• Maja1980

Hur gör ni som har graviditets snuva??

Ja som rubriken lyder..
    Hur gör ni som har graviditets snuva??

Själv har jag haft en rejäl snuva sedan slutet av januari. Skulle absolut inte kunna sova om natten utan min nässpray med kortison i. Men ibland andvänder jag istället mitt andra nässpray (otrivin) mot snuvan som är mycket mer effektiv men som man inte kan andvända i mer än 10 dagar i rad. Men nässprayet med kortison i är ju heller inte så nyttigt att ta i längden... så jag vet inte riktigt om jag gör så fel i att variera dem emellan.

Jag blir så lätt andfådd, tjock i nästan och snorig utan mina spray... Och antagligen kommer jag väl att ha det så här hela graviditeten ut misstänker ja.

Finns det inga andra sätt bättre undrar ja??? 
    Det skulle inte fungera att låta snuvan få regera fritt!

Är tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur gör ni som har graviditets snuva??
  • FrökenR

Koka eget saltvatten, låt svalna och droppa i näsan med ett sugrör eller en liten spruta. 1 krm på 1/2-1 dl vatten, obehagligt om man gör det för starkt men funkar för mig.

• Haligh

Är också vansinnigt nästäppt, det kommer framförallt mot kvällen. ´Sover dessutom med bettskena så utan nässpray känns det som att jag ska kvävas! Vet att man inte bör använda mer än tio dagar (detta är vanlig nässpray) men jag är nog uppe i tre veckor nu... Har inte gått iväg till nån doktor för det, man kanske ska göra det. Är bara i tionde veckan så jag kan ju inte gärna använda nässpray ända till årsskiftet...

• Nosan83

har använt otrivin hela graviditeten nu. är i v 31 så sen i november varje dag. överlever inte annars. har provat allt tex koksalt mm men inget hjälper mer än otrivin för mig

• I Love You Three

jag använder också, o har gjort i mer än 10 dagar. jag ahr tom fått flytta ut på soffan för jag snarkar så mycket när jag e täppt i nöäsan så sambon inte kan sova :-P

är i vecka 35 nu,. 
  • Vera80

Renässans nässpray funkar väldigt bra för mig.....

• Oktoberbebis

Jag låter bli att använda spray och att snyta mig för ofta. Det blir mycket bättre efter ett tag om man kan låt bli....
    Var inne i en riktig snorperiod, men det har blivit mycket bättre nu!

• Helen69

Jag väntar mitt 5:e barn och har använt nässpray under alla grav. och sedan efter förlossningen har jag tappat ner och det har gått jättebra. När jag är gravid och är täppt i näsan får jag kväljningar och måste kräkas. Jättejobbigt så det finns inget alternativ för mig:(

• Grill

Jag vill inte använda nässpray då jag sett flera som kommit in i en ond cirkel och blivit beroende.
    Jag använder mig av en stor spruta (Nasaline) från apoteket, 60 ml koksaltlösning sprutas in i varje näsborre och sköljer igenom bihålorna (inte så otäckt som det låter...) Man kan även använda sig av en näskanna som tex. finns på hälsokosten.
    Annars är väl tipset att ligga högt med huvudet.

Nasaline http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=nasaline
    Näskanna http://www.renasnoken.se/Produkt.html

• bebistre

Nässpray är underbart, för mig funkade inget annat. Använde i dtort sett hela grav. till sonen va ca 1 månad. Jag hade nezeril.

• Josefin L

Jag klarar mig inte heller utan vanlig förkylningsnässpray och har använt det under hela graviditeten tyvärr. Har provat med alla "snällare" sprayer men det hjälper inte. Får hoppas det blir bättre efter förlossningen och att man kan trappa ner då.

• Maja1980

Herregud, innan jag blev gravid hade jag ingen aning om att man kunde få sån här "graviditets förkylning". Det verkar var mycket vanligare än vad jag trodde.

Ja jag får väl pröva några av tipsen men annars får det helt enkelt bli nässpray. Himla tråkigt att behöva ta till något som man kan bli beroende av.

Finns det någon här som har haft problem med att sluta med nässprayet sen efter graviditeten då? och på vilket sätt i så fall. Några smarta avvänjningstips, så att man vet vad man kanske kommer att ha framför mig sen.

Tack för alla kloka tips och svar!

• Josefin L

Jag brukar få köra avvänjning även efter vanliga förkylningar. Brukar få använda nässpray under flera månader efter en förkylning. Som nertrappning brukar jag gå över till kortisonnässpray (Rhinocort aqua) och sedan till saltvattenspray (Renässans).

• Maja1980

Ojdå... det är mkt att tänka på innan man börjar med nässpray märker ja.
    Tack för svar..

• bebistre
    Josefin L skrev 2010-05-29 16:13:54 följande:
    Jag brukar få köra avvänjning även efter vanliga förkylningar. Brukar få använda nässpray under flera månader efter en förkylning. Som nertrappning brukar jag gå över till kortisonnässpray (Rhinocort aqua) och sedan till saltvattenspray (Renässans).
    Håller med! det enda som funkar när jag ska sluta är rhinocort aqua! Super!
  • cilli

Dagtid använder jag Renässans plus, nattetid blir det Otrivin. Får panik när näsan är helt totalt igentäppt och dessutom snarkar jag som en hel karl. 

Parallellt med detta så kör jag även Nozoil för att smörja näsans slemhinnor :)
    Tror inte att jag kommer att bli "beroende" av detta. Folk slutar ju röka och blir helt "återställda" i luktsinne, smaksinne, hyn etc. efter en tid. Det handlar väl om att "härda" ut efter barnet är fött. Det tror jag dessutom är enklare när man inte har en bäbis i magen som trycker mot lungor och diverse. 
  • Maja1980
    cilli skrev 2010-05-29 19:06:04 följande:
    Dagtid använder jag Renässans plus, nattetid blir det Otrivin. Får panik när näsan är helt totalt igentäppt och dessutom snarkar jag som en hel karl.  Parallellt med detta så kör jag även Nozoil för att smörja näsans slemhinnor :) Tror inte att jag kommer att bli "beroende" av detta. Folk slutar ju röka och blir helt "återställda" i luktsinne, smaksinne, hyn etc. efter en tid. Det handlar väl om att "härda" ut efter barnet är fött. Det tror jag dessutom är enklare när man inte har en bäbis i magen som trycker mot lungor och diverse. 
    Det tror jag med!
  • Grill
    - Använder man nässpray längre än tio dagar riskerar man beroende. Slemhinnan i näsan blir beroende av det avsvällande i nässprayen och om man inte fortsätter med sprayen sväller slemhinnan upp.
    Från http://www.expressen.se/halsa/1.1192066/allt-fler-beroende-av-nasspray

Det bästa är ju att aldrig börja under graviditeten, eftersom "snuvan" håller i sig längre än en vanlig förkylning och att man genom detta kommer in i en ond cirkel. Ju mer/längre man använder sprayen dessto mer svullen blir man... Snuvan sitter därför i så länge man sprayar.
  • Maria222

Jag orkar inte vara täppt i näsan och använder mitt neseril regelbundet.
    Beroendet tar jag tag i när bebisen är född, nu måste jag kunna andas normalt med den här stora magen.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • cilli
    Maria222 skrev 2010-05-30 18:39:13 följande:
    Jag orkar inte vara täppt i näsan och använder mitt neseril regelbundet. Beroendet tar jag tag i när bebisen är född, nu måste jag kunna andas normalt med den här stora magen.
    {#lang_emotions_smile} Håller med...
Svar på tråden Hur gör ni som har graviditets snuva??