Tyg på väggen
Funderar på att sätta tyg på en vägg, men hur fäster jag den bäst? Alla tips och förslag mottages tacksamt.
Funderar på att sätta tyg på en vägg, men hur fäster jag den bäst? Alla tips och förslag mottages tacksamt.
Ska du ha på hela väggen eller bara som en stor tavla typ? Jag har några stora tavlor av tyg här hemma, de har jag fäst upp på typ anslagstavelträbitar.. Hmm svårt att förklara, det är maken som köpt dem, de är köpta på byggvaruhandel, typ tretexplattor... Där har jag häftat fast tygert och så skruvat upp tavlan på väggen.
De har jag varit jättenöjda med, de blir som stora tavlor, men går att använda som anslagstavlor också.
Jag provade att sätta upp med en vanlig billig ikea-gardinstång. Om du gör det, så korta avståndet mot väggen. Jag tycker att tyget hamnade för långt ifrån väggen nu. Annars fungerar en klassisk gardinspiral också, om du inte ska hänga ett jättelångt och tungt tygstycke.
Annars är förslaget om att spänna tyget runt en träram jättefint!
Jag har 3 olika varianter hemma.
men om man vill ha en fondvägg med tyg istället för tapet, går det att häfta upp med ex häftpistol?
Har jag sett på typ Roomservice.
Jag har två sorter:
-De mindre har jag häftat fast tyget med häftpistol på en tavelram.
-Den stora har jag sytt (ok, svärmor har sytt) som skåror i tygets överkant och underkant och så trädde jag in pinnar, lister, där och sedan bara spikat upp den på väggen. Nedre listen är där för att ge tyngd bara.
Om det är en stor ram du vill ha, så kan jag tipsa om något som heter kilram
En kilram är en sådan som konstnärer brukar köpa att spänna duk över.
Man brukar kunna köpa kilramar i konstnärsaffärer.
Dom brukar säljas per meter och kostar inte alls så mycket.
3€ per meter tror jag att jag betalade typ. Alltså ungefär 30 kr.
Då kan man få exakt dom måtten man vill och dom är stadiga att spänna tyg på.