• Tazocina

Måla tripp trapp stol, vilken färg?

Vi ska strax åka och köpa en begagnad tripp trapp stol. Tänkte sandpappra den och sedan måla den vit. Nu är frågan vilken typ av färg man ska använda för att få en hållbar yta som är lätt att torka av, vattenbaserad, oljebaserad eller sprayfärg?

• Svar på tråden Måla tripp trapp stol, vilken färg?
  • crazy mom

Säger bara lycka till! =)

Jag köpte en beg. triptrap förra sommaren, färg köptes in men den ligger fortfarande i delar. När jag insåg hur många delar, konstiga vinklar och finurligt man måste fästa den rasade mitt intresse...

Andra har kanske lyckats bra med målning. Kul för dom

Jag råder hellre till att köpa en bättre beg. vit =)

Det är inte FÅ timmar man får lägga på att måla en triptrapstol

• TheMother

Sprayfärg håller iaf inte så bra. Man får räkna med att det lossnar färg där sitt och fotplatta suttit (fast det kanske det gör med alla färger?)

Iofs, hörde häromdagen att det finns nån lack man kan måla över med, för mer utsatta ytor. Som gör ytan mer tålig alltså. Kanske kan vara nåt?

Mamma till Anton 080920
  • soda

jag lämnade in min triptrap på omlackering på ett ställe bla. lackar skåpluckor, blev superbra och var superenkelt

• Smilla75
    soda skrev 2010-05-28 20:03:32 följande:
    jag lämnade in min triptrap på omlackering på ett ställe bla. lackar skåpluckor, blev superbra och var superenkelt
    Vad kostade det?
  • soda
    Smilla75 skrev 2010-05-28 20:13:13 följande:
    Vad kostade det?
     betalde 150:-
  • Smilla75
    soda skrev 2010-05-28 22:16:22 följande:
     betalde 150:-
    Kompispris eller.
  • soda
    Smilla75 skrev 2010-05-29 09:52:50 följande:
    Kompispris eller.
    Nja, eller lackade om alla köksluckor samtidigt, så vet inte om hon gav det till ett lite bättre pris då.
  • Sandris82

Måla med grundfärg ("häftgrund" säger min pappa målaren) o sedan på med snickerifärg. Klart att det blir finare med lackering, men 150 kr kostar det inte här iaf att lacka en stol! Snarare bortåt 500:ingen ...

hade nog målat o varit gald med resultatet

• supersötasilversara

Har målat vår begagnade tripptrappstol vit, slipade först med sandpapper för hand och målade sedan 3 lager blank vit färg. Jag tog bort sitt- och fotdelarna och målade de för sig.

Nu hade vi färg hemma men jag skulle nog egentligen också rekommendera att leja bort och få den sprutlackad. Dels har de annan färg + att det verkligen blir fint. Fast då kostar det ju. Vi har en byrå som jag slipat och har varit på väg att måla men tror faktiskt att jag ska höra med olika sprutmålerier om vad det kostar att få den sprutlackad, blir mer hållbart resultat i längden.

Jag har målat köksmöblerna med samma färg och jag är noggrann, ändå så lossnar det emellanåt en liten färgflaga om man tappar typ en gaffel eller något annat hårt på den målade ytan. Jag upplever att ytan inte är särskilt tålig med bara färg på. Skulle nog också rekommendera båtlack eller liknande.

Å andra sidan så gör det kanske inget att den blir lite sliten, jag tycker i alla fall att vår stol är finare nu vit med små "skavsår" än sliten bokfärgad som den var innan Men ska du måla själv, satsa på så blank färg som möjligt + gärna lack åtminstone på de mest utsatta ytorna.

Själv längtar jag tills jag börjar jobba igen, då ska jag köpa två nya fina VITA stolar på ikea till barnen

• supersötasilversara

Ska också tillägga typ vissa röda fläckar (tomatsåser och liknande) eller tex te och kaffe (fast hur ofta dricker små barn det ) färgar ibland av sig på den vita målade ytan.

• Linastrumpan

Jag skulle ha sprayat den med vit färg och sen lackat den med parkettlack.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Måla tripp trapp stol, vilken färg?