• zariha
    Äldre 28 May 19:06
    2514 visningar
    2 svar
    2
    2514

    Hjälp med barnläkare

    Hjälp med barnläkare. Vi har kommit hemma med min lilla flicka och har varit på 1 hälsoundersokning på vård centralen,men nu när jag skulle bästela en ny tid de säger att jag måste söka privat barnläkare vet inte vart kan jag vända mig i karlstad finns ej någon som kan göra men vi måste ha den intug med 2 uppfolningsraport.

  • Svar på tråden Hjälp med barnläkare
  • Äldre 28 May 22:00
    #1

    Det var det värsta! BVC är skyldiga att ta emot er! Kontakta dem!

  • Längta­nde mamma
    Äldre 28 May 23:47
    #2

    Ja BVC är skyldiga att ta emot er för själva barnhälsovårdsprogrammet samt om överenskommelsen i ert landsting är att vårdcentralerna ska göra hemkomstundersökningen av adoptivbarn så är de skyldiga att ta emot er på vårdcentralen för det också.


    Men om det är en specifik hälsoundersökning som bara är till för att följa med i uppföljningsrapporten så finns ingen skyldighet att ta emot er för det. I samma analogi som hälsoundersökningen för läkarintyget som skulle följa med ansökan till landet/hemutredningen. Detta är inget som är medicinskt prioriterat utan de har rätt att neka er med motiveringen att de har andra saker som har högre prioritet. Det är varken sjukvård eller preventiv hälsovård.  
    Colombia-mamma-wannabe
Svar på tråden Hjälp med barnläkare