Har målat vår begagnade tripptrappstol vit, slipade först med sandpapper för hand och målade sedan 3 lager blank vit färg. Jag tog bort sitt- och fotdelarna och målade de för sig.
Nu hade vi färg hemma men jag skulle nog egentligen också rekommendera att leja bort och få den sprutlackad. Dels har de annan färg + att det verkligen blir fint. Fast då kostar det ju. Vi har en byrå som jag slipat och har varit på väg att måla men tror faktiskt att jag ska höra med olika sprutmålerier om vad det kostar att få den sprutlackad, blir mer hållbart resultat i längden.
Jag har målat köksmöblerna med samma färg och jag är noggrann, ändå så lossnar det emellanåt en liten färgflaga om man tappar typ en gaffel eller något annat hårt på den målade ytan. Jag upplever att ytan inte är särskilt tålig med bara färg på. Skulle nog också rekommendera båtlack eller liknande.
Å andra sidan så gör det kanske inget att den blir lite sliten, jag tycker i alla fall att vår stol är finare nu vit med små "skavsår" än sliten bokfärgad som den var innan
Men ska du måla själv, satsa på så blank färg som möjligt + gärna lack åtminstone på de mest utsatta ytorna.
Själv längtar jag tills jag börjar jobba igen, då ska jag köpa två nya fina VITA stolar på ikea till barnen