hemskt mycket för all info, guld värt ! En fråga till bara ..vad menar du med höftböjar ? Du är ju verkligen supersnygg i kroppen, kan inte tro att du fått så många barn.

• Exra46

FamHull.. köp senaste mamatidningen så ser du där.   Jättebra övning som stärker magen.

• FamHull
    Exra46 skrev 2010-06-07 08:23:14 följande:

FamHull.. köp senaste mamatidningen så ser du där.   Jättebra övning som stärker magen.

Ok, får kolla det imon

Vilket nr är det? Så att jag köper rätt...

Svar på tråden får inte bort mammamagen...!!!