• Stjärnstar

Ni som gått över till ersättning, hur gjorde ni med amningen?

Jag har efter många veckors försök lagt ner amningen pga att min dotter aldrig blev mätt av min mjölk. Vi fick hela tiden komplettera med ersättning efter varje amningstillfälle vilket jag känner skulle bli jobbigt och krångligt i längden. Så nu har jag beslutat att bara ge ersättning, men min fråga är hur jag ska göra med den mjölk som jag ändå har? Hur ska jag på bästa sätt "fasa ut" mjölkproduktionen? Mjölkstockning hade jag för en månad sedan och det vill jag inte vara med om igen.

Tacksam för alla tips och råd som finns!

• Svar på tråden Ni som gått över till ersättning, hur gjorde ni med amningen?
  • beccami

Har haft precis samma problem som du med att min son inte har blivit tillräckligt mätt av min mjölk samt att jag haft mjölstockning.
    Jag vet inte hur man fasar ut mjölkproduktionen utan att amma. Jag har valt att del amma min son vilket innebär att han ammar 3 gånger/dygn och resten av målen får han ersättning. De gånger han nu ammar så blir han mätt (som tur är) men det hela kommer ju att leda till att mjölkproduktionen stannar av men det är svårt att säga när.
    Alternativt är väl att du "mjölkar ur" brösten själv så att det inte spänner och så att du inte får mjölkstockning igen (det tipset fick jag på bvc).

• Kazeer

Jag slutade amma rakt av. I tre dygn pumpade jag för att lätta på trycket, sedan behövdes inte mer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stjärnstar

Tack för svar! Jag har låtit henne amma ett par gånger per dygn korta stunder och nu verkar det som att mjölken har sinat rejält. Går fort..

• Fredrika89

Jag pumpade ca 100 ml/tutte morgon och kväll i några dagar. Sen pumpade jag bara en gång om dagen ca 100 ml/tutte. Snabbt märkte jag att tuttarna inte blev speciellt spända så efter det pumpade jag bara ut lite grann när de kändes spända och slutade när de inte var så spända längre. Jag var tvungen att ha inlägg i bh:n för de kunde droppa lite grann i ett par veckor.

• zanna80

Håller på här hemma med samma sak, har ingen pump utan låter tjejen amma glesare och glesare mellan gångerna - det borde väl fungera?

♥ Lovisa ♥
  • Fredrika89
    zanna80 skrev 2010-06-15 11:04:58 följande:
    Håller på här hemma med samma sak, har ingen pump utan låter tjejen amma glesare och glesare mellan gångerna - det borde väl fungera?
    ♥ Lovisa ♥
    Jo, det borde funka. Du kan ju också låta henne amma mindre och ge ersättning efteråt
Svar på tråden Ni som gått över till ersättning, hur gjorde ni med amningen?