Vad har ni blivit rekommenderade att inte äta?
Som frågan lyder, vad har ni blivit rekommenderade att inte äta? Var har ni fått informationen? Det gäller er som är gravida förstås.
Som frågan lyder, vad har ni blivit rekommenderade att inte äta? Var har ni fått informationen? Det gäller er som är gravida förstås.
Min barnmorska hänvisade till livsmedelsverkets råd, fick en liten broschyr med "det viktigaste" men resten kan man läsa om på deras hemsida www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
Har du inte fått några kostråd från din barnmorska? Eller är du bara nyfiken på annat man kan ha snappat upp? :)
de e vissa typer av fisk o opastoriserade ostar. sen va de fitt fram o jo man skule frysa skivat pålägg 3 dagar för att undvika listeria bakerien. va kanske nått mer men BM följer livsmedelsverkets råd
Fick broschyr av bm från Livsmedelsverket, har även läst en del på deras hemsida.
Min första BM (har flyttat och bytt) tyckte att jag skulle undvika allt färdigskivat pålägg. Intressant att man får rådet att frysa in pålägg då det enda som dödar listeria är upphettning. Toxoplasma är det som dör vid infrysning.
Fick rådet att undvika mat som gravad lax och opastoriserade ostar. BM sa också att jag inte skulle äta vissa fiskar för ofta, vilket jag inte heller gör i normala fall. Om jag var intresserad av hela listan så kunde jag gå in på hemsidan ock kolla.
Jag har hört att det är ok med skivade pålägg så länge man väljer sådana som är relativt nyförpackade. Men jag har ändå varit lite försiktig, ätit skinka på typ en macka sen jag blev gravid, förutom varma mackor då, där äter jag skinka med gott samvete eftersom det är ordentligt upphettat :)
hade fel om vilken bakterie de av. bara att de va någon som skulle frysas bort i 3 dagar. förlåt att ja hade fel.