• lilyminna

Kabanoss??

Hej!

Får man äta kabanoss?? NÅgon som vet? Är sååå sugen på det.....

jättetacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Kabanoss??
  • längtar och väntar

Varför skulle man inte få?

• lilyminna

för att man ska undvika kallrökt kött och jag vet inte om det är kallrökt eller inte

• listo

Tänker du tillaga korven? I så fall spelar det ingen roll om den är kallrökt eller varmrökt eller rå innan, för tillagningen tar död på alla eventuella bakterier och parasiter som kan vara skadliga under graviditeten.

Traddiraddiraj
  • La Lola

Du tänkte väl steka den?
    Eller?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lilyminna

jag tänkte köpa den i gatukök ;) men nu blev det hamburgare istället

läste att kallrökt korv måste frysas minst i tre dagar om man ska äta....fast jag  vet int om den är kallrökt eller varmrökt men jag tar inga risker :)

• La Lola
    lilyminna skrev 2010-05-28 13:32:22 följande:
    jag tänkte köpa den i gatukök ;) men nu blev det hamburgare istället läste att kallrökt korv måste frysas minst i tre dagar om man ska äta....fast jag  vet int om den är kallrökt eller varmrökt men jag tar inga risker :)
    Men den är ju stekt. Dvs tillagad.
  • lilyminna

ja fast de kan ju slarva med stekningen, de kankse bara värmer den lite, inte säkert det håller den graden av upphettning tänkte jag ;) Har själv jobbat på gatukök en gång i tiden så jag vet .....

• La Lola
    lilyminna skrev 2010-05-28 19:25:33 följande:
    ja fast de kan ju slarva med stekningen, de kankse bara värmer den lite, inte säkert det håller den graden av upphettning tänkte jag ;) Har själv jobbat på gatukök en gång i tiden så jag vet .....
    Men du vågade äta hamburgare? {#lang_emotions_undecided}
  • lilyminna

ursäkta om jag frågade då, hamburgare vet jag att jag kan äta för de ligger i frysen men jag trodde att det kunde vara någon annan bakterie i kabanoss eftersom ja inte ätit den innan. Läste nämligen att det finns en bakterie som INTE dör av upphettning och blev osäker!!!

dåligt tycker ja de känns mer som du bara vill ha "rätt" än att hjälpa

• La Lola
    lilyminna skrev 2010-05-28 21:14:56 följande:
    ursäkta om jag frågade då, hamburgare vet jag att jag kan äta för de ligger i frysen men jag trodde att det kunde vara någon annan bakterie i kabanoss eftersom ja inte ätit den innan. Läste nämligen att det finns en bakterie som INTE dör av upphettning och blev osäker!!! dåligt tycker ja de känns mer som du bara vill ha "rätt" än att hjälpa
    Både toxoplasma gondii och listeria dör av upphettning (vid 70 grader).
    Toxoplasma dör även vid frysning, det gör inte listeria.

Toxoplasma gondii:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Listeria:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Jag ber om ursäkt för att jag ifrågasatte att du vågade äta det ena men inte det andra.
Svar på tråden Kabanoss??