• supersötasilversara

Tvättnötter i tvättmaskin? Någon som testat?

Är tvättnötter bra? Blir kläderna rena? Vi tvättar kanske i snitt en maskin om dagen, går det åt många nötter då?

Blir väldigt tacksam för tips och inspiration. Skulle vara kanon om det verkligen fungerade, bra för naturen och för oss själva - och vad jag förstått det som så är det relativt billigt också!

• Svar på tråden Tvättnötter i tvättmaskin? Någon som testat?
  • Stårschan

Jag har använt tvättnötter i snart två år, och är nöjd. Det funkar jättebra på normalsmutsig tvätt (läs barnkläder med kladd på, jeans, tröjor mm), men klarar inte riktigt av exempelvis t-shirtar som maken tränat/jobbat i som luktar starkt av svett under armarna. Först blev jag lite besviken när jag upptäckte att tvättnötterna inte dög till allt, men istället för att dissa dem så använder jag dem nu till kanske varannan tvätt, medan jag använder vanligt tvättmedel till sådant som är hårdare nedsmutsat. Varje tvätt med tvättnötter är ju en vinst för miljön. Det är billigare med tvättnötter än med tvättmedel. Man tar 5-8 nötter i en tvättpåse, och de räcker 5-6 tvättar. Köp hem och testa!

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Tuffen

Håller med Stårschan. Så var det för oss också.

• supersötasilversara

Kanske värt att prova då, och sedan komplettera med vanligt tvättmedel också.

Har ni använt sådan där doftolja till tvättnötterna?

• Stårschan
    supersötasilversara skrev 2010-05-29 13:58:40 följande:
    Kanske värt att prova då, och sedan komplettera med vanligt tvättmedel också. Har ni använt sådan där doftolja till tvättnötterna?
    Nope. Har bara använt dem som de är. De får tvätten att dofta gott ändå.
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Mysplutten
    supersötasilversara skrev 2010-05-27 16:08:11 följande:

Är tvättnötter bra? Blir kläderna rena? Vi tvättar kanske i snitt en maskin om dagen, går det åt många nötter då?

Blir väldigt tacksam för tips och inspiration. Skulle vara kanon om det verkligen fungerade, bra för naturen och för oss själva - och vad jag förstått det som så är det relativt billigt också!

Det fungerar jättebra..Köpte mina på www.webbsmart.se 
    Fläckar kan man ha på lite fläckborttagare annars är resultatet utmärkt.

Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende  hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du behöver inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel såsom bikarbonat, c:a 1 tsk per maskin.  Mvh Amzonet

• VardagsKvitter

Vi använder också tvättnötter och har gjort det i ett par år! Miljövänligt och bra för oss med känslig hud :D

• Zelmilainen

min kusin hade såna och gillade de inte särskilt mycket.  tvätten blev inte aärskilt ren (och den var inte så jättesmutsig) och kläderna luktade inte gott heller.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • VardagsKvitter
    Zelmilainen skrev 2010-08-07 16:52:32 följande:
    min kusin hade såna och gillade de inte särskilt mycket.  tvätten blev inte aärskilt ren (och den var inte så jättesmutsig) och kläderna luktade inte gott heller.
    Skumt.... vi har fått bort både gräs och blodfläckar på de kläder vi tvättat... använde de tillräckligt många nötter?
  • Zelmilainen
    VardagsKvitter skrev 2010-08-07 16:54:08 följande:
    Skumt.... vi har fått bort både gräs och blodfläckar på de kläder vi tvättat... använde de tillräckligt många nötter?
    de ska ha följt instruktionerna vad jag vet...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • VardagsKvitter
    Zelmilainen skrev 2010-08-07 16:55:43 följande:
    de ska ha följt instruktionerna vad jag vet...
    Jättetråkigt när det inte funkar.
    Som sagt, vi har fått bort alla möjliga fläckar med våra
  • Zelmilainen

hennes erfarenhet gjorde att vi aldrig använde de tvättnötter vi en gång fick i present, vi sålde de vidare.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • mliten

Japp! Vi använder bara nötter och är jättenöjda. Har inga barn ännu så vi har bara normalsmutsiga kläder:)

• 820220

jag har använt tvättnötter och är supernöjd. tvättar mina tygbindor med dom och de blir rena

Svar på tråden Tvättnötter i tvättmaskin? Någon som testat?