• Vitsippa75

Vad har ni blivit rekommenderade att inte äta?

Som frågan lyder, vad har ni blivit rekommenderade att inte äta? Var har ni fått informationen? Det gäller er som är gravida förstås.

• Svar på tråden Vad har ni blivit rekommenderade att inte äta?
  • queenofangels

de e vissa typer av fisk o opastoriserade ostar. sen va de fitt fram o jo man skule frysa skivat pålägg 3 dagar för att undvika listeria bakerien. va kanske nått mer men BM följer livsmedelsverkets råd

• Hanna36

Fick broschyr av bm från Livsmedelsverket, har även läst en del på deras hemsida.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Nephertiti

Min första BM (har flyttat och bytt) tyckte att jag skulle undvika allt färdigskivat pålägg. Intressant att man får rådet att frysa in pålägg då det enda som dödar listeria är upphettning. Toxoplasma är det som dör vid infrysning.

• Hannathu
    queenofangels skrev 2010-05-28 22:29:13 följande:
    de e vissa typer av fisk o opastoriserade ostar. sen va de fitt fram o jo man skule frysa skivat pålägg 3 dagar för att undvika listeria bakerien. va kanske nått mer men BM följer livsmedelsverkets råd
    Eftersom hon råder dig att frysa pålägg så följer hon INTE slvs råd.
    Listeria Monocytogenes (bakterie dör ALDRIG av frysning, det är bara Toxoplasma Gondii (parasit) som dör av frysning.

Hade hon sagt att du skulle frysa in kött som du vill äta rare eller medium rare så hade det varit helt rätt

Livsmedelsverket (slv.se) är källan de SKA använda
  • tessise

Fick rådet att undvika mat som gravad lax och opastoriserade ostar. BM sa också att jag inte skulle äta vissa fiskar för ofta, vilket jag inte heller gör i normala fall. Om jag var intresserad av hela listan så kunde jag gå in på hemsidan ock kolla.

• Cyberfru

Jag har hört att det är ok med skivade pålägg så länge man väljer sådana som är relativt nyförpackade. Men jag har ändå varit lite försiktig, ätit skinka på typ en macka sen jag blev gravid, förutom varma mackor då, där äter jag skinka med gott samvete eftersom det är ordentligt upphettat :)

• Hannathu
    tessise skrev 2010-05-29 09:31:16 följande:
    Fick rådet att undvika mat som gravad lax och opastoriserade ostar. BM sa också att jag inte skulle äta vissa fiskar för ofta, vilket jag inte heller gör i normala fall. Om jag var intresserad av hela listan så kunde jag gå in på hemsidan ock kolla.
    Fast nygravad eller nyförpackad gravad eller kallrökt lax är helt OK...

Fisk är nyttigt och ffa feta fiskar hjälper barnets hjärna (eller snarare barnet slipper sno DHA från mammans hjärna vilket den gör) så ät fisk! Men ät inte stora fiskar högt upp i näringskedjan för ofta (typ tonfisk, marulk haj mm) Fiskråden gäller HELA den fertila perioden och jag tror inte att ngn har koll på de hela tiden...
    Cyberfru skrev 2010-05-29 11:41:20 följande:
    Jag har hört att det är ok med skivade pålägg så länge man väljer sådana som är relativt nyförpackade. Men jag har ändå varit lite försiktig, ätit skinka på typ en macka sen jag blev gravid, förutom varma mackor då, där äter jag skinka med gott samvete eftersom det är ordentligt upphettat :)
    relativt nyförpackade = 1/3 minst kvar av förpackningstiden, och 99,9% av fallen när de larmar om listeria (som de gjorde i Icas och Euroshoppers varmkorv senast) så kommer de larmen gott och väl innan den tiden. Håller man sig till den "regeln" så kan man vara lugn
  • queenofangels

hade fel om vilken bakterie de av. bara att de va någon som skulle frysas bort i 3 dagar. förlåt att ja hade fel.

• merenwen
    Hannathu skrev 2010-05-29 08:17:15 följande:
    Eftersom hon råder dig att frysa pålägg så följer hon INTE slvs råd. Listeria Monocytogenes (bakterie dör ALDRIG av frysning, det är bara Toxoplasma Gondii (parasit) som dör av frysning. Hade hon sagt att du skulle frysa in kött som du vill äta rare eller medium rare så hade det varit helt rätt Livsmedelsverket (slv.se) är källan de SKA använda
    Kanske bara var en oklarhet om definitionen av pålägg!? Pålägg är ju mer än bara skinka och ost...

För t.ex. viss salami och parmaskinka och liknande kan ju faktiskt innehålla toxoplasma, så dessa ska man ju frysa.
    Och salami kallar i alla fall jag för pålägg, i bemärkelsen "lägga på smörgås"... {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Vad har ni blivit rekommenderade att inte äta?