• Mållgan

BF höst/vinter i Vellinge kommun med omnejd?

Hej hej!
    Är det någon mer än jag som väntar på en liten i höst/vinter i Höllvikentrakten som vill dela väntan?
    Jag är 29 år, gravid i v 16 med första barnet med BF 19 nov.
    Skulle va kul att komma i kontakt med fler här nere!

kram kram {#lang_emotions_flower}
  • Svar på tråden BF höst/vinter i Vellinge kommun med omnejd?
  • Totsie

Hej
    Jag bor inte i Vellinge ännu, men letar desperat efter ett hus så att jag kan flytta dit i höst.. Jag har BF 25 november men har inte varit på ultraljud ännu. Det ska jag den 24 juni. Längtar oerhört. Har en pojk på 15 månader och förra graviditeten förstod jag först att det var sant att jag skulle ha barn när jag såg honom hicka på ul.
    Jag är 27 år och bor lite utanför Växjö, men min sambo jobbar i Köpenhamn och pendlar. Det gör att vi inte ses så mycket. Därför vill vi gärna flytta söderut. Kunde vara roligt att känna någon lite innan :)
    Hoppas att din graviditet gått bra hittills!
    Kram

• Mållgan

Hej!
    Vad roligt att höra ifrån dig!
    Och vi har ju BF nästan samtidigt! Jag ska på UL på onsdag så då får jag väl veta mer. Är så nervös och förväntansfull!!
    Vad roligt att ni letar hus här! Har ni varit och tittat på nåt eller ni kollar hemnet än så länge? Är det i Vellinge just ni letar eller med omnejd?
    Jag hade tidigare ett ex som jobbade i Växjö och pendlade i över två år så jag vet hur ni har det.. Måste vara ännu jobbigare med barn. Hoppas ni hittar något snart!! Jag har bara bott i Höllviken sedan i höstas, är uppvuxen i Burlöv (utanför Malmö), men jag stormtrivs här! Det är så mysigt med stranden och skogen och ändå nära Malmö. Dyrt tyvärr, men väldigt fint, och ändå nära Malmö!

Mellan v. 6 och v. 15-16 mådde jag fruktansvärt illa konstant 24 h om dygnet, och det var otroligt jobbigt. trodde aldrig det skulle sluta! Var inte beredd på att det skulle bli på det viset, att INGENTING hjälpte (provade allt, seaband, tabletter, akupunktur mm) och att det höll i precis hela tiden, så det var tufft. Äntligen mår jag mycket bättre med bara korta stunder av illamåendet nu, och äntligen kan jag börja njuta av att vara gravid!
    Hur har du mått? Du har ju en liten att springa efter också, så hoppas du inte mått lika illa som jag haha!
    Kram kram!

• nattis01

Jag bor också i Vellinge med bf 19 sept så det är ju exakt en månad innan dig :) så kul....

• Mållgan
    nattis01 skrev 2010-06-17 20:29:33 följande:
    Jag bor också i Vellinge med bf 19 sept så det är ju exakt en månad innan dig :) så kul....
    Hej!
    Vad roligt med fler i trakten! Jag har visserligen BF två månader efter dig men det är ju ändå i närheten! =)
    Vilken vecka är du i? Första barnet eller har du fler?
    Du går på mvc i Vellinge då eller?
    Jag bor i Höllviken men där finns ingen mvc så jag går i Vellinge. 
    Har du mått bra i graviditeten hittills? Du har ju bara tre månader kvar, spännande! När ska du på andra ul?
  • nattis01

Då missuppfattade jag din BF. Jag har precis gått in i vecka 28, vilket känns bra eftersom jag hade mycket förvärkar och var rädd att bebisen skulle komma för tidigt. Jag har en son på 2,5 år och med andra barnet finns det inte lika mycket tid att slappa som jag gjorde då jag väntade honom :). Så du går också på BVC i Vellinge, så kul! vad heter din barnmorska? Härligt för dig att bo i Höllviken så nära stranden nu under sommaren...

• Mållgan
    nattis01 skrev 2010-06-22 08:17:43 följande:
    Då missuppfattade jag din BF. Jag har precis gått in i vecka 28, vilket känns bra eftersom jag hade mycket förvärkar och var rädd att bebisen skulle komma för tidigt. Jag har en son på 2,5 år och med andra barnet finns det inte lika mycket tid att slappa som jag gjorde då jag väntade honom :). Så du går också på BVC i Vellinge, så kul! vad heter din barnmorska? Härligt för dig att bo i Höllviken så nära stranden nu under sommaren...
    Oj då, det låter inte så kul. Min syster hade det så under båda sina graviditeter och fick va inlagd en del, men barnen va kvar till v 37 resp 36 så allt gick bra. Han i v 36 fick ligga i kuvös någon dag bara men sen bli sondmatad några veckor innan han kunde börja äta själv, men annars gick allt toppen. Så vi hoppas din knodd stannar några veckor till, så ni slipper börja med en massa veckor på sjukhus.
    Vart har du tänkt föda?
    I Vellinge hade jag en barnmorska som hette Armie, (blond jättemysig) men hon var bara vikarie fick jag veta sist jag var där så nu fick jag byta.. Kändes lite jobbigt för jag gillade henne och kände förtroende, men nu när jag ringde och bokade tid för v. 25-kontrollen fick jag en som jag tror hette Margareta. Vet du vem det är? Jag hoppas hon är bra.. Vem har du?
    Jag har även träffat en Anna på akupunktur, hon verkar också bra.

Ja det är härligt att bo i Höllviken, och just nu hyr vi ett hus (ska bygga till hösten) bara tre hus från stranden så det är verkligen lyx!! Så lär man ju aldrig bo igen haha!
    Hoppas verkligen på en fin sommar!

Hur har du mått annars? Ingen foglossning eller så? Jag hoppas så att jag ska slippa det, verkar inte alls kul..
    Vill också va i v 28! Känns som tiden står still just nu. Blev dessutom flyttad till BF 23 nov, så tiden har verkligen stannat upp.. Men min bästa vän som har BF i slutet av augusti så jag får lägga min längtan på hennes lille knatte så länge. Glad
  • nattis01

Ingen aning om vem Margareta är, har bara träffat Anna. Ska du gå i föräldragrupp i Vellinge?  Jag ska gå fast jag är omföderska eftersom vi är nyinflyttade men jag har ingen aning om när det är....får väl ringa o fråga. Har du köpt några saker till bebisen än? Jag köpte lite kläder idag, det blir så verkligt då...annars tycker jag fortfarande att det känns lite tidigt. Usch vad jobbigt för dig att BF blev framflyttad, det vill man ju absolut inte. Tiden sniglar sig ju fram som det är. Det känns bra att vara i vecka 28 men samtidigt är det ju en himla massa veckor kvar. Med tanke på mina sammandragningar så hade jag gärna varit i vecka 32 när allt är mer säkert...
    Ha en skön midsommar!

• Mållgan

Hoppas ni hade en härlig midsommar! Vår var lugn och mysig med min sambos syrra m. familj vilket passade mig perfekt eftersom jag är sunderförkyld.

Ja jag tänkte gå på föräldragrupp i Vellinge. Kanske man träffar fler som ska gå hemma samtidigt. Vet inte när det blir för mig heller men det berättar väl bm, eller..?
    Jag har egentligen inte köpt nåt till bebisen direkt, mer än ny madrass till en vagga och påslakan typ..
    Syrran har ju två så vi har fått en hel del saker av henne, och hon har lågvis med kläder som vi ska gå igenom. Nu har hon två killar och vi väntar troligen en tjej, men en del kläder funkar ju till båda.

Du skriver att ni är nyinflyttade, var kommer du ifrån tidigare?
    Jag är uppvuxen i Arlöv så jag har bara bott i Höllviken ett år men stormtrivs. =)
    Speciellt under sommaren förstås, som igår, en heldag på stranden, underbart!

Vet ni om ni väntar en flicka eller pojke förresten?
    Förstår att du vill att veckorna ska gå lite nu så det känns tryggare. Är du sjukskriven eller?

• nattis01

Hej! Tror att vi väntar en flicka men barnmorskan kunde inte riktigt se till 100%. Vi kommer också att använda mycket av Gilberts kläder även om det är en flicka...
    Jag o min sambo bodde båda i Malmö tidigare. Han är uppväxt i Hököpinge men jag är inbiten "malmötös". Hur tycker du att det känns att flytta till vischan? Det var helt underbart att vara mammaledig i Malmö eftersom det finns så många cafeér och mycket folk. Det blir betydligt lugnare här...känner en viss oro över att det blir lite isolerat.
    Jag är inte sjukskriven utan lever som vanligt, det är tydligen vanligare med sammandragningar bland omföderskor så jag försöker att inte oroa mig.

• Mållgan
    Jag förstår att det är roligare att va mammaledig i Malmö, jag kan också känna en viss oro, men hoppas träffa på några fler på föräldrautbildning eller mammagrupp. Eller här på FL Flört
    Jag jobbar mitt i Malmö så för mig har omställningen att flytta ut inte varit så svår, jag får ju det bästa av två världar. Det är ju skönt att kunna göra ärenden osv på lunchen eller efter jobb men sen ändå komma hem till lugnet utanför stan.
    Först tyckte jag Höllviken kändes lite långt från stan, men man vänjer sig snabbt vid den där halvtimmen, och dessutom samåker jag och sambon så det är inga problem med pendling.
    Var jobbar du?
    Har ni hus eller?
  • nattis01

Jag pluggar till specialpedagog i Malmö så visst är jag ofta i stan :). Vad jobbar du med? Jag fick brev hem om föräldrautbildning med start den 9/8, ska du gå på samma? Hade ju varit roligt! Vi köpte ett hus i Hököpinge för ett år sedan och vi håller på med slutspurten för att allt ska bli klart innan bebisen anländer...just nu målar vi fönster. Så skönt för er med ett nybyggt hus, då slipper ni all renovering under ett bra tag:) Hoppas helgen blir härlig med mycket sol!!

• Mållgan

Jag jobbar som administratör på ett arkitektkontor. Som jag inte kommer sakna ett dugg varken under semestern eller mammaledigheten...
    Blir så rastlös där.

Nej, har inte fått brev om föräldrautbildning än, jag har ju inte bf förrän i nov. Så det blir nog lite senare. Synd för det hade varit kul att gå på samma! =)

Ja det där med renovering har man ju gått igenom några gånger, vilket jobb.. Men det är ju himla kul när det blir färdigt! Och man känner sig ju väldigt stolt när man själv varit med och gjort det!
    För första gången kommer jag flytta in i nybyggt och det känns jätteskönt, MEN vi köper huset med oinredd ovanvåning vilket innebär att det blir en hel del snickrande och målande och golvläggande ändå...
    Men men, då har man i allafall en färdig nedervåning och behöver inte bo mitt i kaoset hela tiden.
    Dock blir det ju lite trångt på nedervåningen ett tag men det ska nog gå!

Hur trivs ni i Hököpinge då? Det byggs väl en hel del där, och så ligger det ju ändå nära allt. Och fortfarande med lite bättre priser än runt omkring. Är det mycket kvar att göra på huset?
    Vilken vecka är du i nu förresten?
    Jag går in i v 21 idag. Så halvvägs, alltid nånting! =)
    Var hos syrran idag och gick igenom alla hennes babykläder och plockade ut allt som inte var för pojkigt, det blev 4 lådor från stl 50-86 så nu har vi en bra startgrund! Var så mysigt att titta på alla dessa små plagg, men oj vad jag började längta efter vår lilla Smula!
    På fredag ska vi gå och titta på vagn. Har hittat en som jag fastnat för, nu ska sambon få titta och känna och säga vad han tycker. Hoppas han gillar den...
    ICandy Apple heter den, har inte funnits i Sverige så länge tydligen men de uppfyller de flesta av de önskemål jag har till skillnad från andra där jag känner att jag får kompromissa så mycket.
    Vad har ni för vagn?
    Nu är det dags för lunch! =)
    Vi hörs!
    Kram

• nattis01

Hököpinge är helt ok. Jag vill inte flytta längre ifrån Malmö än så och dessutom går ju bussen utanför. Vi flyttade in förra året så det mesta är klart men i trädgården finns det mer att göra.. Så mysigt att kolla kläder...Nu har du ju gått över hälften av tiden och fått mage antar jag:) Jag är i vecka 30 nu och börjar känna mig rätt stor. Vi köpte en Urban jungle till Gilbert och det var en jättebra vagn men det negativa var att sittvagnen inte gick att vända så att Gilbert kunde se den som körde. Han blev väldigt ledsen i början när han skulle åka framåtvänd. Därför köpte vi en Teutonia nu där man kan välja om sittdelen är framåt eller bakåtvänd. Jag tänker att det är bra med stora hjul också eftersom man kommer att köra mycket på grusvägar nu när man bor på landet..
    Synd att vi inte ska gå i samma föräldragrupp men det kanske är för långt emellan barnen för det.
    Hoppas helgen varit skön, antar att ni legat på stranden och gottat er:) Kram

• Mållgan

Hej!
    Ledsen att jag inte skrivit på så länge men jag har inte varit aktiv här på hela semestern, knappt varit på datorn alls!
    Du måste va runt v 34 nu?! Inte så långt kvar alltså! Hur mår du nu? Börjar det bli tungt och jobbigt eller det br
    än?
    Jag går in i v 26 på onsdag så nu känns det äntligen som om man börjar komma nånstans i graviditeten haha! Imorgon ska jag till bm och lyssna på hjärtljuden för första gången, och mäta magen antar jag. Kul!
    Jag mår jättebra för övrigt, en jäkla halbränna bara så jag knaprar Rennie. Men annars är magen fortfarande lagom stor så att det är lätt att röra sig, men visst börjar man känna sig lite mer osmidig. När man böjer sig tex, ska måla tånaglarna och sånt. =) Och så känns det som om lungorna trycks ihop när man sitter, kan tänka hur det kommer bli när magen är annu större!

Hur gick andra ul?? Var allt bra? Var det en flicka eller? Jag har inte fått tid till mitt andra än, det bör va i slutet av september så jag hoppas den kommer snart.
    Hur var föräldrautbildningen? Fast du har väl varit en gång innan? Träffade ni några trevliga andra blivande föräldrar?

Vi har ändrat oss vad det gäller vagn... Min sambo slog fötterna i varukorgen på Icandyn. =( Och sen kände jag att den kanske var lite stor ändå.. Men ändå fin och med många fördelar så jag var lite besviken först.
    Men nu har vi enats om en Mountain Buggy Swift, en lillebror till UJ! Exakt likadan fast lite mindre. Håller med om att nackdelen är att sittdelen endast är framåtvänd, men hittar inga andra nackdelar så vi satsar på den ändå och hoppas att vår bebis tycker det är ok att sitta framåt direkt..
    Tänkte beställa nästa vecka för det är tio veckors lev.tid, och det kan ju va bra om de finns i affären några veckor innan fall i fall..

Kom din son i tid förresten?
    Hoppas ni haft en jättehärlig sommar förresten, det har verkligen jag! Cool Många lata dagar på stranden, underbart!

• nattis01

Så kul att ni beställt vagn..då känns allt så verkligt, eller hur. Vi köpte vår vagn när vi var i Berlin i våras och jag ser så mycket fram emot att få använda den:) Jag är i vecka 34 nu, men det känns just nu som att tiden står stilla. Dessa sista veckor är verkligen långa. Samtidigt är det ju lugnet innan stormen så man får ju passa på att vila...vecka 26 är ju mer än hallvägs...skönt att du mår bra, förrutom halsbrännan:(

Gilbert kom i vecka 40+2 så det var helt lagom. Att gå över är nog riktigt jobbigt, men såklart mycket bättre än att föda för tidigt...hoppas att vi båda slipper något av alternativen.

kram

• Mållgan

Hej!!
    Ledsen att jag inte skrivit, jag har helt missat att jag inte svarat!
    Hur är det med dig?? Knappt en månad kvar nu! Hur mår du? Några känningar, krämpor?
    Hoppas du haft en skön sommar! Hur var föräldrautbildningen? Träffade du några trevliga blivande föräldrar?

Allt är bra med mig och Smulan. =) Har dock fått nån bakterie som orsakat sammandragningar så nu äter jag antibiotika. Var lite läskigt där ett tag innan jag visste vad det var, syrrans båda förlossningar har ju startat v 28/32. Sen har de fötts 3-4 v för tidigt. Men hon fick bli inlagd med medicin och allt. Så dit ville jag ju inte.. Men nu har det lugnat sig, nu är det mest när jag är i gång och på kvällarna. Då var det ju även på natten och när jag vilade hela tiden.
    Och i går fick jag en fantastisk överraskning av min svägerska och mamma. De hade bokat in ett 3D ul till mig! Jag fick bara veta att jag skulle komma till svägerskans salong en viss tid, hade verkligen INGEN aning! Så gick vi dit och så mötte min sambo och mamma upp där så var vi med allihopa! Fantastisk upplevelse!! (har bilder i mitt galleri) Och bm bekräftade att vi väntade en liten prinsessa, och var helt säker. Och vi såg det också, flera ggr. Känns jätteroligt! Man fick med sig massa bilder och små videosnuttar som jag tittar på om och om igen. Overkligt! Hon var så fin! Typiskt och konstigt nog sov hon hela tiden, i vanliga fall rör hon sig 23 h om dygnet typ! Men det gjorde inget.

Hur var det nu, ni visste inte vad ni väntar va?
    Hoppas nu tiden går fort! Både för er och oss. Flört Så våra små änglar är här snart!

• nattis01

Usch, stackars dig. Var det en infektion du fick? Hur visste de att sammandragningarna berodde på det?Förstår att du måste ha blivit helt livrädd....men bebisen är så stor nu att den hade klarat sig ändå.
       Jag mår bra, bara ca två veckor kvar nu...går mest och väntar samtidigt som jag försöker njuta av att kunna vila innan allt startar. Så roligt med 3D. Du måste ha sett henne så tydligt. Vi gjorde ett ultraljud i vecka 13 på en privatklinik och där såg man fostret mycket bättre än i Helsingborg i vecka 34. Antar att de har specialutrustning.
    Föräldrakursen var mycket bra, det kändes skönt att gå igenom allt igen och fräscha upp minnet lite. Jag känner mig säkrare denna gången inför allt som komma skall men samtidigt lite orolig inför hur Gilbert ska reagera på konkurrensen ifrån ett syskon och att jag inte ska få sova.
    Lycka till nu och hoppas att du känner dig bättre!!

Kram

Svar på tråden BF höst/vinter i Vellinge kommun med omnejd?