• Liljekonvaljblomman

Är man djurplågare om man har katt i stan?

Är man djurplågare om man har katt i stan?

Vi bor i utkanten nära skogen i en liten stad på en återvändsgata och vill skaffa kattungar (2 st så de får sällskap när vi inte är hemma)

De kommer få gå både ute och inne (kattlucka) men nu har en del antytt att det är djurplågeri och att katter BARA ska vara på landet.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden Är man djurplågare om man har katt i stan?
  • Havanna82

Personligen tycker jag det är ett vansinnigt uttalande, uppenbarligen, eftersom jag själv har 3 innekatter.
    Katter mår bra av stimulans, oavsett om det är inne eller ute.

Däremot tycker jag att om man bor i ett bostadsområde ska man ha katterna inomhus. Man bör även vara påläst innan man skaffar katt så man kan kattens beteende och vet vilken stimulans och omvårdnad den behöver.

• saltabanditen

Det är vansinne på flera sätt.

1. mot grannar.
    2. mot katten - det finns bilar där du bor och katter är inte gjorda för att bli påkörda.
    3. dig själv, du signalerar öppet med oförstånd och hur oansvarig du är.
    4. dina barn eftersom de får signalerna att vad du vill är det enda som spelar roll (inte grannar, katter)
    5. dina barn igen eftersom de lär sig att man inte behöver ta hand om sina djur på bästra sätt.  (grannar och trafik = innekatt. hur i grannlöst land = utekatt)

Varför har du rätt att tvinga på dina grannar dina katter?

• Styvmamma88

Håller med båda, bor man i lgh med endel trafik utanför och grannar så är det bäst dom får bli innekatter men tänk då på att det inte bara är att skaffa dom för dom är söta, dom lever i minst 15 år och när dom är innekatter behöver dom mycket stimulans iform av lek, leksaker, stor klösställning mm, det är ganska dyrt.

• Styvmamma88
    Styvmamma88 skrev 2010-05-27 20:36:43 följande:
    Håller med båda, bor man i lgh med endel trafik utanför och grannar så är det bäst dom får bli innekatter men tänk då på att det inte bara är att skaffa dom för dom är söta, dom lever i minst 15 år och när dom är innekatter behöver dom mycket stimulans iform av lek, leksaker, stor klösställning mm, det är ganska dyrt.
    Men när du beskriver hur ni bor så låter det ändå som dom skulle kunna vara utekatter med, det verkar ju inte vara mycket trafik och katter lär sig för det mesta att akta sig för bilar
    Lycka till och älska dom gränslöst!
  • Vill inte ha barn

Aldrig hört talas om kattsele?

• CTMT

Om folk som BARA bor på landet skulle skaffa katter så hade det inte funnits så många hem till katter överhuvudtaget... vansinne!

Huvudsaken är att man  som ägare har och skapar de rätta förutsättningarna för att ens ha katt! En innekatt kan bo i en storstad såklart... men en storstad är absolut inte lämpad för en tänkt utekatt! DÅ får man allt flytta ut på landet först eller i mer glesbebyggt område där det inte är så mycket trafik.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • saltabanditen
    CTMT skrev 2010-05-27 22:22:10 följande:
    Om folk som BARA bor på landet skulle skaffa katter så hade det inte funnits så många hem till katter överhuvudtaget... vansinne! Huvudsaken är att man  som ägare har och skapar de rätta förutsättningarna för att ens ha katt! En innekatt kan bo i en storstad såklart... men en storstad är absolut inte lämpad för en tänkt utekatt! DÅ får man allt flytta ut på landet först eller i mer glesbebyggt område där det inte är så mycket trafik.
    Det är ingen här som pratat om att endast skogsbor ska få skaffa katt, däremot att katter ska vara inne om det finns grannar och/eller trafik.
    Så tänk bort storstäder/glesbygd och tänk trafik/grannar istället.
    Hänsyn mao, både till katt och andra människor.
  • Liljekonvaljblomman

Vi bor nästan på landet och alla runt om har katter så de kommer inte störas. Kattsele eller innekatt finns inte med på listan då jag tycker katter är självständiga djur som inte ska hållas inne eller i koppel men det är bara min personliga åsikt.

• devill

Jag tycker absolut inte man ska hänga upp sig för mycket på om var man kan bo för att ha katt...
    tänk sååå många katter de finns som vanvårdas och kastas ut från sina hem.

Min åsikt är att Ni som vet att Ni kommer ta så väl hand om eran katt/katter, pyssla om dom å se till att de är friska och lyckliga..  även om ni bara har möjlighet att låta katten vara inomhus.. så tycker jag att hellre en innekatt i ett kärleksfukllt hem än en utekatt i ett hemskt misär.
    Varje katt en djurvän tar till sig är en räddning! För vem vet var just den katten hade hamnat annars??
    De finns tyvärr allt för många människor som inte bryr sig och alldeles för många katter för att de ska ha något värde.. så länge man kan köpa en katt för 100 kr, så länge kommer de användas som sommarkatt etc.
    A, ni förstår min poäng hoppas ja!

• saltabanditen
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-05-28 08:33:41 följande:
    Vi bor nästan på landet och alla runt om har katter så de kommer inte störas. Kattsele eller innekatt finns inte med på listan då jag tycker katter är självständiga djur som inte ska hållas inne eller i koppel men det är bara min personliga åsikt.
    Min personliga åsikt är att du inte ska skaffa dig katt förrän du har mer kunskaper än du just nu uppvisat.
  • Liljekonvaljblomman
    saltabanditen skrev 2010-05-28 17:27:57 följande:
    Min personliga åsikt är att du inte ska skaffa dig katt förrän du har mer kunskaper än du just nu uppvisat.
    Lite trögfattade men vilken kunskap syftade du på? Att katterna ska få ett kärleksfullt hem eller att vi bor 2 min gångväg från skogen?
  • mona83
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-05-28 08:33:41 följande:
    Det är bättre att katten/katterna lämnas utan uppsikt och skiter/kissar i barnens lekplatser....

Har 3 st innekatter, bor i ett bostadsområde och jag vill INTE gå till lekplatserna här pga att jag har sett två olika katter på olika platser kissa eller bajsa i sandlådan pga kattägare som bara släpper ut sina katter hur som.  Jag själv vill ju inte bli tvingad att leka med kattbajs eller kattkiss varför ska barnen vara tvungan att göra det?
    Sista katten jag såg kissa eller bajsa i sandlådan kom ägaren och tog in typ så fort katten var klar. Gissa om jag hade lust att ringa den personens hyresvärd....
  • Liljekonvaljblomman

Kommer nog alltid finnas katter som kissar och bajsar ute antingen jag skaffar katt eller inte. Grannens kattunge är duktig, går alltid in och bajsar. Hoppas vår oxå kommer göra det

• mona83
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-05-28 18:30:00 följande:
    Kommer nog alltid finnas katter som kissar och bajsar ute antingen jag skaffar katt eller inte. Grannens kattunge är duktig, går alltid in och bajsar. Hoppas vår oxå kommer göra det
    Ja det är ju för att just kattägare släpper sina katter hur som. Tänk om hundägare oxå skulle börja med det....
  • saltabanditen
    Du har förstår full koll på vad grannens katt gör varje minut? Eller?
    Det där är ett påstående som inkompetenta, lata och oengagerade kattägare slänger ur sig, att det sen inte stämmer med verkligheten skiter de fullkomligt i.

Med kunskap syftade jag på de egenskaper du tilldelade katter i allmänhet, "katter är självständiga djur som inte ska hållas inne eller i koppel". Visa upp relevanta faktauppgifter att ditt påstående stämmer, men eftersom du inte kan det konstaterar vi att du saknar kunskap om kattdjur.

Hur kan du koppla ihop kärlek med logik?
    Det ena utesluter inte det andra men det optimala är både och, läs en kattbok eller två får även dina blivande katter det.
  • saltabanditen
    Hoppas?
    Du tänker skaffa katt och hoppas?
Svar på tråden Är man djurplågare om man har katt i stan?