• Påsmällen2008

Har du en Baby jogger city select?

Hejsan
    Som rubriken lyder är jag intresserad av att höra från er som äger en baby jogger city select. Vi funderar på att köpa en men vill stämma av med er som har erfarenhet av vagnen hur ni tycker den funkar.

Vår dotter kommer att vara 1 år och 8 månader när syskonet kommer. Hon är i nuläget en rätt lång tjej med 87 cm.

Hoppas på lite gensvar och feedback från er som har vagnen.

Mvh Påsmällen2008

• Svar på tråden Har du en Baby jogger city select?
  • Lantani

Jag har inte en, men kikade lite på den i affären idag. Har själv en son som är runt 84 cm lång. Tyckte sitsen faktiskt såg väldigt liten ut, jag skulle inte valt den vagnen som syskonvagn, vi har valt babytravels vanliga breda syskonvagn.

Tyckte även att city selecten verkade väldigt tung att lyfta framhjulen på (alltså om man ska upp på trotoarkanter och liknande), testade utan barn i vagnen och den kändes tung.

• MissC MrK

Vi har funderat på att köpa den, vår dotter får ett syskon i oktober. Hon fick provsitta den idag och det var gott om plats men hon är bara 80 cm (18 månader gammal). Vi gillar att sätena går att flytta runt lite som man vill. Det vi är tveksamma till är att den är så lång, kan bli knepigt att få plats på barnvagnsplatserna på bussen. Men samtidigt är det ju två barn som ska få plats i vagnen och tänker man så så är den rätt kompakt ändå.{#lang_emotions_smile}

Här är en som har vagnen!

• Påsmällen2008

Jag har sett Jennys blogg och det är klart man man blir sugen när man ser att hon är så nöjd med vagnen. Jag har också läst en del andra inlägg på webben om vagnen och de som har vagnen verkar i stort sett supernöjda medan de som inte ännu köpt den har en del funderingar.

Hoppas fler kikar in här och delar med sig. Vore roligt att få mer bekräftat av de som faktiskt köpt vagnen.

• eec82

Är återförsäljare å har sålt ett par har en kund som är väldigt missnöjd då den blir så tung att köra. Hon hade svårt att komma över trotoarkanter å gå på grusvägar om det var någon grus/sten som var lite större tog de stopp osv.

Sen har jag haft två som är supernöjda. Så beror någ lite på hur man bor om den fungerar bra el ej.

• Påsmällen2008

Äntligen bestämde vi oss för att köpa Baby Jogger City Select vagnen. När vi kom till Babyland idag också så visade det sig att de hade 25 % på alla vagnar så det kunde ju inte blivit bättre.

Imorgon ska vi hämta upp den. Spännande!!! Är det någon som undrar över köregenskaperna sedan kan ni alltid skicka en fråga så meddelar jag hur vi upplever vagnen.

• Roxter
    Påsmällen2008 skrev 2010-05-30 23:09:12 följande:
    Äntligen bestämde vi oss för att köpa Baby Jogger City Select vagnen. När vi kom till Babyland idag också så visade det sig att de hade 25 % på alla vagnar så det kunde ju inte blivit bättre. Imorgon ska vi hämta upp den. Spännande!!! Är det någon som undrar över köregenskaperna sedan kan ni alltid skicka en fråga så meddelar jag hur vi upplever vagnen.
    På vilket babyland? Var där idag men såg inget sånt....
  • Påsmällen2008

I Haninge. De hade tydligen skickat ut ett sms till alla tidigare kunder men tjänsten hade inte funkat. När vi kom dit visste vi inte om erbjudandet men de påminde varje kund vilket skapade en enorm vagnfrossa bland många kunder.

Roxter skrev 2010-05-31 23:02:48 följande:
    På vilket babyland? Var där idag men såg inget sånt....
  • JBack
    eec82 skrev 2010-05-29 20:50:59 följande:
    Är återförsäljare å har sålt ett par har en kund som är väldigt missnöjd då den blir så tung att köra. Hon hade svårt att komma över trotoarkanter å gå på grusvägar om det var någon grus/sten som var lite större tog de stopp osv.

Sen har jag haft två som är supernöjda. Så beror någ lite på hur man bor om den fungerar bra el ej.
    Problemet att ta sig över kanter finns med alla vagnar även om just en fullastad BJ CS blir väldigt framtung. Det handlar om teknik. Man gör på samma sätt som med en pirra/säckkärra, dvs foten mot bakre hjulaxeln och trycker handtaget neråt/bakåt. Hur enkelt som helst.

Generellt sett upplever jag vår BJ CS som mycket gedigen och stabil.
  • Roxter

Instämmer JBack!! Har kört vagnen några veckor nu och har bara två ord: LOVE IT!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har kört Teutonia Team innan och den allra största skillnaden är ju så klart i och ur bilen. Hade behövt bygga en hel del muskler med den gamla vagnen. På andra plats kommer inte helt otippat att ratta runt den i trånga utrymmen. HELT oslagbart. Och sen så är den faktiskt lättare att ratta generellt jämfört med dubbelvagn, trots att jag hade med svängbara framhjul även innan.

• Pippinio

Hejsan,

Ni som har skrivit i den har traden har ju haft era BJ City Selects i ett par manader nu - hur tycker ni att den funkar?? Funderar pa att kopa till syskon som kommer att vara nyfodd/24 manader.

Det jag undrar mest ar:
    - Sitsen ser kort ut - hur lange tror ni ett barn (av normallangd) kan sitta bekvamt i sitsen? Tror ni det funkar till 3,5 ar?
    - Sover era barn skont i vagnen?
    - Ni som anvant vagnen till nyfodd/a, hade ni liggdel eller kan en nyfodd ligga bekvamt i det vanliga satet?
    - Om man sedan ska anvanda vagnen som singelvagn, forsvinner de nackdelar som manga verkar klagar pa  (tung/svarstyrd/lang)? Om dessa bara ar problem nar man har bada satena sa ar det val nagot som man kan ha overseende med eftersom man trots allt slipper dra runt pa en bred dubbelvagn....

Har hort sa otroligt mycket positivt om denna vagn, men inte sa mycket negativt sa forsok garna att forsoka tanka pa saker som irriterar er! Om det ar nagon som har erfarenhet bade av BJ CS och Mountain Buggy duo, eller BJ CS och en av Phil&Ted's tandemvagnar sa skulle en jamforelse uppskattas eftersom dessa ar vara andra tva alternativ!

Bor tillagga att vi bor i storstad (inga skogspromenader med andra ord!) i ett land dar det inte snoar eller ar isig (har forstatt att de sma framhjulen inte ar sa passande for sno och terrang).

Tackar pa forhand for vagledning i vagndjungeln!

• Roxter
    - Sitsen ser kort ut - hur lange tror ni ett barn (av normallangd) kan sitta bekvamt i sitsen? Tror ni det funkar till 3,5 ar?
    Min stora är knappa 2 år nu och han sitter jättebra i vagnen. Han sitter inte och dinglar med benen som man kanske kan göra i andra vagnar, eftersom sittdelens chassi blir som ett litet fotstöd. Så självklart, ju längre han blir desto mer böjda kommer knäna att bli när han sitter där men han kommer ju då också att åka vagn mindre och mindre så det ser jag inte som ett problem. Jag tror att han kommer att sitta bra då oxå. Sen justerar man ju både suflett och fotdel för att få sittdelen att bli antingen lite kortare eller lite längre.

Absolut! Man får ju fullt ligglägge när man fäller, men de brukar sova kanon på att ha den på näst längst ner. Jag har bägge vända mot mig så har jag närmsta barnen lite lite upprätt så räcker det för att få riktigt mycket utrymme för bakersta barnet även om han sitter i det mest upprätta läget.

- Ni som anvant vagnen till nyfodd/a, hade ni liggdel eller kan en nyfodd ligga bekvamt i det vanliga satet?
    Min yngsta var nog 4 månader när vi köpte vagnen så jag tog ingen liggdel. Har funkat kanon, har haft en tunn fårskinnsfäll för att "gosa till det".

- Om man sedan ska anvanda vagnen som singelvagn, forsvinner de nackdelar som manga verkar klagar pa  (tung/svarstyrd/lang)?
    Absolut!! Ibland om vi bara ska till lekplatsen så tar jag bara sätet för lillan i vagnen och lämnar hans säte. Det märks med en gång att vagnen blir än mer lättkörd. Jag tycker ju inte att den är speciellt tung eller svårstyrd även med båda barnen i. Kan gå och prata i telefonen och köra med en hand, men så märker jag oxå att det blir lite armträning med det funkar helt klart!

Innan vi hade den här så hade vi en bred vagn. Jag fick med nöd och näppe i och ur den ur bilen själv. Jag var tvungen att planera noga vart jag skulle och ibland kändes det bara jobbigt och bökigt. Den gick inte in i alla hissar heller. City Selecten däremot är lättare att få i och ur bilen än nån vagn jag haft tidigare (inkl. singelvagnar), den tar mindre plats (hade en UJ singel förut) och jag behöver aldrig ens tänka på vart vi ska eller vad vi ska göra. När vi packat mycket i bilen har vi kunnat skjuta in sätena bakom barnens bilbarnstolar nere i fotänden. Chassit i sin tur tar ju ändå så liten plats.

Behöver jag säga att jag älskar den här vagnen???
  • Roxter

Skrev en hel avhandling men glömde ju såklart vårt nyaste knep Om jag bara tar ena sätet när vi ska ut men storkillen helt plötsligt vill åka vagn, så har han fått sitta framåtvänd på chassit och hålla i pinnarna som man normalt fäster hans säte i. Haha, han älskar det och sitter som en kung!

• Eleonoratösen

Min 2,5 åring är väldigt lång för sin ålder (96 cm lång tror jag det var sist) och hon sitter jättebra. Och precis som Roxter skriver så kan man ju anpassa sitsarna lite. Så den ena använder vi till lillan och den andra till stora.
    Ja, när de väl somnar, mina barn sover sällan i vagn men när de gör det sover de gott!
    Jag köpte också så lillan var runt 4 månader så hon satt/låg i den. Det gick bra tycker jag. Nu väntar vi en trea som också kommer tätt så jag hoppas slippa köpa till liggdel, jag har använt det en så kort tid. Däremot ska jag köpa en adapter till babyskyddet så får bebisen ligga där i i början. Jag tror inte det blir så många gånga rundor i början, och måste jag ta en längre tur gör jag nog ändå det när de stora är på dagis och då har jag en duovagn som vi får låna.

- Om man sedan ska anvanda vagnen som singelvagn, forsvinner de nackdelar som manga verkar klagar pa  (tung/svarstyrd/lang)? Om dessa bara ar problem nar man har bada satena sa ar det val nagot som man kan ha overseende med eftersom man trots allt slipper dra runt pa en bred dubbelvagn....
    Jag kan hålla med att den är lite framtung, man får ta i lite extra när man upp för trottoarkanter, i synnerhet om stora sitter fram. Nu har jag inte testat i snö, och vi har grus på uppfarten och där blir det lite väl trögt. Men stora går ofta en bit först och när hon blir trött så sätter hon sig så det är sällan vi har de problemen.

Jag har haft en P&T Vibe, en babytravel syskonvagn och kan inte säga annat än att den här är den bästa vagn jag haft (även när man jämför med de singelvagnarna jag hade när vi bara hade ett barn. Den näst bästa var Babyjoggers Citymini så du ser ju vad jag gilar!) Babytravels var stabil och är säkert bättre i snö och så men vilket bök att fälla och få in i bilen. Vi har en rymlig bil men hatade när den tog upp hela bakluckan och sedan en liggdel ovanpå det. Vilket kaos! Jag tar först av liggdelarna och lägger dem på hög i ena delen av bakluckan och sedan fäller jag snabbt chassit och  lägger ovanpå (är det rejält lerigt så lägger jag en plastduk emellan eller så lägger jag chassit bredvid. Snabbt, enkelt och lätt! Och massor av plats kvar i bagaget.

Den enda konstiga saken är att på alla bilder så sitter sitsen i mittenfästet när man har den som singelvagn och då kan man bara ha den framåtvänd (någon annan som upptäckt det?) och jag vill ha barnet mot mig, och dessutom så högre upp. Så jag sätter det alltid i det översta och har inte märkt någon instabilitet. Vet inte om man verkligen borde göra så, men jag vill helst ha barnet där. Förvånad  Och jämför man med P&T så är den otroligt stabil med sina fyra hjul. Kanske det blir dumt när barnet blir större, och i och för sig så borde vagnen bli singelvagn när barnet är så stort att det kan sitta framåtvänt.

Och jag tycker det är lätt att ha saker i varukorgen hur man än väljer att ha sitsarna.

Svar på tråden Har du en Baby jogger city select?