• Maria8201

    Utbildning....

    Hejhej!
    Vi har idag varit på första informationsmötet.
    Nu ska vi anmäla oss till föräldrautbildning, har kollat på studiefrämjandets hemsida, men hittar ingen information. Vet att han vi prata med idag nämde nåt annat ställe också men kommer inte ihåg vad.
    Någon som kan tipsa om var man kan gå denna utbildning????
    Bor i Lunds kommun!!

    TACK!

  • Svar på tråden Utbildning....
  • parvati

    Menar du föräldrautbildning där man pratar förlossning? Den ges gratis via MVC. Fråga din barnmorska.

  • parvati

    Förlåt jag såg bara utbildning i rubrikfältet. Men jag googlade och hittade utbildningen på folkuniversitetet samt en tråd på fl där föräldrautbildning i Lund diskuterades men pga någon bugg kan jag inte länka.

  • Linnis

    Vi blev anvisade hur vi skulle boka in oss på föräldrautbildningen av handläggaren på familjerätten (vid informationsmötet). Hon berättade när nästa föräldrautbildning startade och när avgiften á 2 000 SEK/person var inbetald så var vi anmälda. Detta var i Stockholm för 2 år sedan.

    Ring familjerätten i Lund och fråga!

  • en glad

    Be om noggrann instruktion/anvisning från familjerätten om var ni skall gå en av dem godkänd föräldrautbildning så att ni inte hamnar fel. Familjrätten är skyldig att hjälpa er att hitta en plats!

  • ewesson

    Hej! jag och min man gick föräldra utbildning nu i vår i Lund och det var studiefrämjandet som anordnade den! Ring till Studiefrämjandet i Lund och få be att prata med Gul-Britt Nilsson som är chef där! Om inte Lund ska ha någon i höst så kan hon säkert lotsa Er vidare men nu innnan hösten är det nog inte så troligt att det drar igång! En del andra på vår kurs hade hört ryktats om utbildningar i Malmö och Helsingborg som bara varade en intensiv helg men vår var vid sju tillfälle en gång i veckan! Det viktigaste är att det är en godkänd utbildning men det är studiefrämjandet och dem anordnar varje termin men sen är det inte säker att det är ju i din kommun. Vi bor i Hässleholm och dem anordnar inget sånt för efterfrågan finns inte så det blev till att köra till Lund men det löste sig! Men studiefrämjandet i Lund, Gull-Britt Nilsson är det som gäller först och främst!


     

  • en glad
    ewesson skrev 2010-05-28 09:44:22 följande:
    Hej! jag och min man gick föräldra utbildning nu i vår i Lund och det var studiefrämjandet som anordnade den! Ring till Studiefrämjandet i Lund och få be att prata med Gul-Britt Nilsson som är chef där! Om inte Lund ska ha någon i höst så kan hon säkert lotsa Er vidare men nu innnan hösten är det nog inte så troligt att det drar igång! En del andra på vår kurs hade hört ryktats om utbildningar i Malmö och Helsingborg som bara varade en intensiv helg men vår var vid sju tillfälle en gång i veckan! Det viktigaste är att det är en godkänd utbildning men det är studiefrämjandet och dem anordnar varje termin men sen är det inte säker att det är ju i din kommun. Vi bor i Hässleholm och dem anordnar inget sånt för efterfrågan finns inte så det blev till att köra till Lund men det löste sig! Men studiefrämjandet i Lund, Gull-Britt Nilsson är det som gäller först och främst!  
    Mitt råd är återigen - checka upp med kommunen i första hand, vad som gäller där idag!
  • TomMon

    Jag och mannen gick utb i Eslöv, och där var folk från Malmö-Lund regionen. Men det var "vår" soc sekr som hänvisade oss, så hör med "er" soc sekr vad han/hon säger ang vilken utb ni ska gå.

    TomMon

  • Annwika

    Vi gick också utbildningen i Eslöv i Vuxenskolan/Studiefrämjandets regi. Det var par från Höganäs, Helsingborg, Höör etc med. Utbildningen var förlagd till två helger; alltså fyra heldagar, vilket var bra! Man lärde känna varandra på ett annat sätt när man "umgicks" en hel dag, med lunch och flera fikapauser. Det var familjerätten som informerade oss om utbildningen.

  • dunna
    Maria8201 skrev 2010-05-27 19:04:52 följande:
    Hejhej!
    Vi har idag varit på första informationsmötet.
    Nu ska vi anmäla oss till föräldrautbildning, har kollat på studiefrämjandets hemsida, men hittar ingen information. Vet att han vi prata med idag nämde nåt annat ställe också men kommer inte ihåg vad.
    Någon som kan tipsa om var man kan gå denna utbildning????
    Bor i Lunds kommun!!

    TACK!
    Hej Maria!
    har du hittat ut av detta?
    Vi är i exakt samma sits. Vi hade lite svårt att hitta aktuell info på nätet och hon vi pratade med på kommunen tyckte ju att vi skulle fixa det själva...
    Jag är mycket intresserat att höra om du har hittat ut av nånting.
  • en glad
    dunna skrev 2010-06-03 12:51:13 följande:
    Hej Maria!
    har du hittat ut av detta?
    Vi är i exakt samma sits. Vi hade lite svårt att hitta aktuell info på nätet och hon vi pratade med på kommunen tyckte ju att vi skulle fixa det själva...
    Jag är mycket intresserat att höra om du har hittat ut av nånting.
    Kommunen kan inte frånhända sig det lagliga ansvaret de har att anvisa er en utbildning! Ställ krav på dem att ge besked! 
  • Tufselina

    Ring Studiefrämjandet i Malmö, prata med Nette Sjögren...en ny kurs sätter igång i början av september, 5 gånger på helgen. Både den i Lund och Malmö är godkända av familjerätten. Lycka till!

  • en glad
    Tufselina skrev 2010-06-06 23:08:49 följande:
    Ring Studiefrämjandet i Malmö, prata med Nette Sjögren...en ny kurs sätter igång i början av september, 5 gånger på helgen.

    Både den i Lund och Malmö är godkända av familjerätten. Lycka till!

    - Inte av familjerätten i alla skånska kommuner!
  • Tufselina
    en glad skrev 2010-06-06 23:13:31 följande:
    Nu blir jag nyfiken, av vilka kommuner är den i Malmö/Lund inte godkänd? Vet du av vilken anledning som den inte är godkänd?
Svar på tråden Utbildning....