• minimc

Solskyddsfaktor för 10 månaders??

Nån som har erfarenhet?

Ja vet att man "inteska" använda solskyddsfaktor till barn under 1 år.. men tänker ha lite påd e ställen där hon inte har kläder på,

Köpte en Garnier sun Kids spf 50, vet någon o0m den 'är bra, eller vad ska man köpa :)?

• Svar på tråden Solskyddsfaktor för 10 månaders??
  • Flickan och kråkan

Jag skulle nog kört aco:s 30 för barn eftersom den bara innehåller partikelfilter. Alla solskyddskrämer med faktor 50 innehåller även kemiska filter. Det är den enda jag hittat med enbart partikelfilter.

• Smilla75
    minimc skrev 2010-05-28 08:08:02 följande:
    Nån som har erfarenhet?Ja vet att man "inteska" använda solskyddsfaktor till barn under 1 år.. men tänker ha lite påd e ställen där hon inte har kläder på,Köpte en Garnier sun Kids spf 50, vet någon o0m den 'är bra, eller vad ska man köpa :)?
    Den kommer jag att ha på min 7 månaders i Thailand. Bra med högsta faktorn.
  • Flickan och kråkan

Ett annat tips är att hitta en riktigt bra solhatt med breda brätten. Vi har köpt jeanssolhatt från geggamoja till våra två - 1 år resp. 2½ år (båda mycket solkänsliga). Super, jeans som är i stort sett noll genomsläpp på och så rejält breda brätten som sluttar nedåt, skuggar hela nacken och hela ansiktet. De ser ut lite som biodlare men vad gör det. Vi var ute i solen en hel dag härom dagen. Många "röda" barn, men vi behövde inte ens smörja. Långärmat och långbent (ej vitt) och så dessa super solhattar .

• LillaG

Det är inte bäst att ha hög solskyddsfaktor på barn under 1 år. Om du "måste" ha solkräm på barnet ska det vara som Frösöblomster skriver, ett solskydd med endast partikelfilter och utan kemiskt filter. Som jag har hört från ett bvc beror detta på att barn under 1 har svårt att bryta ner de kemiska ämnen som går in i kroppen. En solkräm med endast partikelfilter lägger sig dock som ett skyddande lager på kroppen och går alltså inte in och behöver brytas ned.

Jag har också valt att köpa ACO Kids spf 30 eftersom den innehåller endast partikelfilter, för att använda på Lucas om jag känner att han måste ha solkräm av någon anledning i sommar.

Isac 0607 ♥ Lucas 0910
  • Smilla75

ACO hamnade så långt ned i testet så det var inte intressant för mig, dåligt UVA skydd.

• LillaG
    Smilla75 skrev 2010-05-28 20:56:00 följande:
    ACO hamnade så långt ned i testet så det var inte intressant för mig, dåligt UVA skydd.
    Och jag kör hellre kläder på än smetar på kemiskt skydd som går in i kroppen.

Tur man får göra som man vill {#lang_emotions_sunny}
    Isac 0607 ♥ Lucas 0910
  • LillaG
    Smilla75 skrev 2010-05-28 20:56:00 följande:
    Förresten - taltar vi om det testet som publicerades i Råd & Rön nu?
    Där finns inte ACO's kräm med - bara sprayen. Krämen har fått bra omdöme tidigare.
    Isac 0607 ♥ Lucas 0910
Svar på tråden Solskyddsfaktor för 10 månaders??