• Lithe

Vad betyder min hunds beteende?

Vi har en liten Lhasa Apso här hemma och när han ibland ska äta så tar han en bit mat och lägger liten bit från skålen och föser/skrapar han nosen på den och runt den. På golvet/mattan alltså.
    Ibland fortsätter han äta normalt efteråt, ibland struntar han i att äta.
    Varför gör han så?

• Svar på tråden Vad betyder min hunds beteende?
  • figurehead

Vet inte om det är samma beteende, men min hund har ibland för sig att han ska gömma mat. Om jag ger han foder tex så går han dit och börjar fösa ur det ur skålen.

Ibland när han får tuggben så gömmer han det innan han till slut, oftast någon dag senare bestämmer sig för att att äta upp det.

Jag antar att det beror på att han inte är hungrig vid just det tillfället och vill spara sina godbitar till senare.

• Lithe

Det kanske det är, men varför låter han det inte bara vara då? :)
    Måste han jobba sig med maten bara för att han inte är hungrig, haha.

• Vill inte ha barn

Det gör min hund också! Dock bara med maten, kanske för att den i själva verket är äcklig?

Dental Stix och sånt äter hon upp direkt... större tuggben gräver hon ner.

• figurehead
    Vill inte ha barn skrev 2010-05-28 18:11:59 följande:
    Det gör min hund också! Dock bara med maten, kanske för att den i själva verket är äcklig? Dental Stix och sånt äter hon upp direkt... större tuggben gräver hon ner.
    NJa, jag tror mer att hunden inte är hungrig vid det tillfället.

Dental stix äter min också direkt. Men tuggknutar och sånt vill han gärna gömma.

Tror det är någon instinkt att de måste gömma för annars blir de av med det.
  • Thessiss

Det där låter precis som mina hundar.
    Får de mat och inte verkar hungriga då ligger rumsmattorna i farosonen om de är inne för då ska det bökas och gömmas överallt här inne.

Kan de komma ut så kan de springa skytteltrafik från matskålen och ut i trädgården för att gömma maten.

Och det kan vara allt från tuggben till matrester från oss =)

• valpmatte

Jag är inne på att det kan ha någonting med att göra med att han kanske inte är så förtjust i maten... alternativt att han inte har så jättebra matlust. Har du maten framme hela tiden åt honom eller får han måltider vissa tider på dagen?

Det låter lite som att han inte riktigt känner sig motiverad till att äta... är han duktig på att äta annars? Jag skulle prova att bara ställa fram mat på bestämda tider (tyd två tre gånger om dagen) och kanske blanda i ett par matskedar av blött hundfoder åt honom i torrfodret, det brukar dom flesta hundar gilla. Om han inte äter upp eller inte vill ha maten, så låter du den stå framme typ 10 minuter och tar sedan bort den, oavsett om han ätit eller inte, och låter honom få möjlighet att äta igen nästa måltid. Vissa hundar hjälper detta på men en del hundar funkar helt enkelt så att de bara kan småäta lite då och då. Men detta kan vara ett bra sätt att bryta detta beteende, som i mina öron låter som en fix idé i kombination med en viss omotivation att äta. vad ger du honom för foder förresten?

• tjej87

Så gör vår ena hund när hon får märgben. Efter att hon ätit lite på dom kan hon gå iväg och sen förökser hon gömma dom i hörn eller under bord genom att putta luft över dom :P Knasigt men väldigt sött att se på. Hon har även gömt ben i smutstvätt om det ligger nått på golvet utanför tvättstugan :P Det gäller att spara och då gömma det man har så ingen annan tar det :)

Svar på tråden Vad betyder min hunds beteende?