Hydronefros-Förstorat njurbäcken-Flank smärtor
Förra fredagen runt frukost så började jag känna en smärta jag aldrig tidigare känt, en smärta i mitten av ryggen (sidan). Smärtan kom kraftigt med en gång och jag fick nästan svårt att andas. Det kändes nästan som om något blivit punkterat i kroppen.
Smärtan kom och gick under hela helgen men på söndagen hade jag för ont då toppsmärtan satte in så då bestämde jag mig för att åka in till förlossningen (Karolinska, Solna). På ett ul konstaterades det att jag hade en vidgning på njurbäckenet och jag fick åka hem med "Spasmofen" (suppar). Hela måndagen låg jag utslagen i fosterställning pga "Spasmofenet", biverkningarna var olidliga (ett galet illamående) och smärtan blev värre än någonsin i ryggen så det var bara att åka tillbaka till förlossningen igen. Nya prover, ny gynundersökning mm. Alla prover såg bra ut och min lilla kille mår bra men de beslöt sig för att behålla mig eftersom jag mådde så dåligt och de ville se mig smärtfri i minst 12tim.
Tisdagen såg likadan ut, smärtan kom och gick och då toppsmärtan drog igång så fick jag någon form av spruta. Onsdagen kom och jag mådde precis som innan men läkaren sa att jag kunde få åka hem och att jag kunde börja äta Citodon (2 tabl max 4 ggr om dagen). Läkaren säger att det jag har heter "Hydronefros" och att den är måttlig, skulle jag däremot bli värre så kan stomi/kateter ev bli aktuellt. Något jag så klart inte vill så vi får hoppas på det bästa.
Läkaren sa att "Hydronefros" är något som kan gå över om några dagar/några veckor men det kan också vara så att jag får dras med detta under resten av graviditeten! Jag är 26+5 idag och jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att ha så här FRUKTANSVÄRT ONT i bara några veckor till!
Inatt har jag inte sovit mer än någon tim, Citodonet kickar in och jag blir kvitt smärtan för en kort stund för att sedan känna av den igen. När jag har som mest ont så vill man bara krypa ur sin egen kropp, man vill skrika och man gråter okontollerat.
Jag är ryggopererad i sept-09 (diskbråck på 2 nivåer och jag opererades via buken) och är van med smärta både innan och efter op men detta tar verkligen priset! Jag har ALDRIG varit med om en smärta som denna med "Hydronefros".
Det känns som hela ryggen och även en bit fram på sidan av magen (höger sida) bokstavligen skall spricka. När den värsta smärtan har lagt sig så är man livrädd att den skall komma tillbaka igen, vilket den tyvärr gör.
Är det någon annan här som upplevt/upplever det jag gör?
Åt ni Citodon mot smärtan eller fick några andra preparat?
Själv får jag en otrolig ångest varje gång jag tar 2 tabl, jag som knappt ville ta Alvedon innan. Jag litar så klart på läkarna som skrev ut Citodon åt mig men det är ju inga svaga saker direkt.
Är det någon som opererat in stomi etc? Hur har det funkat för er?
Hur länge hade ni dessa symptomer och är det någon som det har gått över för utan op?
Är jättetacksam för svar!
prinsessbakelsen.blogg.se