• FridaB09

Små partiklar i isvatten

Alltså det här är inget slags skämt trots valet av sandlådan, men det är egentligen så löjligt att jag inte har hjärtat att lägga det någon annanstans.

Jag dricker mycket vatten
    Jag vill att vattnet jag dricker ska vara riktigt kallt
    ... därför passar ju is ypperligt att ha i frysen...
    Men... jag slutade för länge sedan använda mina isformar eftersom jag reagerade på att det det flöt runt små partiklar i vattnet när isen började smälta. Det gjorde att jag lät bli is ett bra tag. Det kändes som det var smutsig is.
    Sedan köpte jag ispåsar, för jag tänkte att partiklarna kanske hamnade i formarna för att de stod oskyddade i frysen. Men samma sak nu.
    Jag är säkert en fullkomlig idiot nu, men är det här normalt? {#lang_emotions_embarassed}
    Jag viiill ju ha kallt vatten (suck...)
  • Svar på tråden Små partiklar i isvatten
  • Amazina

Jaa du...
    Men kranvatten innehåller ju så mycket annat än bara H2O=vatten. Det är mineraler, fällningar från något rör någonstans mm mm. Jag vet inte, men det kan ju vara så att de separeras från vattnet när vattenmolekylerna fryser och sedan blir en fällning när det smälter igen. Testa med destillerat vatten en gång så ser du om det är så.

• Caila

Amazonas har garanterat rätt. Det handlar inte om avlagringar från rören, utan salter som kalk och annat som normalt finns i vattnet. De här salterna behöver vi, och det gör dessutom vattnet godare. Motsvarande händer ju om man låter allt vatten i ett glas avdunsta: Salterna (kalket) blir kvar.

Så drick du ditt vatten kallt med isbitar, det är absolut inget att oroa sig för {#lang_emotions_smile}

• FridaB09

Tack! Det kändes bara lite olustigt, för många år sedan (typ..högstadietiden) hade jag mani på is och drack inte vatten utan det. Sedan dess har jag flyttat långt och jag tänkte att det kanske hade med kvaliteten på vattnet att göra eftersom jag aaaldrig sett det förut. 

Vad bra att ha familjeliv att dubbellkolla med
Svar på tråden Små partiklar i isvatten