• Galadriel

Någon med barn som plötsligt haltar?

Vår son är 2 år och har börjat halta på vänster ben. Detta upptäcktes för en knapp vecka sedan. Han klagar inte över smärta på något vis. Vi fick träffa läkare igår som trodde det kunde vara "höftsnuva", men hon var inte säker och vi ska kontakta henne igen på måndag om det fortfarande håller i sig. Han hade falsk krupp för ett par veckor sedan och tydligen skulle det kunna sätta sig i höften.

Har ni råkat ut för något sådant här och vad berodde det på? Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon med barn som plötsligt haltar?
  • bangkok

Ja min son hade snuva i höften ett antal gånger mellan 4 och 11-12 år.
    Första gången kunde han inte gå - vaknade en morgon och ville inte gå men hade inte ont i viloläge, bara när han stödde på benet.
    Först trodde jag han skojade med mej ( hade en kompis som brutit benet o blivit gipsad -vilket var väldigt intressant) men förstod ju snart att han verkligen inte kunde gå.
    Åkte direkt till barnsjukhuset som skickade till rtg och man gjorde ultraljud i ljumsken -jag misstänkte bråck.
    Men man var ganska säker från början att det var snuva i ljumsken och det var det ju.
    Det bildas vätska i mellan några hinnor i ljumsken och ganska vanligt speciellt på pojkar fram till tonåren.
    Min kille var öronbarn och man sa att det kunde vara en orsak då man sett just dessa barn var överrepresenterade.
    Vi blev inlagda några dygn på ortopeden de första åren för att han fick absolut inte belasta benet och det kunde vara svårt att klara hemma.
    När han blev äldre förstod han ju bättre och kunde hantera kryckorna själv - på ortopeden fick han rullstol, vilket han tyckte var jätteroligt!
    Varje tillfälle varade knappt en vecka - sen var det som vanligt- helt utan besvär tills nästa gång.
    Under hans år var det 1 -2 ggr/ år.
    Idag är han vuxen och har absolut inga men av det.
    Behandlingen var alltså total vila och ingen belastning på benet - ingen medicin!

• sarsparis

Ja faktiskt, en morgon haltade han på höger ben. han klagade inte över att han hade ont, jag klämde kände och vred på både ben och fot men ingen reaktion. två dar senare var det borta. Fattar ingenting....tänkte att det kanske var et ticks.

• Galadriel

Tack för era svar (kan inte kolla tråden så ofta för vi har en liten nyfödd här hemma också!)! Vi försöker ha honom så stilla det går och hoppas innerligt att det "bara" är höftsnuva och inget allvarligare. Tack bangkok för ditt utförliga svar!

• bangkok

Så lite så- känns bra om man kan dela med sig av sin erfarenhet.
    Hoppas ni får positivt besked på måndag -ovissheten kan göra en smått galen .
    Om du vill o kan får du gärna medd hur det går - lite nyfiken.
    Och så blir jag lite avis på att du har en liten bebbe - väntar mitt första barnbarn om8 veckor -och längtar så vansinnigt mycet att få " snusa" på den lille/lilla - doften av bebisar får ens hjärta nästan att spricka - men man kan ju inte "snusa" runt på allas bebisar, hahaa......
    Lycka till med de små liven!

Svar på tråden Någon med barn som plötsligt haltar?