• Lussekatten87

Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...

..dänger till den i typ huvudet eller på benen med en pinne/sten eller vad som finns att tillgå i situationen för att få en chans att springa ifrån och undvika skador?

Rent juridiskt? Vad tycker du?

• Svar på tråden Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...
  • AnnelieTyresö

Rent juridiskt vet jag inte, men jag skulle nog inte irritera en anfallande hund.
    Sen vad man gör i panik eller utan en tanke är ju något annat.

• Trisse78

Juridiskt, ingen aning.

För mig: Absolut!

• Butterscotch

Det tycker jag är helt ok, man måste ju få försvara sig. Jag skulle ha gjort detsamma, och hittade jag inget tillhygge att slå med hade jag sparkat hundskrället. Man gör såklart det som krävs för att skydda sitt barn.

• Lussekatten87
    Butterscotch skrev 2010-05-28 22:20:26 följande:
    Det tycker jag är helt ok, man måste ju få försvara sig. Jag skulle ha gjort detsamma, och hittade jag inget tillhygge att slå med hade jag sparkat hundskrället. Man gör såklart det som krävs för att skydda sitt barn.
    Precis min tanke...
  • Höst flickan

Om mitt barn blir attakerat av en hund,så skulle jag göra allt i min makt för att skada el få bort hunden.
    Självklart ska man alltid skydda sitt barn o göra allt i sin makt för att det ska bli skyddat.
    Ägaren i sin tur har strikt ägaransvar o en hund som attakerar får man istort sätt behandla hur som tror jag.(tar det för givet)

Nedräkningen har börjat....nu vecka 39..
  • saltabanditen

Rent juridiskt har du rätt att ta till det våld som situationen kräver för att freda dina barn.

Ja, jag har sparkat till en okopplad hund som envisats med att hoppa upp i barnens vagn "på kul". (Extremt hundrädda).
    Hundägaren blev fly förbannad men i samband med det ringde jag farbror blå och frågade.

Så jo, du har all rätt i världen och det behöver alltså inte ens handla om regelrätt attack.

• Lussekatten87

Har pratat med hundägare som förbannat sig över "folk" som sagt åt deras hundar pga av att de hoppat upp på andras barn eller andra vuxna. Som om hundarna vore barn som man inte fick säga till...{#lang_emotions_yell}därav min undran.

• Höst flickan

Precis..hundägare är ett folk som inte kan göra el skydda sig mot nått oftast..dom har alla krav på sig o ska ha stenkoll på sin hund så den inte stör el gör något som någon annan inte vill...trotts att den blir fruktansvärt provicerad.

Nedräkningen har börjat....nu vecka 39..
  • Mamaiia

Rent juridiskt: Ingen aning. I det läget skulle jag inte bry mig. Men gissar att "nödvärnsrätt" gäller här.

Vad JAG tycker: Ja. Jag skulle döda den så mycket det bara gick, äckliga skitdjur.

♥ Ljuvliga dotter E, född 2oo9-12-o8 ♥
  • My Girls

Juridiskt ja, men inte mer än nöden kräver.
    Moraliskt, gränsfall. Jag tycker det är bättre att markera med att hålla upp knät eller ta fast hunden.
    Å andra sidan, om du får panik, så är det inte lätt.

Jag hoppas iaf att jag inte svarar med att slå mot en hund, om den redan kanske känner sig hotad eller besvärad.

Svar på tråden Om en hund attackerar mitt barn helt oprovocerat är det då okej om jag...