Fisk -gravid ?
Jag äter så sällan fisk så jag har inte orkat kolla upp vilken man kan och inte bör äta som gravid.
Men så ska vi på en middag och jag måste välja meny och vill ha fisk menyn som består av Marulk. Kan jag äta det?
Jag äter så sällan fisk så jag har inte orkat kolla upp vilken man kan och inte bör äta som gravid.
Men så ska vi på en middag och jag måste välja meny och vill ha fisk menyn som består av Marulk. Kan jag äta det?
kolla på www.slv.se länka dig fram till "mat för gravida" där har du hela listan!
Det finns fler fiskar du kan äta än tvärtom. Men Jummi har ju redan gett dig länken till livsmedelsverket
Marulk är lurigt, det står inte om den i några listor, men jag har läst någonstans att den innehåller samma giftnivåer som gädda (som har höga nivåer). Sen kanske den oftast är odlad och då borde det väl vara ok. Men jag blev väldigt osäker på marulken...
Inget bra svar inser jag, hehe...
Hildis: du kanske har rätt, på institutet för miljömedicin säger dom också det:
www.imm.ki.se/riskweb/bedomningar/Hg.html
isåfall borde SLV uppdatera sin lista.
Tack för era svar.
Gick in på länken men det var precis som Hildis sa, det stod inget om Marulk.
vet inte vad jag ska göra nu... vill så gärna ta fisken då det andra alternativet inte alls var gott men jag vet ju inte om jag kan äta den
Om man bara äter den en gång och aldrig mer (under grav) kan det skada barnet????
sarah: Nej, äter du det en gång vägar jag lova att du inte behöver oroa dig!
Tänker helt som Listo -en gång kan nog inte skada barnet. Njut av middagen.
Monstermor