• Billy och Jag
    Äldre 27 May 20:34
    33636 visningar
    9 svar
    9
    33636

    Hur räknar ni veckor/månader?

    min son är född den 8.de februari. Då är han 16 veckor på måndag. För mig är 16 veckor = 4 månader.

    Men bvc räknar att han är 4 månader den 8.de juni.

    Tycker det är svårt att veta hur man ska räkna.. Nu när han tex ska börja med ersättning för barn från 4 månader osv.. som exempel.

  • Svar på tråden Hur räknar ni veckor/månader?
  • Äldre 27 May 20:36
    #1

    Månader är månader. Om din son är född den 8 februari blir han 4 månader den 8 juni.

  • sahara sahara
    Äldre 27 May 20:38
    #2

    Men det går ju inte jämnt upp. En månad är inte exakt fyra veckor. När man räknar månader så räknar man månader, det vill säga från den åttonde till den åttonde, oavsett hur många veckor eller dagar det är.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mela78
    Äldre 27 May 20:39
    #3

    Jag räknade veckor till mina barn var två månader gamla, sedan räknade jag bara månader.
    Din son blir 4 månader den 8e eftersom han är född den 8e.

  • luckym­e83
    Äldre 27 May 20:39
    #4

    men 16 veckor är ju 16 veckor..
    alla månader är ju inte exakt 4 veckor..
    för övrigt så behöver ju inte barnet vara 4 månader exakt på dagen när man ska exempelvis börja med ersättning från 4 månader osv..

    för du firar väl hans 1 årsdag på den dagen han föddes och inte efter 48 veckor som är 12 månader om alla månader var 4 veckor...

  • Guerit­a
    Äldre 27 May 20:44
    #5

    En kalendermånad är just det, 28, 30 eller 31 dagar och de flesta räknar nog månaderna på det sättet. Sen finns det som du skriver det andra sättet där 4 veckor är en månad men det har jag bara sett i gravidsammanhang och knappt ens då. Men oavsett vilket sätt du räknar på så skiljer det inte mycket mer än en vecka mellan de två och så noga är det inte att du börjar med 4 månadersersättning på just 4 månadersdagen. Det är en rekommendation för vilken ålder den anses lämplig för och om man börjar vid 3 månader och 25 dagar så gör det ingen större skillnad.

  • Billy och Jag
    Äldre 27 May 20:45
    #6

    ok.. tänkte för att jag sa på föräldrarkursen att han var 3 månader (som han var då) och sa vilket datum han var född.. då såg de andra konstigt på mig och menade att han ju var äldre eftersom att han var 14 veckor eller nått sånt.. så folk verkar räkna olika.

  • Rhoda Horswu­nce
    Äldre 27 May 20:46
    #7

    4 månader kan vara som minst 120 dagar, vilket motsvarar ca 17 veckor, och som mest 123 dagar, vilket är 17 och en halv vecka. Det enklaste är om du inte omvandlar månaderna till veckor utan bara räknar i månader.

  • Äldre 27 May 22:46
    #8

    Jag räknar datum till datum.

  • Äldre 28 May 07:48
    #9

    Jag räknar enligt datum. Veckor använde jag nog bara 2 månader typ sen blev det 2,5 månad, 3 månader, 3,5 månader osv.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
Svar på tråden Hur räknar ni veckor/månader?