• Anonym

kutrygg

Känner mig lite dum när jag skriver det här...

Men är orolig...

Min sambo har kutrygg eller snarare en puckel på ryggen när han böjer sig fram...

Vill inte såra honom och fråga om han fått hjälp och undersökt ryggen och så...

Har försökt frågat lite men jag märker att han inte vill prata om det...

Det jag undrar över nu är att jag oroar mig lite för hur det kommer bli om några år om han inte får hjälp...han har inte ont i ryggen säger han, men jag märker att han blir trött i ryggen ibland och böjer sig fram och lutar sig på armbågarna...då blir ryggen böjd, inte rak som hos dom flesta...(har aldrig sett så här förut)

Undrar lite varför han inte fått hjälp som barn... eller går det inte att räta ut en rygg som blivit så här?...

Förstår att det är ärftligt...

Oroar mig för det här eftersom vi försöker skaffa barn...och vårat ev barn kanske ärver det av honom...tror att man kan få stora problem av det här när man blir äldre...men han säger att han inte har ont i ryggen, så jag kanske inte behöver oroa mig...

Vill fråga här...om det kanske finns någon vet om det går att göra något åt en böjd rygg i vuxen ålder...med hjälp av träning eller operation...

Vill vara ett stöd för honom..och hjälpa honom...innan han får problem av sin rygg...men det är känsligt att prata om...så därför frågar jag här i stället...

Tacksam för svar....

• Svar på tråden kutrygg
  • Anonym

Inga svar...kanske är det här väldigt ovanligt?...

• Anonym (min pappa)

Hejsan. Ville bara säga att jag inte tror det är någor ärftligt. Min pappa är kutryggig, beror på att han växte så otroligt mycket under ett år i tonåren. Träning tror jag kan rekomenderas. Har du ingen aning om varför han har kutrygg? Kram

• Anonym

Tack för ditt svar...

Han är lång....190cm... kanske han också växte för fort...han har en väldigt bred bröstkorg också...

Det ser ut som ryggen växt fel på någotvis...så han har fått en böj...som nästan är rund...ja som en puckel...

Har inte sett att någon av hans släktingar har så...bara att en av hans släktingar har lika stor bröstkorg som han...

Jag har sett personer med lite böjd hållning som är långa, men inte så här mycket...det är därför jag vill hjälpa honom innan han får mer besvär med ryggen när han blir äldre...

Han har tränat styrke träning när han var yngre också...kanske hans rygg försämrades av det...

• Anonym

Inga fler svar...

• Anonym

Jag frågade honom om det, men han säger att det inte är det...det är känsligt att prata om...och det är tydligen ingen som uppmärksammat honom i skolan hos skolsyster när han var barn, det tycker jag är konstigt...

• lollipop25

Det finns en sjukdom som heter Mb Bechterews fast om han inte har ont så är det nog inte den. Men han är ju väldigt lång så det kan ju vara så att han sjunkit ihopa för att hans kompisar inte varit så långa när han växt så han har skämts lite. tror inte det går att räta ut ryggen nu för han har ju växt färdigt vet ej om man gör sådana operationer, fast träning är ju alltid bra för ryggen kanske han kan få hjälp av någon sjukgymnast och ortoped. Huvudsaken är ju att han inte har ont.

• Anonym

Jag var in och läste om den sjukdomen...och jag tror inte att det är det han har...som tur är....han har inte ont...men blir trött i ryggen i bland...säger han...

Jag ska försöka få honom att gå till en sjukgymnast, jag tror det skulle vara bra för honom...men jag vet inte om jag törs komma in på ämnet...ifall han skulle bli sårad...och det vill jag ju inte....

Det märks att han inte vill prata om det...det är därför jag vet så lite också...vad det kan bero på och så...

Jag kommer nog vänta lite tills han tar upp det själv...

Det är därför jag skriver här inne och kanske kan få svar här i stället...om det finns någon hjälp för honom att få och så...annars är det bara dumt kanske att ta upp det med honom...

• Jessica24

Jag tycket det låter som scolios. Men jag är som sagt ingen läkare.
    Man behöver inte ha ont eller "lida" av sin scolios och det finns ju olika grader av det.

/Jessica24

• Anonym

Tack för ditt svar...

Vet du eller någon annan om han behöver gå till sjukgymnast om det ev kan vara scolios...om han kan bli hjälpt av det....för att förebygga att det blir värre när han blir äldre och så...

Jag sa till honom en gång att det kanske kunde vara scolios...men han sa att det inte var det...men det är svårt att prata om det så han byter ämne...så jag märker att det är känsligt att prata om det för honom.

• maginari

TS >> Jag hade scolios när jag var liten, och nej, sjukgymnastik hjälper inte mot det. Huvudsaken han inte har ont.

• NinaFina

Jag har också kutrygg eftersom jag växte jättefort när jag var 13 och ryggen "hann inte med" som skolsköterskan sade. Jag lider väl egentligen inte av det mer än att jag kan bli trött i ryggen om jag står och går mycket, precis som din sambo. Jag kan förstå honom att det är känsligt, för jag skämdes oerhört för detta när jag var yngre, och än idag kan jag tycka att kläderna sitter inte snyggt på mig och så. Men det är inte ärftligt, så var inte orolig för att ett barn skulle per automatik få kutrygg. Styrketräning är bra, för då bygger man upp musklerna i ryggen så man inte blir lika trött av att ha sin böjda hållning.

• Anonym

Jag är jätte tacksam för era svar.
    Har funderat så mycket för mig själv, men inte haft någon att fråga...eftersom det är känsligt och så...

Svar på tråden kutrygg