• BusGrogg

Måla om kökssoffa!?

Är inte sådär värst händig av mig, men har nu bestämt mig för att måla om en kökssoffa.Den är just nu ljusblå :O men jag vill ha den vit.
    Hur ska jag gå tillväga och vad ska jag använda för slags färg?
    Ja alla tips är välkommna

• Svar på tråden Måla om kökssoffa!?
  • strojes

Vilken typ av färg är den målad i nu?
    Du bör nog slipa den med sandpapper så den nya färgen fäster ordentligt. Och så bör du måla minst två gånger så att den blåa inte lyser igenom. En lackfärg ger tåligare yta och är lättare att hålla ren.
    Färghandeln kan ge dig tips på hur du ska göra.

• strojes

Om det är en lackfärg (blank yta) bör du slipa ordentligt så att lacken försvinner. Däremot är det inte nödvändigt att all den gamla färgen försvinner.

• Skittles 77

Såhär gör du:

Om det är mycket ojämnheter rekommenderar jag dig att slipa till den lite med fint sandpapper

Tvätta av den ordentligt, diskmedel och vattne funkade för mig.

Sen ska soffan grundas, med Snickerislip även kallat V-slip.
    Jag rekommenderar att du väljer en vattenbaserad då det är mindre lukt och betligt lättare att rengöra penslar och händer...

När du grundat så märker du om det blåa fortfarande lyser igenom...gör det det så grunda en gång till, grundfärgen är billigare än lacken...

Sen är det dags för lackfärgen...det finns olika varianter, halvblank, blank, det är en smaksak...be att få kika på prover i affären.

Stora plana ytor är det smidigt att måla med en miniroller, skumgummi är super. Annars år pensel utmärkt, avsluta med långa drag över hela ytan, det blir snyggast. lackfärg har en tendens att rinna lite tycker jag och jag föredrar att måla två gånger så brukar jag slippa droppar som torkar.

Gå du till färgaffären och säger att du ska måla en köksoffa och behöver grundfärg och lackfärg, vattenbaserad vet de precis vad som gäller.
    Det räcker med att du köper en liter av varje.
    Be dem visa dig olika penselalternativ, de dyraste är inte alltid de bästa...

Undrar du något så fråga på!

• Skittles 77

Anledningen till att jag målar med lackfärgen två gånger är alltså at jag målar så tunt för att det inte ska rinna...!

• BusGrogg

Tack för svaren, lät ju inte så svårt iallafall
    Nu när jag ändå är i farten så tänkte jag måla om fönsterkarmarna, vita de med... är det samma princip då eller?

• Skittles 77

Japp, samma princip, fast glöm rollern!
    Och du, tejpa ordentligt!

• znozan

använd målartvätt innan du målar... Diskmedel lämnar kvar en osynlig fet hinna.

• Skittles 77

Bra tips är znozan, det ska jag tänka på nästa gång! Fast jag brukar bara köra vatten...

• M och J

Provade varmluftspistol för att ta bort många lager färg på en möbel jag skulle måla om. Det var oerhört lättarbetat. Bara att värma upp färgen och skrapa bort.

Hur mycket jobb man behöver lägga ner beror väl på hur möbeln ser ut när man börjar.. och givetvis på hur noggran man är..

Roligt att pyssla!!

Svar på tråden Måla om kökssoffa!?