Igångsättning pga förlossningsrädsla?
Någon som blivit igångsatt pga förlossningsrädsla?
I vilken vecka blev ni igångsatta? Var kroppen "mogen" då eller hade ni inte öppnat er något alls?
Någon som blivit igångsatt pga förlossningsrädsla?
I vilken vecka blev ni igångsatta? Var kroppen "mogen" då eller hade ni inte öppnat er något alls?
Jag blev igångsatt pga bla förlossningsrädsla. De andra orsakerna var snabb första förlossning och stort barn. Blev igångsatt i vecka 39+0 och var omogen.
Jag har fått erbjudande om igångsättning i vecka 37+0...är inte det lite väl tidigt?
37+0 räknas barnet som fullgånget så det är okej! Min dotter är född 37+3 med igångsättning. Vardå öppen 3 cm på kollen 37+0 och så valde vi att komma tre dagar senare. 5 cm öppen när det tog hål på hinnorna, två timmar och rejäl molvärk senare gick vattnet och värkarna satte igång och hon är född tre timmar efter det Hoppas på liknande avslutning på den här graviditeten. Dottern vägde 3600 gram redan och den här bebisen ser ut att vara större enligt tillväxt-ul!
Men visst får man inte bli igångsatt om man inte mognat?
Mig hade de inte vägrat igångsättning öven om jag varit omogen, men jag vet ju själv att riskerna för utdraget förlopp och snitt ökar om man är omogen. Jag känner också nu att jag nog vill vara en bit på väg vid igångsättningen hur jobbigt jag än tycker det är att vänta.
Risken för att igångsättning slutar med snitt är dock störst för förstföderskor, har jag fått veta.
Ärligt talat - jag blev igångsatt (pga av andra skäl) och det var i efterhand nog ingen bra idé - jag var omogen, de enligt mig konstgjorda värkarna gjorde bara extremt ont och tog mig inte till målet. Jag kände att kroppen och bebisen inte alls hängde med.
Det slutade med akut kejsarsnitt, eftersom bebisen inte orkade länge (och inte jag heller). Nu önskar jag en normal förlossning, det verkar som det bättre alternativet, även om jag nog ser mig själv som förlossningsrädd (då som nu).
Jag förstår inte varför man ska få bli igångsatt pga förlossningsrädsla? Borde man inte önska ett snitt istället då?