• jamjo

August, Einar, Alfred...

Vilket namn är finast? Syster heter Edith.

• Svar på tråden August, Einar, Alfred...
  • happy pearly

Einar helt klart, guuuu va fint ihop med Edith

• jamjo

Jag gillar alla 3 namnen men är ändå velig...

• Siamüsen

Fina alla tre Bra hjâlp jag är va?

Men om jag ska tänka pa hur jag hade gjort sa hade jag undvikit Einar för då hade jag nâstan känt mig tvungen att hitta ett namn pa E om det kom ett tredje barn.

Blir Alfred och August kvar alltsa. Hmm...hmmm... Alfred och Edith eller August och Edith.

Alfred och Edith låter med engelsk och historiskt. Tänker pa den engelska kungen och den skottska prinsessan, senare engelsk drottning.

August och Edith låter mer romantiskt. Tänker svensk sommaräng och lite sen 18àà-tal, tidig 1900-tal.

Tror inte det här hjâlper dig alls, men det var mina tankar. Vad ni än vâljer blir det fint

• kotka

Einar är ett av de finaste namnen jag vet. Kanske det finaste pojknamnet. Men jag kanske inte hade valt det om systerns namn  började på E. Eller så hade jag det. Vet inte. Men fint är det.

• kotka

de andra namnen är också fina men jag blir ofta osäker på hur jag ska uttala august. 

A-gust, AU-gust, Å-gust? 
  • DenNamnbitne

Tre bedårande namn, men svårt att välja. Jag skulle nog välja mellan Einar och Alfred. De är i princip lika fina. Jag har lust att välja Einar, det är ju ganska likt Edith, annars så är Alfred lika bra.

• mångmamma

Har använt både Einar och Alfred som andranamn på två av mina söner.
    Var inne på August som andranamn till ytterligare en av pojkarna..
    Edith har också funnits som förslag till en av flickorna..
    Gillar namnen.
    Tror jag tycker bäst om kombinationen Edith och August.?

• jamjo

Tack så mycket för era åsikter! Det hjäper mig i funderandet!

Jag är också osäker på om uttalet avAugust kan bli ett problem. å andra sidan kan stavningen av Einar vara svår, finns flera alternativa. Vet inte heller om det är bra el dåligt att det är lite likt syskonets namn.

Vi har också tänkt på hjalmar som ett alternativ.

• kotka

hur stavar man einar på andra sätt? ejnar?

• CarlHerman

Tycker alla tre namnen är fina och passar bra ihop med Edith.
    Min son heter August och skulle jag få en dotter någon gång så kanske hon får heta Edith.

Brukar inte tänka på att man kan uttala August på olika sätt, för mig är det så självklart att det ska uttalas AUgust. Sånt brukar nog lösa sig, att andra hör hur ni säger och tar efter.

• jamjo

tycker också uttalet ska vara Agust. Einar kan stavas Enar o Ejnar också har jag sett.

• kotka

jaha, jag har aldrig sett ejnar faktiskt. ganska gulligt. men enar, det är väl ett annat namn?

• felia67

Einar. Men Hjalmar som ni funderar på är finare.

Svar på tråden August, Einar, Alfred...