• hundpuss

Vad vet du om Welsh Springer Spaniel?

Som rubriken lyder,

vad vet du om rasen?
    För/nackdelar?

Jag söker en aktiv kompis, med lite mer "krut" än min cavalier.

• Svar på tråden Vad vet du om Welsh Springer Spaniel?
  • hmcc

Dom jag har träffat är det stor skilland mellan hane och tik, hanen KAN bli "mycket" hund och lite besvärliga medan tikarna har varit väldigt mjuka och fina.

• Tuffen

Hellre en Clumber spaniel, i s f.

• hundpuss
    Tuffen skrev 2010-05-28 14:37:06 följande:
    Hellre en Clumber spaniel, i s f.
    Du får gärna utveckla varför.
  • hundpuss
    hmcc skrev 2010-05-28 14:31:16 följande:
    Dom jag har träffat är det stor skilland mellan hane och tik, hanen KAN bli "mycket" hund och lite besvärliga medan tikarna har varit väldigt mjuka och fina.
    Hur tänker du kring mycket hund?
    Vid löp? Andra hanar? Vaktiga?
    Allmänt envisa?

Har aldrig själv träffat en hund ur rasen, hann tyvärr inte med allt jag ville titta på i Hässleholm
  • hmcc
    hundpuss skrev 2010-05-28 15:48:03 följande:
    Hur tänker du kring mycket hund?Vid löp? Andra hanar? Vaktiga?Allmänt envisa? Har aldrig själv träffat en hund ur rasen, hann tyvärr inte med allt jag ville titta på i Hässleholm
    Dom jag har träffat nära (vilket iofs inte är så många, 3 stycken) har varit haniga och stressade och inte vidare samarbetsvilliga.
  • emsoca

Jag har träffat på endel på kurser bla och fått den uppfattningen att det är en trevlig ras med lagom motor om man vill ha en aktiv kompis. Dom Engelska springrarna har mer jakt i sig och kan därför upplevas som mer stressade och svåra mycket spring i benen. Men som sagt de Welshar jag träffat har varit lugna och trevliga samarbetsvilliga. Tycker det låter som ett bra rasval för dig.

• hmcc

Ska tillägga att jag träffat betydligt fler tikar och dom har varit riktigt trevliga.

• Molson Canadian

Är uppvuxen med en welsh och tycker att det är en oerhört trevlig ras. Hade en hane och vi hade inga bekymmer med honom överhuvudtaget. Inga besvärliga beteenden och inga svårigheter att samarbeta. Körde både lydnad och agility med honom. 

• hundpuss

Jag har ju inga planer på att tävla i elitlydnad direkt, det enda jag vet att jag verkligen vill ha är liiiite mer krut eller vad man ska kalla det.
    Vill satsa mer på viltspår och ha en aktiv kompis som trivs i skogen med mig om min cavalier.

Dessutom är de otroligt lockande rent exteriört eftersom jag föredrar spanielraser.
    Känns som en bra "allround hund" ?
    Agility, lydnad, viltspår, sök mm. är ju saker jag redan provat på och tränar idag.

Har kikat på en del uppfödare på olika håll i landet, får se vad jag kan hitta.

• Molson Canadian
    hundpuss skrev 2010-05-29 17:24:22 följande:
    Jag har ju inga planer på att tävla i elitlydnad direkt, det enda jag vet att jag verkligen vill ha är liiiite mer krut eller vad man ska kalla det. Vill satsa mer på viltspår och ha en aktiv kompis som trivs i skogen med mig om min cavalier. Dessutom är de otroligt lockande rent exteriört eftersom jag föredrar spanielraser. Känns som en bra "allround hund" ? Agility, lydnad, viltspår, sök mm. är ju saker jag redan provat på och tränar idag. Har kikat på en del uppfödare på olika håll i landet, får se vad jag kan hitta.
    Vår hane var en lite av en traktor. Det enda negativa jag kan komma på är att jaktlusten naturligtvis kunde göra det svårt att bryta om han låste sig på något djur, men för ditt ändamål är ju den egenskapen ypperlig.  
Svar på tråden Vad vet du om Welsh Springer Spaniel?