• TomMon

Uppsagd - vad händer?!

Hjälp...

Blev idag uppsagd pga arbetsbrist. Vad kommer att hända med vår utredning nu? Idag fick vi hem den med posten, vi ska kolla igenom den och skicka tillbaka den till soc.sekreterarna, sedan ska den upp i nämnden.

Jag har 6 mån uppsägningstid, min man har en tillsvidaretjänst. Kommer vi att kunna fortsätta vår resa mot vårt efterlängtade barn?!

/TomMon

• Svar på tråden Uppsagd - vad händer?!
  • TomMon

Skönt att höra! Vi har ännu inte fått medgivande, men det kanske finns hopp iallafall, det verkar vara värre om mannen blir utan jobb, när det gäller ländernas krav, eller?

/TomMon

• Linnis

Hej TomMon, du har helt rätt - det är mycket värre ur ländernas perspektiv om mannen står utan jobb. Som jag förstått tror jag inga länder godkänner det. 

Dock är det ju viktigt att ni tillsammans har en bra inkomst så att ni kan försörja er själva och det kommande barnet - både för hemutredningens skull och för ländernas krav.

• mor till två kina tjejer

Kom ihåg att du INTE är arbetslös än. Mycket kan hända på 6 månader, uppsägningen kan hävas eller du får ett annat jobb. Kämpa på!

Det är vanligt att par får medgivande i Sverige trots att en make/maka är arbetslös. Vet inte om det är så att någon blivit nekad medgivande pga arbetslöshet sålänge familjens gemensamma ekonomi är god.

Det finns länder som kodkänner att mannen är utan jobb, i Kina går det lika bra om det är kvinnan som har arbete. Det viktiga är familjens gemensamma inkomst.

• TomMon

Tack för era svar, jag känner mig lite lugnare nu!

TomMon

• Helle68

Vad tråkigt, TomMon! Förstår att det känns extra tufft nu när ni håller på med den här processen också. Tror och hoppas ändå att det kommer att gå bra för er trots detta!

Som andra redan skrivit här tidigare så är det nog familjens gemensamma och generella ekonomiska situation som har betydelse, i alla fall var det så för oss.

Lycka till!

Svar på tråden Uppsagd - vad händer?!